۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | 19:42
کد خبر : 2212

ارائه مقالات پژوهشگران بیمه دانا در ششمین کنفرانس مهندسی مالی و بیم‌سنجی

ششمین دوره‌ کنفرانس‌ سالانه‌ مهندسی مالی و بیم‌سنجی به منظور رشد سطح دانش محققان، دانش‌آموختگان، دانشجویان و اساتید این حوزه در روزهای شنبه تا سه‌شنبه ۱۲ الی ۱۵ بهمن ماه ۱۳۹۸ در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برگزار شد.
به گزارش برداشت روز به نقل از روابط عمومی بیمه دانا، با تلاش همکاران و پژوهشگران شرکت بیمه دانا و از طریق مدیریت دفتر تحقیقات و مطالعات بیمه‌ای، تعداد دو مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که هر دو مقاله برای ارائه پذیرفته شده و در کتاب مجموعه مقالات، چاپ شده است. با توجه به ثبت ششمین دوره‌ کنفرانس‌ سالانه‌ مهندسی مالی و بیم‌سنجی در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)، مقالات مزبور دارای امتیاز پژوهشی هستند.
*اولین مقاله با عنوان؛ درآمدی بر وجوه نظری و تاریخی اقتصاد تطوری و روش‌های تکاملی در مدل‌سازی اقتصادی توسط دکتر ابراهیم کاردگر، دکتر مهدی احراری و دکتر عبدالله نجار فیروزجائی تهیه و نگارش شده است. چکیده مقاله به شرح ذیل می باشد:
شاید مهمترین مسئله ای که جریان‌ها و مکاتب بدیل(Heterodox) در علم اقتصاد را در مسیر اصلاح و تکامل اقتصاد متعارف و جریان اصلی(Main Stream) بسط داد، توجه به واقعیات و ریشه‌های موجد پدیده‌های اقتصادی در سطح خرد و کلان بود که به تمامی متأثر از محور اصلی آن یعنی انسان می باشند و به طریق اولی بر محیط‌های اجتماعی و اقتصادی و نیز نهادها و ترتیبات نهادی مرتبط اثر معناداری را به جا می گذارند.
نکته مهمی که در اکثر مطالعات مغفول مانده و اساساً به آن پرداخته نمی‌شود، توجه به بنیان‌های معرفت شناسی و روش‌شناسی مدل‌سازی در حوزه علوم انسانی به طور عام و اقتصاد و بیمه به طور خاص می‌باشد که عملاً مجموعه مطالعات صورت گرفته را در یک مدار مرسوم سامان داده و نوآوری‌های تکنیکی در مدل‌سازی را در سطح همان جریان های متعارف دست به دست می کنند.
به عبارت بهتر وجوه ممیزه ناشی از بکارگیری روش‌های جدید در مدل سازی فقط در سطح جایگزینی روش‌ها و نه عمق دادن به بنیان‌های شناختی در حوزه‌های معرفت شناسی و روش‌شناسی صورت گرفته که عملاً هیچ تطور و تکاملی را در این مسیر ایجاد نکرده است.
این مقاله درصدد است، با طرح اجمالی ادبیات تکاملی و تطوری در اقتصاد، با تبیین وجوه نظری آن، نوعی بینش بنیادی و عمیق از حوزه مدل‌سازی را ارائه نماید. در پایان الگوریتم GMDH به عنوان یک نمونه از روش‌های تکاملی(Evolutionary) که در حوزه مطالعات اقتصادی سابقه دارد، معرفی شده است.
*دومین مقاله با عنوان؛ بررسی رابطه سوگیری‌های رفتاری و رفتار سرمایه‌گذاران بر اساس تغییرات پیش‌بینی سود با رویکرد مالی رفتاری است که با همکاری مشترک دکتر ابراهیم کاردگر، دکتر مهدی احراری و خانم دکتر فرزانه انواری رستمکلایی تهیه شده بود، ارایه شد که چکیده مقاله به شرح ذیل می باشد:
هدف مقاله بررسی رابطه سوگیری‌های رفتاری بر تصمیم‌گیری مالی سرمایه‌گذاران (شرکت‌های بیمه) بورس اوارق بهادار تهران در دوره زمانی ۱۳۹۶-۱۳۹۰می‌باشد. برای این منظور از روش داده‌های پنلی در قالب مدل تک عاملی دارائی‌های سرمایه‌های (که شامل صرف ریسک است) و سه عاملی فاما و فرنچ (که علاوه بر صرف ریسک، شامل اندازه و نسبت B/M است) و چهار عاملی کارهارت (علاوه بر صرف ریسک و اندازه ونسبتB/M، شامل مومنتوم نیز است) استفاده شد.
در این راستا گام اول نسبت نرخ رشد در سال ۱۳۹۰ به سال ۱۳۸۵ محاسبه شده و شرکت‌ها مرتب می‌شود و ۲۰ درصد بالا به عنوان شرکت های موفق و ۲۰ درصد پایین به عنوان شرکت های ناموفق انتخاب شده‌اند. سبدهای انتخاب شده در سال ۱۳۹۰ برای ۴ سال یعنی سال ۱۳۹۴ نگهداری شده‌اند. در نهایت برای محاسبه بازده پرتفوی موفق و ناموفق بازده ماهانه شرکت‌ها محاسبه می‌شود و بازده ماهانه شرکت‌های موفق جمع شده و منهای مجموع بازده شرکت های ناموفق می‌شود.
نتایج نشان داد بعد از یک دوره طولانی مدت (۵ ساله) عملکرد خوب، به دلیل سوگیری نماگری، بازده شرکت معکوس می‎شود. در گام دوم شرکت¬های موفق در گام اول انتخاب شده و نرخ رشد سود هر سهم برای یک سال قبل یعنی سال ۹۰ نسبت به سال ۸۹ و الی آخر محاسبه می‌شود. سپس میانه این شرکت ها انتخاب شده و شرکت های منتخب آن ۲۰ درصد نرخ رشد سود هر سهم بالا در گروه‌های موفق و ۲۰ درصد پایین در شرکت‌های ناموفق طبقه بندی شده است.
نتایج بیانگر این بود که معکوس‎شدن بازده در شرکت‎های با عملکرد خوب با ثبات در مقایسه با شرکت‎های با عملکرد خوب بی‌ثبات شدیدتر است.همچنین نتایج نشان داد واکنش بازده در صورت عدم تایید روند توسط بازار، در شرکت‌های با عملکرد خوب با ثبات در مقایسه با شرکت‌های با عملکرد خوب بی‌ثبات شدیدتر است.
در پایان یادآور می‌شود که مقالات مذکور در وبسایت مربوط به ششمین کنفرانس مهندسی مالی و بیم‌سنجی قابل دسترسی می‌باشد.
http://www.finact.ir/panel/journals

لباسکار صنعتی کسا