به گزارش برداشت روز، بیست وهفتم اردیبهشتماه ، روز روابط عمومی و ارتباطات را به تمامی فعالان این عرصه، بهویژه همکاران متعهد و پرتلاش حوزه روابط عمومی صنعت بیمه، تبریک عرض مینمایم.
روابط عمومی و رسانه به ویژه در صنعت بیمه که یکی از تخصصیترین بخشهای اقتصادی به شمار میرود و در تعامل مستقیم با طیف گستردهای از افراد جامعه قرار دارد، بسیار حیاتی و غیر قابل انکار است. به ویژه در برهه کنونی که انتقال اطلاعات به واسطه گسترش شبکههای اجتماعی در کسری از ثانیه در پهنه وسیعی از سطوح ملی و بینالمللی صورت میپذیرد.
در این شرایط ، انتظار میرود رسانهها و روابط عمومیهای صنعت بیمه با استفاده از توانمندیها و ظرفیتهای ارزشمند خود و به واسطه تعامل دوسویه، قدرتمند و اثرگذار با مشتریان و ذینفعان، علاوه برترسیم چهرهای قابلاعتماد از صنعت بیمه، جایگاه و رشد و توسعه پایدار صنعت بیمه در دنیای سراسر رقابت امروز را تثبیت خواهند کرد.
رسانه کارا و اثربخش درسایه پایبندی به اخلاق حرفهای و رعایت اصول اساسیِ صداقت، شفافیت، مسئولیتپذیری و احترام به حقوق ذینفعان، میتواند ضمن انتقال انتظارات، مطالبات و دغدغههای جامعه بهطور مؤثر، زمینه ایجاد درک متقابل و همافزایی میان تمامی ارکان و اجزای صنعت شامل نهاد ناظر، شرکتهای بیمه، نمایندگان و کارگزاران، اتحادیهها، انجمنهای صنفی، ارزیابان خسارت و بیمهگذاران را فراهم سازد.
اما در واقع متاسفانه شاهد فعالیت رسانههایی خارج از چارچوب حرفهایگری هستیم که کیان صنعت بیمه را نشانه گرفتهاند. عدم رعایت اصول اخلاقی و حرفهای از سوی این گونه رسانهها در صنعتی مانند صنعت بیمه، به وضوح نشاندهنده فقدان عملکرد مثبت روابط عمومیهای صنعت بیمه در برقراری ارتباط موثر با رسانههای مستقل و متعهد و بازتاب موثر رویکردهای اصولی شرکتهای بیمه است که تداوم این وضعیت میتواند منجر به کاهش اعتماد عمومی، انتشار اطلاعات نادرست و غیراخلاقی و آسیب به اعتبار مجموعه صنعت شود. لذا در این شرایط بیش از هر زمان دیگری، نیازمند همراهی و همافزایی میان روابط عمومیها و فعالان اخلاقمدار و متعهد حوزه رسانه هستیم تا به واسطه تحلیلهای علمی، انتقادات سازنده و پیشنهادات دلسوزانه به دور از جهتگیریهای مغرضانه، ظرفیتها و چالشهای صنعت بیمه را بی کم و کاست منعکس نمایند.
لذا ضمن قدردانی و اعلام حمایت کامل سندیکای بیمه گران ایران از رسانههای پایبند به اصول حرفهای، امیدواریم که با همراهی صادقانه و دلسوزانه تمامی فعالان شریف صنعت بیمه، گامی موثر در راستای پیشگیری و خنثی سازی آن دسته از رفتارهای غیرحرفهای که موجب خدشه دار شدن چهره صنعت خدمات محور بیمه میگردد، برداریم و با تقویت تعاملات سازنده و جلب اعتماد مشتریان، شاهد گسترش فرهنگ بیمه، افزایش ضریب نفوذ و بهبود عملکرد کلی صنعت بیمه باشیم.
محسن پورکیانی
دبیرکل سندیکای بیمهگران ایران