۳۰ تیر ۱۳۹۹ | 20:08
کد خبر : 15951

غریب پور: سه موضوع روی میز همکاری ایمیدرو و دانشگاه علم و صنعت است

رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: این سازمان و دانشگاه علم و صنعت بر روی سه موضوع "عناصر و فلزات نادر خاکی"، "گوهرسنگ ها" و "سنگ های تزئینی"، فعالیت مشترک خواهند داشت.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی ایمیدرو، خداداد غریب پور امروز در نشست مشترک با رییس دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: فعالیت در این سه محور همکاری، زمینه ساز توسعه صنایع معدنی با فناوری های جدید در کشورمان می شود.

رییس هیات عامل ایمیدرو در نشست فوق که اکبر ترکان نیز حضور داشت، تاکید کرد: این سازمان طی دو سال اخیر همکاری های خود با دانشگاه ها و مراکز علمی از جمله شریف، تهران و امیرکبیر و جهاد دانشگاهی توسعه داده که اکنون سه موضوع جدید، شرایط مناسبی برای همکاری با دانشگاه علم و صنعت فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: به تازگی با پیشنهاد ایمیدرو شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در بخش عناصر و فلزات نادر،‌ فعالیت هایی آغاز کرده و می توان این حوزه را با حمایت های آن شرکت و توانمندی دانشگاه علم و صنعت پیش برد. وی ادامه داد: در حوزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی ( گوهرسنگ ها)، تشکل ها به همراه کنسرسیوم های بخش خصوصی در اصفهان و مشهد اقداماتی در حال انجام دارند که این بخش نیز با حضور دانشگاه تقویت خواهد شد.

غریب پور درباره سنگ های تزئینی نیز اظهار داشت: با توجه به وجود ۹۰۰ معدن سنگ تزئینی غیرفعال در کشور، زمینه مساعدی برای فعال شدن این معادن با کمک دانشگاه علم و صنعت وجود دارد که راه-آورد آن ایجاد شغل های جدید در حوزه معدن با استفاده از دانش به روز است.

 

پیگیری ایمیدرو برای کاهش عوارض صادراتی سنگ های تزئینی

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت درباره برداشتن موانع صادراتی سنگ های تزئینی گفت: طبق جلسه ای که با رییس سازمان توسعه تجارت داشتیم مقرر شده عوارض صادراتی سنگ های تزئینی در ستاد اصلاح و حذف عوارض مطرح و اقدامات لازم برای کاهش آن ها صورت گیرد. وی تاکید کرد:‌ در حوزه سنگ های تزئینی می توان با استفاده از بازوی دانشگاه و به کارگیری دانش جدید، مانع از هدررفت ماده معدنی در فرایند فرآوری و برش سنگ ها شد.

 

طرح عارضه یابی صنعت سنگ تزیینی

وی یادآور شد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران (وابسته به ایمیدرو)، طرح تحقیقاتی در دست اجرا دارد که هدف آن عارضه یابی از (تولید و صادرات) صنعت سنگ تزئینی است.

 

سند جدید همکاری با “علم و صنعت” توسعه می یابد

رییس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: با توجه به برنامه جدید همکاری ایمیدرو با دانشگاه علم و صنعت، در نظر داریم تفاهمنامه همکاری دو طرف را با این موضوعات توسعه دهیم و سند جدیدی را امضا و مبادله کنیم.

 

ضورورت ایجاد مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندس سنگ

در این نشست اکبر ترکان نیز پیشنهاد داد: استفاده از ظرفیت دانشگاه علم و صنعت برای ایجاد رشته های مهندسی سنگ در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می تواند، توان و تراز علمی کشور را افزایش دهد.

وی با اشاره به اقدامات ایمیدرو در حوزه عناصر نادر اظهار داشت: سه بخش عناصر و فلزات نادر، سنگ های تزئینی و همچنین گوهر سنگ ها، می توانند با کمک دانشگاه علم و صنعت،‌ “توسعه فناورانه” داشته باشند.

ترکان یادآور شد: کل تولید عناصر نادر در جهان، سالانه به ۱۷۰هزار تن می رسد که چین ۱۱۵هزار تن آن را در اختیار دارد در حالی که به عنوان مثال صنایع فضایی امریکا، نیاز مبرمی با ۱۷عنصر نادر و گرانقیمت دارند. به گفته ترکان، تولید این نوع عناصر نیاز به تجهیزات عظیم کارخانه ای ندارد و عمدتا نیازمند دانش فنی است.

 

توجه به زیست بوم فناوری از سوی “علم و صنعت”

از سوی دیگر جبار علی ذاکری رییس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به نگاه بلند مدت دانشگاه گفت: هم اکنون در حال پیاده سازی سال آخر برنامه چهارم دانشگاه هستیم و یکی از راهبردهای ما توسعه گرایش های بین رشته ای و تقاضا محور است.

ذاکری افزود: تنها بر بُعد آموزش فعالیت نداریم بلکه در آن حوزه هایی که ایمیدرو اعلام نیاز کند، وارد عمل می شویم.

وی به سوابق علمی در دانشکده مهندسی مواد و متالورژی دانشگاه اشاره کرد و گفت: صنایع بالادست آلومینیوم، استخراج عناصر نادر از منابع اولیه و ثانویه، تیتانیوم و مس از جمله حوزه هایی است که این دانشکده بر روی آن کار کرده است.

 

وی با بیان اینکه یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاه ها در دانشکده مهندسی مواد و متالورژی را در اختیار داریم، تصریح کرد: دانشگاه علم و صنعت همچون سایر دانشگاه های دنیا در نسل سوم فعالیت دارد که توجه به زیست بوم فناوری یکی از اقدامات اخیر دانشگاه است.

امیر خرمی شاد معاون توسعه و توانمندسازی ایمیدرو نیز با اشاره به همکاری های ایمیدرو با دانشگاه علم و صنعت گفت: ایمیدرو تاکنون در سه بخش، قرارداد مشترک با این دانشگاه داشته است و مشارکت در تجهیز آزمایشگاه نیز از سوابق همکاری های دو طرفه محسوب می شود.

محمد آقاجانلو معاون طرح های معدن و صنایع معدنی ایمیدرو نیز خواهان همکاری طرفین برای تقویت صنعت سنگ های تزئینی و فرآوری آن ها با دانش روز شد.

لباسکار صنعتی کسا