۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | 19:47
کد خبر : 19630

رییس جمهور: فقط ۱۰ درصد بودجه به نفت متکی است

در هفت سال گذشته دست خود را به سمت بانک مرکزی دراز نکرده و به دنبال پول پرفشار نرفتیم. لذا در این شرایط یا باید اوراق منتشر کنیم یا سهام و نفت بفروشیم که هر سه کار را انجام می‌دهیم.

به گزارش برداشت روز، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت در بخش‌هایی از سخنان خود با بیان اینکه دغدغه اصلی دولت در شرایط کنونی ثبات و آرامش اقتصادی در کشور است، اظهار داشت: به دنبال آن هستیم که مردم نسبت به آینده خود نگرانی نداشته باشند از طرف دیگر در سال جهش تولید به دنبال ایجاد شتاب در بخش تولید هستیم.

روحانی اضافه کرد: امروز در همه بخش‌ها شاهد رشد تولید هستیم همچنانکه در بخش صنعت در چهار ماهه امسال نسبت به چهارماهه سال گذشته شاهد رشد ۹ درصدی تولید هستیم. این شرایط در بخش کشاورزی هم حاکم است و امروز به رغم همه سختی‌ها بخش برق، آب، گاز حتی یک روز هم قطع نبوده و حمل و نقل کالا و خدمات به طور مداوم در جریان است.

رییس جمهور گفت: مردم باید واقعیتی را بدانند و آن اینکه در کشور ما روزهایی بوده که سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار پول نفت به خزانه واریز می‌شد همچنانکه در سال ۹۰ این مبلغ حدود ۱۰۲ میلیارد بوده است اما امروز این ۱۰۰ میلیارد دلار وجود ندارد و افتخار دولت این است که تجارت خود را بدون نفت مدیریت می‌کند و پارسال به همان مقداری که واردات داشتیم، صادرات غیرنفتی صورت گرفت و عملا کشور با صادرات غیرنفتی اداره می‌شود و این در تاریخ ایران بی‌سابقه است و امسال فقط ۱۰ درصد بودجه به نفت متکی است.

روحانی با اشاره به اینکه دولت برای مشکلات بودجه طراحی‌هایی انجام داده است، اظهار داشت: اگر بخواهیم به جای نفت فقط مالیات قرار دهیم این کار برای مردم در شرایط کنونی سختی ایجاد می‌کند و اگر دولت بخواهد از بانک مرکزی استقراض کند همچنانکه دولت قبل ۵۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض کرده بود ولی با توجه به تبعات آن هیچ‌گاه در هفت سال گذشته دست خود را به سمت بانک مرکزی دراز نکرده و به دنبال پول پرفشار نرفتیم. لذا در این شرایط یا باید اوراق منتشر کنیم یا سهام و نفت بفروشیم که هر سه کار را انجام می‌دهیم.

رییس جمهور گفت:‌ معتقدیم که اقتصاد باید به مردم واگذار شود و آن را اصل می‌دانیم. در خصوص مزیت بازار بورس همواره به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی گفته‌ام که مراقبت‌های لازم را انجام دهند منتها مردم هم باید بدانند که خط مستقیم در بازار بورس تحقق نمی‌یابد اما مهم این است که در طول سال به سمت بالا باشد و ان شاءالله خواهد بود و آن را برای مردم حفظ می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه و طراحی دولت برای فروش نفت تصریح کرد: این موضوع را در جلسه سران سه قوه مورد بحث قرار دادیم و دولت کاملا آماده است آن را اجرا کند و آن را صد در صد به نفع مردم می‌دانیم و بهترین راه تامین مالی است ضمن اینکه در شرایطی که آمریکا دنبال آن است که نفت را نفروشیم این کار تودهنی به آمریکا هم می‌باشد.

رییس جمهور گفت: اگر سران دو قوه دیگر از آن حمایت کنند، آن را عملیاتی می‌کنیم چرا که دولت هفته‌ها روی تدوین آن زحمت کشیده است و از افتخارات طرح اقتصادی این دولت به شمار می رود ولی برای اجرایی شدن آن نیاز داریم که روسای دو قوه دیگر به طور کامل با آن موافق باشند اگر هم موافقت نکردند به دنبال طرح‌های دیگر خواهیم رفت و مسیر را ادامه می‌دهیم.

روحانی خطاب به ملت ایران با بیان اینکه دولت طرح‌های متعددی را برای کاهش مشکلات مردم در دست دارد، گفت: دولت مرتبا به دنبال ایجاد مسیرهایی برای گشایش جدید در رفع مشکلات مردم است.

رییس جمهور با تشریح اقدامات دولت در زمینه حمایت از مردمی که در کرونا آسیب دیده‌اند از جمله اعطای وام ودیعه مسکن، اقدام دولت در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را مورد اشاره قرار داد و گفت: احکام ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور امروز زده می‌شود و بر مبنای این بازنشستگان با ۳۰ سال سابقه که حداقل دستمزدشان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود به ۲میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و دستمزد بازنشستگان با سابقه ۳۵ سال نیز با حداقل دستمزد یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به ۳ میلیون تومان افزایش می‌یابد و دستمزد کسانی که ۲۵ سال سابقه دارند نیز ۸۰ درصد افزوده می‌شود.

روحانی افزود: دولت برای این کار ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام به سازمان تامین اجتماعی واگذار کرده و این یک اقدام بسیار ارزشمندی در حمایت از بازنشستگان عزیز کشورمان است و بی تردید در سایر زمینه‌ها هم هر کاری لازم باشد انجام خواهیم داد.

 

لباسکار صنعتی کسا