۲۵ مرداد ۱۳۹۹ | 18:40
کد خبر : 19015

بخش نخست دومین خط‌ لوله صادرات میعانات گازی سایت دو پارس جنوبی تکمیل شد

قائم مقام طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی از تکمیل بخش نخست دومین خط‌ لوله صادرات ميعانات گازي فازهای سایت دو پارس جنوبي خبر داد.

به گزارش برداشت روزف به نقل از روابط عمومی شرکت نفت و گاز پارس، سید حسین عظیمی با اشاره به برنامه صادرات میعانات گازی سایت دو پارس جنوبی با استفاده از دو سامانه گوی شناور(SPM) گفت: هم اکنون گوی شناور شماره یک در مدار بهره برداری است و با توجه به ورود گوی شناور دوم به ایران در اردیبهشت امسال، احداث خط‌ لوله و نصب این سامانه در شرح کار قرارداد بخش فراساحل طرح توسعه فاز ۱۹ پارس جنوبی درحال اجرا است.
عظیمی ظرفیت بارگیری میعانات گازی توسط گوی شناور دوم را ۷ هزار متر مکعب در ساعت عنوان کرد و گفت این سامانه در موقعیت جنوب اسکله آسیای آرام (حدفاصل مجتمع‌های پالایشگاهی فازهای ۱۴ و ۱۲ پارس جنوبی) نصب خواهد شد.
قائم مقام فاز ۱۹ پارس جنوبی درباره مشخصات و محل احداث خط لوله دومین گوی شناور بارگیری میعانات گازی فازهای پارس دو گفت : خط لوله ۳۶ اینچ مربوط به این سامانه به طول ۷.۶ کیلومتر، از میترینگ مشترک سایت دو واقع در ضلع جنوب غربی پالایشگاه فاز ۱۲ آغاز و پس از تقاطع با خطوط لوله فاز ۱۴ به SPM دوم متصل خواهد شد.
او با بیان اینکه در این پروژه از روش جدیدی برای کشش خط‌لوله دریا از ساحل (Shore Pulling) استفاده خواهد شد، گفت: در این روش لازم است لوله‌گذاری در دو مرحله انجام شود که در مرحله نخست جوشکاری و لوله‌گذاری ۱۳۰۰ متر خط‌ لوله در بستر دریا توسط شناور سی مستر متعلق به شرکت تاسیسات دریایی انجام شد و پس از کشیدن لوله از ساحل، ادامه لوله‌گذاری اجرا خواهد شد.
به گفته قائم مقام فاز ۱۹ پارس جنوبی، مرحله دوم لوله‌گذاری دومین SPM بارگیری میعانات گازی فازهای سایت دو پارس جنوبی، شهریورماه امسال تکمیل می‌شود.

لباسکار صنعتی کسا