۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | 19:16
کد خبر : 21528

شور و شعور حسینی در فولاد خوزستان طنین انداز شد

محرم امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حال و هوای دیگری داشت. عزاداران سید و سالار شهیدان در جای‌جای ایران اسلامی با برپایی مجالس و تکایا ارادت قلبی خودت را نمایان کردند.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان؛ شرکت فولاد خوزستان نیز در کنار سایر هموطنان، نسبت به برپایی مراسم عزاداری، طبخ و توزیع غذای گرم و نان در مناطق محروم، برگزاری مسابقات عکس در سه بخش، ساخت نماهنگ «من قاسمم» در قالب نوحه سرایی، مسابقات روزانه ویژه ایام محرم، سیاه‌پوش کردن مبادی ورودی شرکت، مجموعه دویست دستگاه و مناطق محروم  اقدام نمود.
یکی از اقدامات انجام شده در دهه‌ی اول محرم، برگزاری مسابقه «مصباح الهدی» از طریق کانال رسمی فولاد خوزستان بود. این مسابقه به صورت روزانه و با توجه به نماهنگ سخنرانی اهل معرفت به صورت سوال و جواب چهار گزینه‌ای برگزار شد. بدین ترتیب که شرکت‌کنندگان پس از دیدن نماهنگ، علاوه بر استفاده معنوی از بیانات شخصیت‌های مذهبی کشور، گزینه صحیح را انتخاب می‌کردند.
دیگر مسابقه‌ای که مورد استقبال قرار گرفت، «کتاب امر به معروف و نهی از منکر» ویژه‌ی دهه محرم بود. فایل پی‌ دی‌ اف این کتاب در کانال رسمی شرکت بارگذاری شد که پس از مطالعه، شرکت‌کنندگان باید به ده سوال پاسخ دهند.
انتشار روزانه‌ی فایل صوتی زیارت پرفیض عاشورا و انتشار وقایع ده روز اول محرم به صورت توضیحات کامل از دیگر مواردی بود که در این ایام در کانال رسمی شرکت منعکس شد. در کنار این موارد، به منظور آشنایی بیشتر با فرهنگ عاشورایی، نماهنگ‌هایی با موضوع تبیین ابعاد حادثه عظیم عاشورا از مراجع و صاحبان منبر به صورت روزانه در کانال درج می‌شد.
همچنین در سه بخش مجزا برای خانواده بزرگ فولاد خوزستان مسابقات «هر خانه یک حسینیه»، «شیرخوارگان حسینی» و «ما ملت امام حسینیم یعنی» در بخش عکاسی برگزار شد و با استقبال گسترده‌ای همراه بود. علاقه‌مندان برای شرکت در مسابقه «هر خانه یک حسینیه» می‌بایست، گوشه‌ای از منزل خود را سیاهپوش و نمای عزاداری نموده و عکس آن را ارسال می‌کردند. در بخش «شیرخوارگان حسینی» نیز خانواده‌های فولادی بر تن اطفال زیر سه سال، لباس عزاداری حسینی پوشانده و عکس آن را ارسال می‌کردند.
پویش عکس تکمیل جمله‌‌ی «ما ملت امام حسینیم یعنی» دیگر برنامه‌ای بود که از سوی حوزه مقاومت بسیج شهید بقایی انجام شد و در این پویش هر فرد از  خانواده‌ی فولاد می‌بایست عبارت «ما ملت اما حسینیم یعنی» را با جمله‌ای مناسب تکمیل می‌کردند. همچنین در پویش «من قاسمم»، همکاران و یا فرزندان آنان، نماهنگ سه دقیقه‌ای از مداحی خود یا فرزندان را اجرا و برای شرکت در مسابقه ارسال می‌کردند.
گفتنی است، پخش تعزیه خوانی مجازی و فیلم کوتاه با نام «سقا» به مناسبت ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش از سوی حوزه مقاومت بسیج شهید بقایی فولاد خوزستان در مسجد شرکت، حسینیه سیدالشهدا (ع) دویست دستگاه، مساجد و تکایا سطح شهر به همراه اجرای عزاداری صوتی به صورت سیار و محله به محله از دیگر فعالیت‌های اجرا شده در ایام محرم بود.
