۲۵ دی ۱۴۰۲ | 16:14
کد خبر : 153600

بانک کشاورزی متولی زیست بوم ریال دیجیتال

امروزه پول وسیله ای برای مبادله و داد و ستد است و به عنوان یک سند معتبر در نظام اقتصادی و اجتماعی کشورها به حساب می آید. با توجه به این که شیوه های پرداخت در سراسر جهان به سرعت در حال تغییر و تحول هستند. امکان پرداخت سریع و آسان در هر مکان و هر زمان از مهم ترین انتظارات کاربران نظام بانکی است از این رو می توان به نقش موثر ارزهای دیجیتال در این حوزه اشاره کرد.

به گزارش برداشت روز، امروزه پول وسیله ای برای مبادله و داد و ستد است و به عنوان یک سند معتبر در نظام اقتصادی و اجتماعی کشورها به حساب می آید. با توجه به این که شیوه های پرداخت در سراسر جهان به سرعت در حال تغییر و تحول هستند. امکان پرداخت سریع و آسان در هر مکان و هر زمان از مهم ترین انتظارات کاربران نظام بانکی است از این رو می توان به نقش موثر ارزهای دیجیتال در این حوزه اشاره کرد.

ظهور ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین تحولات زیادی را در نظام اقتصادی کشورها به وجود آورده است به طوری که خرید ارز دیجیتال به عنوان یک پول مجازی و قابل ارزش در بسیاری از کشورها معرفی شده است. بنابراین ارزهای دیجیتال بر اقتصاد و وضعیت مالی سرمایه گذاران، معامله گران،تبادل کنندگان و بر زیست بوم مالی آن ها تاثیر مستقیم می گذارد.

همکاری فناوری بلاکچین با بانک مرکزی باعث تولید محصولی تحت عنوان ارز دیجیتال ملی می‌شود. بانک‌ها وظیفه دارند تا تمام سوابق مالی افراد مثل میزان سپرده، تاریخچه تراکنش‌ها و … را پیگیری کنند. نسخه بلاکچین مربوط به ارز دیجیتال مرکزی، زیر نظر مستقیم بانک مرکزی قرار دارد. به عبارتی دسترسی به این بلاکچین‌ها تنها با مجوز بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

ارز دیجیتال ملی راهی برای ارتباط مستقیم مشتری با بانک مرکزی ایجاد می‌کند و تمام بانک‌های تجاری مختلف که به عنوان واسطه عمل می‌کنند را از سر راه کاربران کنار می‌زند. بدین ترتیب کاربران می‌توانند بدون نگرانی بابت ورشکستگی واسطه‌ها و بانک‌ها تراکنش‌های خود را به طور مستقیم انجام دهند.

ارز دیجیتال ملی زمینه‌ای برای رشد سیستم‌های پرداخت و ایجاد نوآوری در این حوزه فراهم میکند. ارز دیجیتال ملی جایگزین خوبی برای پول نقد خواهد بود. زیرا خطرات مربوط به اعتبار و نقدینگی آن را تهدید نمی‌کند و به طور کلی جایگاه مطلوب‌تری خواهد داشت.

هوشمند کردن ریال یکی از اهداف مهم بانک مرکزی و نهادهای مالی در کشور است. این کار به رشد اقتصادی و کاهش مشکلات ناشی از آن کمک زیادی می‌کند. رمز ارز ریال یکی از جدیدترین ابزارهای پرداخت به حساب می‌آید که می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد کشور و کاهش تورم ایفا کند.در صورتی که افراد از رمز ریال استفاده کنند، این موضوع ارزش پول ملی را بیشتر خواهد کرد. از این رو ریال دیجیتال نقش مهمی در توسعه اقتصاد دیجیتالی کشور ایفا می‌کند.

اخیرا بانک کشاورزی با مجوز بانک مرکزی به عنوان عضو متولی زیست بوم ریال دیجیتال انتخاب شده است. ریال دیجیتال (رمز ریال) همان ریال رایج به شکل دیجیتالی و جایگزین پول ملی یا همان اسکناس ریال است که ضمن داشتن ثبات قیمتی بیشتر و تاثیرگذاری مثبت بر افزایش ارزش پول ملی، دارای مزایای فراوانی از جمله کاهش تقاضا برای پول نقدی و چاپ اسکناس، تسهیل جابه جایی پول و انجام معاملات مالی، توسعه بانکداری دیجیتال و نیز سرعت و دقت بیشتر در مبارزه با پولشویی نسبت به سایر پول های رایج و رمز ارزها است.

بر اساس این گزارش، به زودی و پس از عملیاتی شدن ریال دیجیتال در اپلیکیشن باران، متقاضیان می توانند با ثبت نام در این اپلیکیشن و شارژ کیف پول، ریال دیجیتال تهیه‌ کنند.

انجام خریدهای روزانه از طریق پذیرندگان پشتیبانی کننده ریال دیجیتال، خرید شارژ، پرداخت قبوض، خرید بسته اینترنتی، انتقال اعتبار به دیگران و انجام سایر خدمات مالی و بانکی از کاربردهای ریال دیجیتال است.

این گزارش می افزاید: انتقال ریال دیجیتال بدون هیچ هزینه ای به فردی که کیف ریال دیجیتال داشته باشد، امکان پذیر است؛ همچنین این امکان وجود دارد اعتبار کیف پول را دوباره به ریال تبدیل و به راحتی به حساب خود یا دیگری انتقال داد.

گفتنی است؛ در حال حاضر با مجوز بانک مرکزی، چهار بانک کشاورزی، ملی، ملت و تجارت به عنوان اعضای متولی زیست بوم ریال دیجیتال کشور، نسبت به انجام مراحل پیاده سازی ریال دیجیتال در اپلیکیشن های خود اقدام کرده اند.

 

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