۰۳ خرداد ۱۴۰۳ | 20:28
کد خبر : 167490

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟

خرید آهن از بورس یکی از گزینه‌هایی است که اگر به صورت فنی و با رعایت نکات حرفه‌ای انجام شود می‌تواند خریدی مقرون‌به‌صرفه‌تر از بازار باشد و سود بیشتری را به سرمایه‌گذار برساند. اما اگر بدون رعایت شرایط بورس و قوانین جاری در آن عمل کنیم ممکن است درگیر ریسک ذاتی بورس شده و سرمایه خود را از دست بدهیم. در این مقاله راهنمای کامل خرید میلگرد از بورس کالا توضیح داده شده و نکات خوبی در این زمینه برای شما گردآوری کرده‌ایم.

خرید آهن از بورس یکی از گزینه‌هایی است که اگر به صورت فنی و با رعایت نکات حرفه‌ای انجام شود می‌تواند خریدی مقرون‌به‌صرفه‌تر از بازار باشد و سود بیشتری را به سرمایه‌گذار برساند. اما اگر بدون رعایت شرایط بورس و قوانین جاری در آن عمل کنیم ممکن است درگیر ریسک ذاتی بورس شده و سرمایه خود را از دست بدهیم. در این مقاله راهنمای کامل خرید میلگرد از بورس کالا توضیح داده شده و نکات خوبی در این زمینه برای شما گردآوری کرده‌ایم.

عرضه میلگرد در بورس کالا

بورس کالای ایران از سال ۱۳۸۲راه‌اندازی شد و در آذر ۱۳۸۴ با تصویب قوانین بازار اوراق بهادار تمامی بازارهای بورس با هم ادغام شدند. سازمان بورس اوراق بهادار یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرمایه در کشور است. یکی از زیرمجموعه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان بورس کالای ایران است. در بورس کالا داد و ستد انواع کالاها در رده‌های فرآورده‌های نفتی، صنعتی، معدنی، شمش طلا، محصولات کشاورزی و پتروشیمی انجام می‌شود. کارگزاران مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار بر این بازار نظارت دارند تا قوانین و مقررات بازار سرمایه به درستی در این بازار رعایت شود. در ادامه نحوه خرید میلگرد از بورس کالا را بررسی می‌کنیم.

معامله در بازار بورس میلگرد چگونه انجام می‌شود؟

قبل از هر کاری برای ورود به بازار بورس باید یک کارگزار انتخاب کنید. این کارگزار خدمات ارائه سفارش خرید یا فروش سهم به اشخاص حقیقی و حقوقی ارائه می‌کند. بعد از این که کارگزار مناسبی انتخاب کردید، لازم است کد مشتری دریافت کنید تا بتوانید معامله انجام دهید. این کد شناسه مشخصه شما در این بازار است و تنها یک بار لازم است این کد مشتری را دریافت کنید.

مدارک ضروری برای دریافت کد مشتری

افراد حقیقی باید مدارکی از قبیل فتوکپی شناسنامه و فتوکپی کارت ملی را همراه با فرم تکمیل شده درخواست کد مشتریان حقیقی تکمیل کنند. در این فرم اطلاعات فرد از قبیل شماره حساب بانکی، آدرس، کدپستی، شماره تلفن و غیره ثبت می‌شود.

افراد حقوقی مدارک ثبت شرکت مثل فتوکپی روزنامه رسمی ثبت شرکت، فتوکپی روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره را برای دریافت کد مشتری حقوقی نیاز دارند. همچنین فرم درخواست کد مشتریان حقوقی را تکمیل می‌کنند که با اطلاعاتی ازجمله آخرین ترکیب اعضای هیئت مدیره، لیست سهامداران با بیش از ۱۰ درصد سهم، صاحبان امضای مجاز، شماره حساب جاری شخص حقوقی و غیره تکمیل می‌شود.

اشخاص حقیقی باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند تا بتوانند مراحل دریافت کد بورس کالا را طی کنند ولی اشخاص حقوقی نیازی به ثبت‌نام در سجام ندارند. سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) توسط سازمان سپرده‌گذاری اوراق بهادار راه‌اندازی شده تا فعالیت‌های تجار و مردم در بازار سرمایه یکپارچه‌سازی شود. در این سامانه اطلاعات و سوابق معاملاتی سهام‌داران رسیدگی می‌شود و خدماتی ارائه می‌شود که هر سهام‌دار به راحتی دارایی‌های خودرا مشاهده کند و بتواند از سود و زیان آن‌ها مطلع شود.

پس از سجام، گام بعدی دریافت کد آنلاین مخصوص بورس است. برای گرفتن این کد باید به سامانه خرید آنلاین بورس کالا یا ebgo.ir مراجعه کنید و مراحل آن را به صورت آنلاین طی کنید.