اجرای برنامه‌های عزاداری ده روز اول محرم به خاطر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی جلوگیری از شیوع ویروس کرونا متفاوت برگزار شد. رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و حضور در محوطه‌ی باز از جمله موارد الزام برگزاری مراسمات بود. به همین منظور مراسمات داخلی شرکت با رعایت فاصله اجتماعی و دستورالعمل های بهداشتی در مسجد حضرت رسول اکرم (ص) بعد از نماز ظهر و عصر و عزادار‌ی‌های شب‌های محرم امسال در محوطه‌ی بیرونی حسینیه سیدالشهدا (ع) منازل دویست دستگاه انجام شد. در این مراسمات ائمه جماعات و دیگر مدعوین به بیان ابعاد حادثه عاشورا پرداختند.
حجت السلام باوی در این خصوص اظهار داشت: از ویژگی‌های اصحاب حضرت سید الشهدا (ع) رسیدن به مقام محبت بود. طبق حدیث معروف امیرالمومنین علی (ع)، انسان گاهی به امید و طمع بهشت، خداوند را عبادت می‌کند و گاهی هم از ترس جهنم به خداوند سجده می‌کند، ولی زمانی است که انسان نه طمعی به بهشت دارد و نه ترسی از جهنم، آنجاست که خداوند را از روی محبت و دوستی عبادت می کند که این نوع عبادت در روایت به عبادت احرار معرفی شده است. عبادت احرار یعنی عبادت آزادگان؛ آزاد از هر نوع ترس و یا آزاد از هر نوع طمع؛ در واقع اصحاب سیدالشهدا (ع) به این مقام رسیده بودند.
حجت الاسلام کاظم سلامت نژاد مدیر حوزه الغدیر اهواز در جمع عزاداران حسینی گفت: دینداری یعنی بصیرت؛ در اسلام ناب محمدی، قوانینی وجود دارد که با رعایت کردن این قوانین به بصیرت دینی می‌رسیم. در حادثه کربلا، از یک سو عبیدالله جوسازی‌هایی علیه امام حسین (ع) کرد و قیام امام را شورش خواند و از آن سو، زهیر و حّر با بصیرت خود دعوت امام را لبیک گفتند و به درجه رفیع شهادت نائل شدند. دین مرکب از ایمان و عمل صالح است و اگر بصیرت نداشته باشیم به راحتی به انحراف کشیده می‌شویم. هدف اصلی امام حسین (ع) از قیام کربلا، اصلاح دین و بصیرت افزایی بود و در این راه جان خود و خاندان خود را فدا کرد تا اسلام ناب محمدی زنده بماند.
تبلیغات محیطی از جمله ساخت ماکت ما ملت امام حسینیم، نصب بنر، پرچم سیاه و یا حسین (ع) در محل‌‎های پرتردد شرکت فولاد خوزستان، منازل مجموعه دویست‌ دستگاه و مناطق محروم سطح شهرستان اهواز و کارون از دیگر برنامه‌های اجرا شده در دهه اول محرم بود.

از جمله فعالیت‌های انجام شده که به همت قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی شهدای فولاد خوزستان در این دهه انجام شد، طبخ و توزیع شش هزار پرس غذای گرم در روز تاسوعا و عاشورای حسینی بود. از این تعداد طبخ غذا، دو هزار پرس روز تاسوعا در مناطق منبع آب و حصیرآباد و چهار هزارپرس در روز عاشورا در مناطق عین دو و ملاشیه بین نیازمندان توزیع شد. همچنین پخت و توزیع ۱۵ هزار  قرص نان در پنج نقطه محروم از دیگر برنامه‌های اجرا شده در دهه‌ی اول محرم بود.

لباسکار صنعتی کسا