۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | 20:29
کد خبر : 19220

نقش و جایگاه وام قرض الحسنه در بانک ملی ایران

بانک ملی ایران با داشتن بالاترین رتبه اعطای تسهیلات در سیستم بانکی کشور با هدف تقویت سنت پسندیده قرض الحسنه، از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر 69 هزار و 490 فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به ارزش یک هزار و 150 میلیارد ریال و در سال گذشته نیز 72 هزار و 607 فقره تسهیلات بانکی به ارزش دو هزار و 595 میلیارد و 808 میلیون ریال جهت نیازهای ضروری متقاضیان پرداخت کرده است.

به گزارش برداشت روز، وام و تسهیلات دو واژه‌ای هستند که به کرات بین کارمندان بانک، دست‌اندکاران امور مالی و همچنین عموم مردم بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و گاهی نیز به جای یکدیگر استفاده می‌شوند در حالی که این دو واژه‌ معانی متفاوتی داشته و واژه‌ تسهیلات مفهومی گسترده‌تر از واژه‌ وام دارد. به عبارتی می‌توان گفت هر نوع وامی، نوعی تسهیلات است اما هر تسهیلاتی وام نیست.
وام‌ یا همان تسهیلات قرض‌الحسنه نوعی قرارداد است که به منظور تامین وسایل و ملزومات زندگی برای افرادی که پول کافی برای تهیه‌ این ملزومات ندارند، بر اساس شرایط مشخص شده به عنوان قرض واگذار می شود. این نوع وام بدون بهره است که تنها مقداری جزیی – حداکثر ۴ درصد- کارمزد از وام‌گیرنده دریافت می شود و مدت زمان باز پرداخت آن بر اساس شرایط بانکها متفاوت خواهد بود.
اما در اعطای تسهیلات، بانک با تجهیز منابع (شامل سرمایه و حقوق صاحبان سهام و انواع سپرده ها و یا سایر بدهی ها) آنها را در راستای اهداف از قبل تعیین شده به مصرف می رساند. به عنوان مثال در قرارداد مضاربه، بانک سرمایه‌ مورد نیاز یک فعالیت تجاری را تامین نموده و در مقابل در سود آن فعالیت سهیم می‌شود. این در حالی است که در وام‌های قرض‌الحسنه به هیچ وجه خبری از مشارکت در سود نیست و همین تفاوت وام و تسهیلات را مشخص می کند.

انواع وامهای قرض الحسنه
وام‌ها یا تسهیلات قرض‌الحسنه که انواع مختلفی دارند به منظور تامین هزینه های ازدواج، تهیه جهیزیه، درمان بیماری، تعمیر مسکن، کمک هزینه تحصیلی و ساخت مسکن به اشخاص حقیقی نیازمند پرداخت می شود.
سقف مبلغ اعطایی به متقاضیان و کارمزد آن سالانه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مشخص می گردد. حداکثر مجموع کل قرض الحسنه های اعطایی هر بانک معادل کل سپرده های پس انداز است.
در همین راستا بانک ملی ایران نیز به منظور برطرف نمودن مشکلات مالی آحاد افراد نیازمند جامعه به عنوان یکی از بانکهای پیشرو در اعطای وام‌های قرض الحسنه تسهیلاتی به شرح ذیل به اشخاص و سازمانها اعطا می نماید:
• تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و تهیه جهیزیه
• تسهیلات قرض الحسنه تامین مسکن
• تسهیلات قرض الحسنه تعمیر مسکن
• تسهیلات قرض الحسنه تامین هزینه درمان بیماری
• تسهیلات قرض الحسنه رفع احتیاجات ضروری
• تسهیلات جعاله تعمیرات مسکن
• تسهیلات خرید کالا
• تسهیلات خرید خودرو