گام سوم هم باز کردن حساب از نوع وکالتی است. برای انجام معامله در بازار بورس کالا علاوه بر موارد گفته شده افتتاح کردن یک حساب وکالتی هم الزامی است که در بیشتر بانک‌ها این خدمت ارائه می‌شود. اگر این مرحله را انجام ندهید حتی اگر ثبت‌نام تکمیل و تایید شود، امکان انجام معامله در بورس را نخواهید داشت. روش کار بدین صورت است که ابتدا بانک را در سامانه ebgo.ir انتخاب می‌کنید. سپس معرفی‌نامه‌ای که سامانه به شما می‌دهد را به بانک مربوطه برده و بعد از تکمیل وکالتی کردن حساب، مشخصات حساب وکالتی شده را به سامانه اضافه می‌کنید.

حالا وقت آن است که مدارک مورد نیاز را در سیستم وارد می‌کنید. مدارک در طی پروسه نهایی وارد می‌شوند. یکی از این مدارک نمونه امضای خریداران است که بهتر است عکس کارت ملی یا شناسنامه افراد نیز اضافه شود.

در ادامه با تایید تعهدات مشتری فرآیند را دنبال می‌کنید تا کد بورسی نهایی شما صادر شود.

مراحل خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟

مراحل خرید میلگرد از بورس کالا به اختصار ۷ مرحله هستند:

  • انتخاب کارگزار مناسب
  • دریافت کد مشتری
  • تکمیل فرم درخواست خرید
  • بررسی امکان خرید
  • خرید کالا
  • کسر کارمزدهای کارگزاری
  • تسویه مبلغ خریداری شده

خرید میلگرد از بورس کالا فرآیندی مشخص دارد. در هر اقدام به خرید یک فرم درخواست خرید توسط خریدار تکمیل می‌شود. این فرم مشخصات دقیق و کامل میلگرد درخواستی از قبیل تولیدکننده کالا، حداکثر قیمت خرید و دیگر موارد را مشخص می‌کند. یکی از دلایل تعیین مشخصات خاص برای کالاهایی مثل میلگرد در بورس کالا جلوگیری از بازار سیاه است تا دلالان نتوانند در این بازار فعالیت کنند و قیمت‌ها را به طور کاذب بالا ببرند. برای مثال برای خرید میلگرد مدارکی مانند پروانه ساختمان لازم است تا نشان دهد شما خریدار واقعی و یک مصرف‌کننده هستید.

پس از ارائه درخواست خرید، کارگزار منتخب شما امکان خرید کالا را بررسی می‌کند و در صورت لزوم به رایزنی با تولیدکننده می‌پردازد. برای تضمین تعهد خرید، معادل ۱۰ درصد مبلغ میلگرد خریداری شده را به حساب کارگزاری خود واریز می‌کنید. در صورت وقوع جرایم احتمالی کارگزاری اجازه خواهد داشت از این ۱۰ درصد برداشت کند و خسارات را جبران نماید. در صورت نیاز به کسر کارمزد کارگزاری نیز از همین محل برای کسر کارمزد استفاده می‌شود.

چون میلگرد در تالار صادراتی بورس کالا نیز عرضه می‌گردد، اگر کالای منتخب شما جزو رینگ صادراتی باشد کافی است ۵ درصد از ارزش کلی سفارش میلگرد خود را به حساب کارگزاری واریز کنید.

پس از ثبت سفارش، کارگزار شما بنا به درخواست دریافتی که میزان، نوع، تعداد، وزن و مبلغ میلگرد را مشخص کرده است، در زمان عرضه میلگرد با کارگزاران رقابت می‌کند تا کالای با قیمت مناسب و به میزان درخواست شده را خریداری کند. قیمت مناسب یعنی حداکثر توان پرداختی خریدار که در فرم سفارش مشخص شده لحاظ شود و گران‌تر از آن نباشد.

کارگزار پس از خرید میلگرد، اطلاعات معامله انجام شده از قبیل حق‌الزحمه کارگزاری، عوارض بورس و غیره را به اطلاع مشتری می‌رساند. مشتری از این لحظه به بعد تا ساعت ۱۰ صبح سومین روز کاری پس از خرید فرصت دارد تا بقیه مبلغ سفارش خود را به حساب بورس واریز کند و فیش بانکی مربوطه را برای کارگزاری خود بفرستد. مسله مورد توجه در مرحله این است که حتما باید نام واریزکننده کالا و نام خریدار یکسان باشند. در غیر این صورت کارگزاری عملیات پرداخت از سوی کارگزاری مورد تایید قرار نمی­گیرد.

بعد از این مرحله کارگزاری تسویه‌حساب را با فروشنده میلگرد انجام می‌دهد و مدارک را به فروشنده تحویل خواهد داد تا برای دریافت میلگرد به فروشنده مراجعه کند. در این فرآیند تفاوتی ندارد که دنبال خرید میلگرد ۱۴ یا سایر اندازه­های میلگرد باشید. نکته مهم این است که انواع میلگرد در بورس کالا عرضه می‌شوند و باید نسبت به اطلاعات این بازار اشراف پیدا کنید تا بتوانید بهترین خرید را انجام دهید.

