۰۷ مهر ۱۳۹۹ | 14:05
کد خبر : 24106

نسبت مطالبات غیرجاری بانک مهر ایران کمتر از یک درصد است

نسبت مطالبات غیرجاری بانک مهر ایران کمتر از یک درصد است

به گزارش برداشت روز،مدیرعامل بانک مهر ایران درحاشیه مراسم انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه پیام نوراظهارداشت: از ویژگی‌های خوب بانک مهر ایران این است که هر چند تعداد تسهیلات بانک از ۵۰۰هزار به سه میلیون فقره رسیده، اما نسبت مطالبات غیرجاری آن همچنان زیر یک درصد باقی مانده است.

اکبری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره افزایش سقف وام قرض الحسنه از سوی بانک مرکزی از ۲۰ به ۳۰ میلیون تومان، گفت: این عدد سه سال پیش از ۱۵ به ۲۰ میلیون تومان رسید و در سه سال گذشته تغییری نداشت. با عنایت به تورمی که در جامعه وجود داشته، حتی مبلغ ۳۰ میلیون تومانی نیز نیاز بخش‌هایی از جامعه را پاسخ نمی‌دهد. پیشنهاد ما ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان بود. ولی علت اینکه بانک مرکزی افزایش سقف وام قرض‌الحسنه را محدود می‌کند این است که این مبالغ به افراد بیشتری تخصیص یابد. با این حال، اگر مبلغ تسهیلات کم باشد، اقبال مردم به بانک‌های قرض‌الحسنه به‌مرور از بین می‌رود. مردم زمانی حاضرند منابع خود را نزد بانک‌های قرض‌الحسنه بگذارند که نیازهایشان با دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه پاسخ داده شود.

مدیرعامل بانک مهر ایران یادآوری کرد: ۱۰۰ درصد منابع این بانک مردمی است. در عین حال باید در نظر گرفت که تجهیز منابع تابعی از مصرف منابع است. اگر تسهیلات بانک خرد باشد و نیازی از کسی برطرف نکند، سپرده‌گذاری نیز کاهش می‌یابد.

اکبری افزود: پیشنهاد ما این بود که سقف تسهیلات قرض‌الحسنه بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان باشد و برای بخش اشتغال تا ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت شود. اگر تسهیلات قرض‌الحسنه بتواند نیازهای مردم را پوشش دهد، قطعاً خیلی از منابع سایر بانک‌ها نزد بانک‌های قرض‌الحسنه منتقل می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: نسبت مصارف به منابع بانک ۹۳ درصد است. یعنی با احتساب نرخ ۱۰ درصدی سپرده قانونی، بانک مهر ایران تمام منابع ممکن به‌علاوه سه درصد از منابع سهامداران را در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت کرده است.

اکبری اضافه کرد: بانک‌های قرض‌الحسنه یک مشکل اساسنامه‌ای دارند و اینکه فعالیت‌های بانکی آن‌ها به پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه محدود شده و اجازه سرمایه‌گذاری به آن‌ها داده نمی‌شود. خیلی از شرکت‌ها انتظار دریافت خدمات دارند، اما ابزارهای لازم در اختیار بانک‌های قرض‌الحسنه نیست. چهار ابزار بانک‌های تجاری از جمله پرداخت نرخ سود، تسهیلات کلان، اعتبار اسنادی و ضمانت‌نامه‌ها و همچنین قرض گرفتن از سایر بانک‌ها در اختیار بانک‌های قرض‌الحسنه قرار ندارد.

مدیرعامل بانک مهر ایران تأکید کرد: اداره بانک‌های قرض‌الحسنه در شرایط تورمی کار بسیار دشواری است. اعتماد مردم به‌همراه فعالیت مطلوب کارکنان باعث شده در ۶ ماه گذشته ۱۵هزار میلیارد تومان در چارچوب یک میلیون و ۲۰۰هزار فقره تسهیلات پرداخت شود. خیلی از مردم گردش وجوهشان نزد بانک‌های تجاری است، اما سودی نمی‌گیرند. اگر همان منابع به بانک‌های قرض‌الحسنه وارد شود، انقلابی در حوزه تسهیلات قرض‌الحسنه رخ خواهد داد.

اکبری گفت: آثار مالی عدم دریافت سه قسط برای بانک ۴هزار میلیارد تومان بود که دریافت آن ۳۰ ماه به تعویق افتاد و باعث شد امکان پرداخت تسهیلات از سوی بانک محدود شود. اگر تورم نبود و اقساط به تعویق نمی‌افتاد می‌توانستیم در سال جاری به ۴ میلیون نفر تسهیلات دهیم. با این همه، اکنون نیز تا پایان سال به ۲.۵ تا سه میلیون نفر تسهیلات می‌دهیم.

 

لباسکار صنعتی کسا