جایگاه بانک ملی در اعطای تسهیلات قرض الحسنه در کشور
تسهیلات قرض‌الحسنه راهی است تا بانکها در مواقع ضروری مانند هزینه درمانی، کمک هزینه تحصیلی، تعمیر و تامین مسکن و… در کنار مشتریان خود باشند. بانک ملی ایران نیز یکی از بانکهایی است که طی سالیان گذشته تاکنون، توانسته با اعطای تسهیلات قرض الحسنه و شرایط آسان پرداخت، گره گشایی برای تامین بخشی از هزینه های ضروری خانوارها باشد تا جایی که بالاترین رتبه اعطای تسهیلات در سیستم بانکی کشور را به خود اختصاص داده است.
بانک ملی ایران همچنین علاوه بر حمایت از رونق بخش‌های تولید و اشتغال کشور، سهم چشمگیری در پرداخت وامهای ازدواج در نظام بانکی را داراست. در همین حال بر اساس آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی، بانک ملی در سال گذشته رتبه نخست پرداخت تسهیلات ازدواج در میان بانک ها را به خود اختصاص داد. این بانک تا پایان تیرماه امسال نیز بیش از ۵۹ هزار فقره تسهیلات نقدی ازدواج به ارزش ۳۱ هزار و ۱۰ میلیارد و ۸۴۰ میلیون ریال به متقاضیان و زوج های جوان تخصیص داده است.

شرایط آسان اعطای تسهیلات قرض الحسنه بانک ملی
از آنجا که تسهیل ازدواج جوانان با تخصیص تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، یکی از مهم ترین سیاست های اعتباری بانک ملی ایران است از این رو این بانک، وام ازدواج را مطابق دستورالعمل ابلاغی بانک مرکزی و مصوبات داخلی خود تنها با اخذ یک ضامن معتبر و سفته در تمامی شعب پرداخت می کند و زوجهای جوان می توانند بدون داشتن هرگونه نگرانی از جهت تامین ضامن بانکی، از این تسهیلات بهره مند شوند.

“سپرده قرض الحسنه ویژه” پل ارتباطی خیرین و نیازمندان
“سپرده قرض الحسنه ویژه” یکی دیگر از خدمات بانک ملی ایران است که امکان اعطای وام از طریق صاحب سپرده به افراد معرفی شده از جانب وی را امکان پذیر می کند در واقع این سپرده مخصوص نیکوکاران و خیرین (اشخاص حقیقی و حقوقی) بوده که طبق نظر آنان (نیکوکاران و خیرین) به صورت وام قرض الحسنه از طریق بانک ملی ایران به افراد معرفی شده از سوی خیرین اعطا می گردد.
آثار مثبت و فراگیر “حساب قرض‌الحسنه ویژه” و نقش سازنده آن، این است که در شکوفایی اقتصاد جامعه، این فرصت را در اختیار خیرین، نیکوکاران، موسسات خیریه، صندوق های قرض الحسنه خانوادگی، محلی، اداری، صنعتی و سایرین قرار می دهد تا با افتتاح قرض الحسنه ویژه نزد شعب بانک ملی ایران، نیت خیرخواهانه خود را جهت رفع احتیاجات ضروری نیازمندان و افراد مورد نظر خود تحقق بخشند.

سهم بانک ملی در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در دوران کرونا
در شرایط کنونی که کرونا بر همه امور مردم و کشور سایه انداخته است، بانک ملی حداکثر حمایت قانونی از کسب و کارها و عموم متقاضیان تسهیلات را داشته است به گونه ای که در سه ماه ابتدای امسال بالغ بر ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا اختصاص داده و در حال پرداخت است.
تسهیلات یک میلیون تومانی خانوارهای یارانه بگیر یکی دیگر از اقدامات بانک ملی در دوران شیوع کرونا بوده است که تعداد ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات بدون مراجعه حضوری و حتی بدون دریافت وثایق معمول به متقاضیان مشمول پرداخت شد.

گفتنی است: بانک ملی با بیش از هشت دهه سابقه، نخستین بانک ملی برگرفته از سرمایه‌های مردمی و غیرت ملت ایران است که با حضور همیشگی خود در کلیه ایام جنگ، تحریم و بحران‌های اقتصادی سعی در ادای دین خود به ملت شریف ایران داشته و همراه همیشگی دولت و مردم بوده است .
فعالیت های مولد بانک ملی ایران در قالب معاملات بانکی که نشأت گرفته از قوانین بانکداری اسلامی است سبب توسعه چشمگیری در جهت راه اندازی کارخانجات صنعتی، کشاورزی و تولیدی متعلق به بخش‌های خصوصی، تعاونی و دولتی در سال های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی بوده است که به عنوان نمونه می توان به رشته های مختلف زیربنایی از جمله پتروشیمی ، صنایع ساختمان ، سیمان، لاستیک سازی ، کشت و صنعت ، صنایع چوب و کاغذ ، احداث سد و آزادراه اشاره کرد.

لباسکار صنعتی کسا