۲۵ دی ۱۴۰۲ | 19:03
کد خبر : 153612

سخنگوی صنعت آب مطرح کرد:

بومی‌سازی تجربیات کشورهای پیشرفته در تدوین «نقشه راه آب»/ نقشه راه سندی برای حل مشکل ناترازی آب کشور است

سخنگوی صنعت آب کشور با بیان اینکه «نقشه راه آب کشور» با نگاهی بر عملکرد کشورهای توسعه یافته و با بومی‌سازی تجربیات آنها تدوین شده است، گفت: ما به دنبال غنی‌تر کردن فعالیت‌ها در این حوزه هستیم؛ چراکه نقشه راه آب در پیوند با سرنوشت همه ایرانیان است.

به گزارش برداشت روز، به نقل از وزارت نیرو(پاون)، هشتمین نشست هم‌اندیشی «نقشه راه آب کشور» به دعوت فدراسیون صنعت آب و با مشارکت معاونت آب و آب‌های وزارت نیرو در ساختمان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برپا شد.
در این نشست، عیسی بزرگ‌زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان منابع آب و تلفیق بودجه و سخنگوی صنعت آب، رضا حاجی‌کریم رئیس فدراسیون صنعت آب، محمد رحیمی عضو سندیکای شرکت‌های ساختمان ایران و محمدحسین بهنود رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری انجمن شرکت‌های آب شیرین کن به بررسی «نقشه راه آب» پیشنهادی وزارت نیرو پرداختند.
عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور اظهار داشت: «نقشه راه آب کشور» به همت دبیرخانه شورای عالی آب تهیه شده و این سند در مسیر پیدایش و تکامل خود باید برخی از تصویب‌‌های بالا دستی را نیز اخذ کند تا در حکم یک قانون تدوین شود.
سخنگوی طرح‌های ملی آب ادامه داد: برای مشارکت گرفتن از نخبگان و دغدغه‌مندان صنعت آب برخی از قسمت‌های این سند منتشر شده که خوشبختانه این اقدام باعث ایجاد یک گفتمان شده است.
وی با اشاره به اینکه این جلسه، هشتمین نشست هم‌اندیشی پیرامون «نقشه راه آب کشور» با حضور خبرگان، نخبگان و دغدغه‌مندان در این زمینه است، افزود: نشست‌های پیشین با شورای عتف، انجمن منابع آب، انجمن هیدرولیک، مدیران آب، پژوهشگران کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی و فعالان حاضر در سازمان برنامه و بودجه کشور و برخی از اساتید دانشگاهها برگزار شده است.
بزرگ‌زاده با اشاره به اینکه موضوع نشست‌های آینده «گفتگوهای آبی» نیز «نقشه راه آب کشور» خواهد بود، بیان کرد: ما به دنبال غنی‌تر کردن فعالیت‌ها در این حوزه هستیم؛ چراکه نقشه راه آب متعلق به همه ایرانیان است و سرنوشت هر ایرانی با آن در پیوند است. بنابراین همه مردم حق دارند که نسبت به آن نقد و نظر داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه آمایش سرزمین از جمله موارد مورد توجه در این نقشه است، تصریح کرد: نقشه راه آب با آمایش سرزمین گره خورده است؛ چرا که آمایش سرزمین، توزیع جغرافیایی همه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در پهنه سرزمین با توجه به بضاعت ها، دارایی ها و محدودیت‌های منابع طبیعی، اجتماعی و زیست بومی است.
بزرگ‌زاده خاطرنشان کرد: «نقشه راه آب کشور» با نگاهی بر عملکرد کشورهای توسعه یافته و با بومی‌سازی تجربیات انجام شده در این خصوص، تدوین شده است.
سخنگوی صنعت آب کشور گفت: در موضوع آب با دو بخش «تأمین» و «مصرف» روبه‌رو هستیم و هنگامی که میزان مصرف بیشتر از تامین باشد ناترازی ایجاد می‌شود؛ لذا نقشه‌ای که این ناترازی را تنظیم می‌کند «نقشه راه آب کشور» است و معین می‌کند در هر یک زیربخش‌های تامین و مصرف در چه وضعیتی قرار داریم؟ در این راه به کجا خواهیم رسید؟ و گام‌های میانی مسیر چه هستند؟
وی با بیان اینکه ورودی نقشه راه، سند ملی دانش‎بنیان امنیت غذایی است، افزود: بدمصرفی و پرمصرفی بخش کشاورزی، اصلی‌ترین تهدید امنیت غذایی به حساب می‌آید؛ به همین دلیل لازم است از سند الگوی کشت و سند امنیت غذایی حمایت شود.
بزرگ‌زاده بیان داشت: چنانچه سند آمایش سرزمین، سند انرژی، سند نقشه راه آب کشور، سند الگوی کشت و سند امنیت غذایی با یک‌دیگر همراه شوند، می‌تواند اقدات مؤثری در کنترل و حفظ زیست بوم و منابع آبی کشور انجام شود.
​وی تصریح کرد: برای کشوری همچون ایران که ۷۵ درصد اقلیم آن خشک، نیمه خشک و فراخشک است، اشتغال مردم باید به سوی صنعت و خدمات تغییر یابد؛ چرا که در بخش خدمات برای انجام یک شغل ۸۴ مترمکعب و در صنعت ۵۴۰ مترمکعب آب نیاز است اما در کشاورزی ۲۱ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود و بنابراین با جمعیت رو به رشد ایران، اشتغالزایی آینده باید یه سمت مشاغل صنعتی و خدماتی هدایت شود.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