نماد میلگرد در بورس کالا

در این بخش نماد میلگرد هر یک از کارخانجات تولیدی میلگرد را مشاهده می‌کنید. مراقب باشید که قبل از خرید نسبت به هر یک از کارخانجات تولید میلگرد اطلاعات کافی کسب کنید و بی‌گدار به آب نزنید.

  • میلگرد مجتمع فولاد ظفر بناب (سبد میلگرد مخلوط)
  • میلگرد آذر فولاد امین (سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲ – A3)
  • میلگرد فولاد آذربایجان (سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲ – A3)
  • میلگرد جهان فولاد سیرجان (سبد میلگرد مخلوط)
  • میلگرد کارخانه ذوب‌آهن اصفهان (سبد میلگرد مخلوط)
  • میلگرد مجتمع فولاد صنعت بناب (سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۵)
  • میلگرد مجتمع فولاد خراسان (سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۸ – A3)
  • میلگرد صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه (سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲ – A3)
  • میلگرد صبا فولاد زاگرس (سبد میلگرد ۱۴ تا ۳۲ – A3)
  • میلگرد فولاد روهینا جنوب (سبد میلگرد مخلوط)

خرید میلگرد با استفاده از پروانه ساختمان

یکی از راه‌های آسان و کم‌هزینه برای خرید میلگرد، خرید این محصول فلزی با پروانه ساخت است. با دریافت جواز ساخت به ازای هر ۱۰۰۰ متر مربع زیربنا، معادل هر متر مربع ۵۰ کیلوگرم آهن یا مجموعا ۵۰ تن آهن می‌توانید دریافت کنید.

میلگرد با قیمت دولتی

برای خرید میلگرد دولتی با استفاده از جواز ساختمان می‌توانید اقدام کنید و محصول را با نرخ مصوب خریداری کنید. دولت تلاش دارد تا با فروش میلگرد دولتی دست محتکران را از بازار کوتاه کند و به تنظیم بازار آهن بپردازد. قیمت میلگرد دولتی نسبت به بازار رقم معقولی دارد و با مجوز ساخت‌وساز می‌توانید با این قیمت میلگرد مورد نیاز خود را خریداری کنید.

نحوه قیمت‌گذاری میلگرد در بورس کالا

بورس کالا نسبت به بازار آزاد از روال قیمت‌گذاری شفاف‌تر و مطمئن‌تری برخوردار است. عوامل مختلفی در قیمت‌گذاری میلگرد دخالت دارند که مهم‌ترین عامل تعیین قیمت میلگرد را باید نسبت عرضه و تقاضا بر اساس قدرت خرید مشتریان و نیز نوسانات بازار مثل نوسانات ارزی و نوسانات دلار نیمایی دانست. برای مثال بالا رفتن قیمت دلار به خودی خود باعث بالاتر رفتن قیمت می‌شود و نیز افزایش عرضه، باعث کاهش قیمت می‌گردد. دلیل اهمیت و مشارکت در بورس بالا بودن قیمت آن نسبت به بازار آهن است. مثلاً به دلیل بالا بودن قیمت میلگرد آناهیتا گیلان در بازار آهن خرید در بورس کالا برای خریداران مقرون به صرفه تر است. قابل ذکر است که خرید آهن آلات در بورس نیز خطرات مالی خود را به همراه دارد.

نمودار قیمت میلگرد را دنبال کنید

اگر می‌خواهید بازار میلگرد را زیر نظر بگیرید، یکی از راهکارهای خوب بررسی نمودار قیمت میلگرد است. امروزه سایت‌های تخصصی به طور روزانه قیمت میلگرد را به‌روزرسانی می‌کنند و بررسی این نمودارها می‌تواند به تحلیل بازار و انتخاب فروشنده و زمان خرید کمک شایانی کند. برای مثال اگر بخواهید قیمت میلگرد آناهیتا گیلان را بدانید با کمی جستجو می‌توانید نمودارهای قیمت‌گذاری اخیر آن را پیدا کنید و با بررسی آن تصمیم نهایی را بگیرید.

جمع‌بندی

خرید میلگرد از بورس کالا شامل فرآیند ثبت‌نام و دریافت کد بورسی، انتخاب کارگزار و بررسی بازار و ثبت سفارش خرید، دریافت تایید خرید، پرداخت هزینه‌ها و دریافت کالا است. بازار بورس کالا نسبت به بازار آزاد میلگرد قیمت‌گذاری شفاف‌تری داشته و با رعایت ملاحظات قانونی می‌توانید میلگرد را به قیمت دولتی که مقرون‌به‌صرفه‌تر است، خریداری کنید.

♦️ تلاش میکنیم با اتکاء به دانش و تجربه 14 ساله خود در بورس سهام ایران بهترین پورتفو را پیشنهاد و سودآورترین سهام را برای شما تحلیل و تشریح کنیم.

جویندگان سهام طلایی

https://t.me/GoldenStockQuesters

تجارتخانه آراد برندینگ