۲۰ مرداد ۱۳۹۹ | 20:02
کد خبر : 18491

نقش صنایع کوچک در اقتصاد و اشتغال کشور

مرتضی دارایی - کارشناس تولید و حوزه کسب و کار

هر سال در تقویم بنا به اهمیت موضوعات روزی از سال را نامگذاری می‌کنند. روز بیست و یکم مرداد هر سال هم به نام “روز صنایع کوچک” نامگذاری شده و در تقویم جمهوری اسلامی ایران جا خوش کرده است.

در مورد ضرورت و نقش صنایع کوچک در اقتصاد و اشتغال کشور بارها صحبت شده و مقالاتی منتشر شده است که تکرار آنها ملال آور خواهد بود. اما به این مناسبت مواردى را که به نظر می‌رسد مفید باشد تیتر وار مرور می‌کنیم. باشد که مورد توجه و بررسی قرار گیرد:
١- سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی زیر مجموعه وزارت صمت متولی صنایع کوچک و متوسط به ویژه صنایع مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بوده که البته هماهنگی آن با معاونت امور صنایع وزارت متبوع لازم و ضروری است.
٢- از بدیهی‌ترین أصول مدیریت، ثبات مدیریت و مدت زمان حداقل یک دوره سه تا چهار ساله برای حضور یک مدیر در راس سازمان است که متاسفانه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در هفت سال گذشته و در دو دولت تدبیر و امید چهار مدیرعامل به خود دیده که متوسط عمر مدیریت هر کدام، کمتر از دو سال است و این خود بدترین ضربه به این سازمان توسعه‌ای است.
٣- ضرورت هر سازمان تخصصی دوری از امور سیاسی به ویژه در چینش مدیران و تدوین سیاست‌ها است که امیدواریم این سازمان نیز بیش از پیش و در زمان وزارت مهندس مدرس خیابانی به این مهم توجه بیشتر شود.
۴- لزوم آموزش نیروها و پرسنل این سازمان در سراسر کشور با علم روز و رویکرد جهانی
۵- با توجه به اینکه درصد بالایی از صنایع کوچک و متوسط کشور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند باید توجه بیشتری توسط دولت و سازمان برنامه و بودجه از نظر تزریق بودجه عمرانی جهت تکمیل زیرساخت شهرک‌ها و نواحی صنعتی صورت گیرد. از جمله عملیاتی شدن ماده ٨١قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی کشور و اصولی از قانون احکام دائمی کشور
۶- تنها واحد پاسخگوی بازفعالسازی صنایع کوچک و متوسط این سازمان نیست و همه دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و بانک‌ها و بخش خصوصی و…باید در این برنامه همکاری فعال داشته باشند.
٧- تزریق تسهیلات به صنایع کوچک و رفع مشکلات این واحدها باید با پیش نیاز آموزش اثربخش مالکین و مدیران واحدهای صنعتی و آشنایی آنان با قوانین کسب و کار و تجارت همراه باشد.
٨- هر چند روش‌های تامین مالی در صنایع کوچک و متوسط باید به صورت فراگیر متنوع و به روز شود اما ضرورت تشکیل “بانک تخصصی صنایع کوچک” در کشور جهت تامین مالی سریع و با کمترین بوروکراسی این صنایع احساس می‌شود.
٩- برگزاری تورهای بین‌المللی مالکین، مدیران و کارکنان صنایع کوچک و متوسط جهت تبادل تجارب و شناسایی بازار و فناوری و….
١٠- اجرای طرح تفکیک مالکیت از مدیریت در جهت رونق و جهش تولید و حمایت از کار و سرمایه ایرانی مورد تاکید مقام معظم رهبری در چندین سال گذشته (در مطلب جداگانه‌ای بحث خواهیم کرد).
١١- تصویب قانون خاص حمایت از صنایع کوچک و متوسط
١٢- کاهش سهم کارفرما در صنایع کوچک و متوسط از بیمه تامین اجتماعی
١٣- جهت دهی برندهای داخلی جهت سرمایه‌گذاری در استان‌های مرزی و کمتر توسعه یافته کشور در جهت توازن منطقه‌ای و صادرات
١۴- الزام استفاده واحدهای صنعتی کوچک و متوسط از خدمات کلینیک‌های کسب و کار

لباسکار صنعتی کسا