۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | 20:01
کد خبر : 165211

خانه فرهنگ بیمه ایران رازدار ۸۰ سال سابقه بیمه

خانه فرهنگ ایران در سال ۱۴۰۰ شکل گرفت تا اسناد ۸۰ سال گذشته بیمه ایران به عنوان یک میراث جاودان در آن قرار بگیرد. در این گزارش به تاریخچه شکل‌گیری خانه فرهنگ از ساختمان سبزه میدان تا نگهداری اسناد تاریخی جنگ جهانی پرداخته است.

به گزارش برداشت روز، خانه فرهنگ بیمه ایران در واقع همان نخستین شعبه بیمه ایران در محله سبز میدان تهران است که روزگاری در زمان قاجار محل کاشت سبزیجات مورد نیاز کاخ گلستان بوده است.
این منطقه به دلیل قناتهای پرآبی که داشته مخصوص سبزیجات ویژه کاخ بوده است. حتی بعد از آن هم همچنان اصالت خود را حفظ کرد به طوری که در دوران پهلوی که شهرسازی توسعه می یابد، اما دکه های سبزی فروشی در این منطقه باقی ماند و مردم سبزی خود را از آنجا تهیه می کنند. در این خانه فرهنگ فراز و فرودهای بیمه ایران را در قالب اسناد قدیمی روایت می کند.
به گفته خانه فرهنگ در سال ۱۳۱۴ بیمه ایران تاسیس می شود و دولت وقت به دلیل اینکه نقدینگی کافی نداشته بخشی املاک و مستغلات تهران را سرمایه شرکت قرار می دهد که این جزء اقدامات نادر است. در واقع از باغ فردوس در منطقه شمیرانات تا روستای امیرآباد در منطقه خیابان کارگر کنونی به نام بیمه ایران بوده است. البته در بازار و خیابان ناصر خسرو چند حجره نیز متعلق به بیمه ایران بوده تا با فروش یا اجاره این مستغلات بتواند سرمایه اولیه خود را تامین کند. در آن زمان از ۵ کارمند بیمه ایران، فردی به نام شمس که جزو نخستین کارکنان بیمه ایران بوده وظیفه جمع آوری اجاره بهای املاک بیمه ایران را بر عهده داشته است.
کاووسی مدیر خانه فرهنگ بیمه ایران با اشاره به اینکه قبل از دهه ۲۰ بیمه ایران در شهرهای اصفهان، شیراز، رشت، تبریز و اهواز شعبه داشته است، گفت: ساختمان بیمه ایران در سبزه میدان در دهه ۲۰ دچار حریق می شود. در واقع نخستین شعبه بیمه ایران در تهران که همین خانه فرهنگ بیمه ایران است در زمان آتش سوزی بازسازی شده بود.
او درباره اهمیت شکل گیری خانه فرهنگ بیمه ایران تاکید دارد که هر نوع بیمه ای که امروز در ایران ارائه می شود موسس آن بیمه ایران بوده است. گفت: در اوایل دهه ۲۰ در جنگ جهانی بیمه ایران مسئول بیمه های درمان کارکنان دولت وقت بوده است. به همین دلیل دفتری برای بیمه درمان ایجاد می کند تا در کنار بیمه های بازرگانی خدمات درمانی ارایه دهد حتی یک بیمارستان و آزمایشگاه ویژه داشته است.
بخشی از فرهنگ و تاریخ بیمه ایران به اقدامات مشرف نفیسی برمی گردد که سه دوره مدیرعامل این شرکت شده است. با وجود اینکه او تلاش زیادی برای طرح نوین بیمه ایران کرد اما در نهایت توسط اشرف پهلوی دادگاهی شد. جریان از این قرار بوده که پدر او پزشک مظفرالدین شاه به نام ناظم الاطباع بوده و برادر او نیز در درباره پهلوی بزرگ شده بود. این نفوذ باعث شد حتی در دوره پهلوی دوم مشرف نفیسی نخستین وزیر دارایی شود.
در آن زمان به پیشنهاد نفیسی توصیه می شود که ۲ میلیون و ۳ هزار متر مربع زمین در منطقه نازی آباد و … خریداری شود تا ساختمان های یک طبقه برای کارگران و آنهایی که بیمه عمر ایران خریداری کرده اند به جای پرداخت وجه نقد یک واحد مسکونی دریافت کنند. اما ساخت خانه در طرح نوین بیمه ایران عقیم می ماند، زیرا مقامات انگلیسی در آن زمان خواستار توقف این پروژه می شوند زیرا این منطقه نزدیک منطقه قله مرغی فرود هواپیماهای انگلیسی بوده است.
این پروژه حتی پس از دیدار مشرف با شاه به نتیجه نرسید. در نهایت در سال ۱۳۳۶ برای مشرف نفیسی مدیرعامل بیمه ایران ساخت ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار زمین را دنبال کرد. همچنین در اجرای این پروژه از شرکت های انگلیسی و فرانسوی استفاده می کرد. در رسانه ها درباره اجرای این پروژه اطلاع رسانی می شود. حتی افرادی که حدود ۱۵ سال بیمه عمر پرداخت کرده مستاجر بیمه ایران می شده بخشی از بیمه نامه را به عنوان اجاره پرداخت می کرده است تا زمانی که ۳۰ سال پرداخته بیمه نامه عمر آن پایان می یافت.
مدیر خانه فرهنگ بیمه ایران با اشاره به اینکه در سال ۵۴ صلح نامه ای امضا شد، گفت: تمام این زمین ها توسط بیمه ایران با مبلغ ۶۵ میلیون تومان به بنیاد پهلوی واگذار شد.
طاووسی با تاکید بر اینکه یکی از افتخارات بیمه ایران جلوگیری از ورشکستگی در جنگ تحمیلی بود گفت: در آن زمان کشتی های ایران توسط دولت بعثی بمباران می شد. به همین دلیل کشتی های خارجی جرات ورود به آب های خلیج فارس را نداشت. در آن زمان شرکت های بین المللی بیمه نامه ارائه نمی کردند یا ارزش بیمه نامه را ۵۰ درصد شرکت بیمه قرار می دادند که اصلا مقرون به صفه نبود. در آن زمان بیمه ایران طرحی را به شرکت نفتکش و هیات وزیران ارائه می دهد.

به همین دلیل شرکت بیمه ایران برای حسن نیت در بانک ملی لندن سپرده گذاری می کند.براساس این طرح بیمه ایران بدون دخالت بیمه اتکایی تمام خطرات ورود شرکت های کشتی ها به منطقه خلیج فارس تقبل می کند.
مدیر خانه فرهنگ بیمه ایران با تاکید بر اینکه بیمه ایران همواره به مسئولیت اجتماعی توجه داشته است، گفت: حتی در زمان جنگ این شرکت بیمه ساختمان ها را با وجود بمباران می پذیرد. همچنین در دهه ۶۰ بیمه ایران پیشنهاد پوشش بیمه دیه را می دهد. در آن زمان پوشش دیه توسط بیمه های خودرو هم وجود نداشته است و بیمه ایران بیمه دیه را جزو بیمه شخص ثالث قرار می دهد. اگر این اتفاق نمی افتاد تعداد زندانیان جرایم غیرعمد افزایش می یافت.

 

لباس کار صنعتی‌ | تجارتخانه آراد برندینگ