۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | 19:44
کد خبر : 22292

تحلیلگر بازار مسکن مطرح کرد: نقش سیاست های تسهیلاتی بانک مسکن در بازار ساخت و ساز

یک تحلیلگر بازار مسکن معتقد است ایجاد رونق پایدار در بخش مسکن از مسیر مدیریت و تقویت بخش تقاضا امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش برداشت روز، فخرالدین زاوه کارشناس و تحلیلگر بازار مسکن با تاکید بر آنکه بازار مسکن در ایران متأثر و دنباله‌ روی تحولات اقتصاد کلان است و نه بالعکس، به هیبنا، گفت: بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر بازار مسکن به سه مساله اصلی شامل ضعف قدرت خرید خانوارها، تعداد قابل توجه‎‌ای از خانه‌های خالی و عدم‌تطابق متراژ متوسط واحدهای عرضه‌ شده با تقاضای مصرفی غالب خانوارها دچار است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط جاری بخش مسکن، رونق پایدار این بخش، در اولویت نخست نیازمند تقویت بخش تقاضای مصرفی است، بنابراین ضروری است تمرکز اصلی سیاست‌های اعتباری همچنان بر سمت تقاضا باشد.
به گفته وی چنان‌چه تقاضا به‌ صورت پایدار تقویت شود و نیازهای اطلاعاتی و مقرراتی سرمایه‌گذاران به‌ خوبی مدیریت شود، نیاز به‌ مراتب کمتری به سیاست‌های تحریک اعتباری سمت عرضه مسکن خواهد بود و می‌توان بیشتر از سازوکار بازار برای این منظور بهره برد.
زاوه در عین حال با اشاره به اقدام مثبت بانک مسکن در حوزه افزایش سقف تسهیلات ساخت از ابتدای سال جاری، اظهار کرد: نقطه قوت و اهمیت سیاست اعلامی بانک مسکن در زمینه تسهیلات ساخت بیشتر در جهت‌دهی به ساخت و ساز و رفع انحراف جاری در عرضه و تقاضا است و می تواند تا حدودی به ایجاد تعادل میان الگوی مصرف و واحدهای تکمیل و عرضه شده به بازار کمک کند.
این کارشناس بخش مسکن با تاکید بر آنکه تقویت تقاضای مصرفی برای رونق پایدار بخش مسکن، نیازمند بهبود شرایط کلان اقتصادی و رشد اقتصادی پایدار است، تصریح کرد: سیاست‌های اعتباری که قطعا برای تسهیل و کارایی فرآیند مورد نیاز هستند، در درجه بعدی اهمیت قرار دارند.
وی در پایان این نکته را یادآور شد: هرچند تنظیم بسته‌های سیاستی مالی اعتباری برای بهبود و رونق پایدار بخش مسکن مورد نیاز و ضروری است، اما پیش از آن باید به فکر تغییر رویه سیاست‌گذاری موجود در سطح کلان بود و برای بهبود پایدار شرایط اقتصادی تن به اصلاحات ساختاری اقتصاد داد.

لباسکار صنعتی کسا