۲۴ دی ۱۴۰۲ | 17:18
کد خبر : 153475

دکتر احسان باقری:

مجلس آینده و ضرورت استقرار تحول و مولد سالاری با ۱۱رویکرد جدید حاکمیتی

مجلس آینده در پرتو تأکید بر حضور و جایگاه پرشور عموم مردم، برای تحول که خواسته مکرر رهبری نظام است و با پشتوانه تلاش برای ارتقاء جایگاه و اهمیت معیشت مردم با مولد سالاری و مردمی‌سازی اقتصاد و تجارت در کنار اندیشه و خرد سیاسی مبتنی بر اولویت‌های اقتصادی و دغدغه‌های مورد انتظار رشد و تعالی فرزندان این مرز و بوم با تکیه بر نیازهای واقعی کشور، نیاز به ائتلاف نخبگانی برای شکل‌گیری جناح مقتدر مردمی مستقل، فراگیر با عنوان تحول و مولد سالاری دارد که حلقه مفقوده اعتلای نظام اسلامی علوی است.

به گزارش برداشت روز،  بر این اساس ۱۱ محور اصلی رویکردهای تحولی واقعی مورد نیاز مردم برای مردمی‌سازی عملی حاکمیت مطرح و در فرصت‌های مقتضی_ و به تفکیک و ضرورت، چارچوب‌های افق عملیاتی آن‌ها به‌عنوان اهداف والای مجلس و نمایندگان محترم برگزیده آینده، تنویر و رسانه‌ای می‌گردد و امید است منشأ تحرک و اثر قرار گیرد. این محورها عبارتند از:
۱- تقویت قوه مجریه و دولت با ریل‌گذاری تقنینی مناسب جهت هم‌افزایی و همراهی سایر قوا در مسیر خدمت‌رسانی صادقانه و بدون منت به عموم مردم ایران عزیز.

 

۲- ایجاد تحول اساسی با رویکردهای نو در سامان‌دهی حاکمیت با تأکید بر استقرار نظام قضایی و تقنینی سالم، عادلانه، پاسخ‌گو، غیرقابل‌نفوذ، کم‌هزینه و هوشمند مبتنی بر پالایش و رفع تعارض از قوانین و شیوه‌های ناکارآمد موجود در کنار استقلال از تصمیمات دستگاه‌های شبه قضایی و شبه تقنینی دیگر.

 

۳- تقویت همه‌جانبه اقتدار ایران اسلامی با مردمی سازی و حذف تشریفات غیرضروری از مجلس شورای اسلامی و اقتدار نمایندگان و مجلس کم‌هزینه برای کاهش آثار و تبعات تضعیف‌کننده شبه مجالس مشورتی موازی.

 

۴- پیگیری وضع قوانین صریح برای شفاف‌سازی همگانی و نامحدود اموال، تصمیمات و آرا عوامل حاکمیتی که هدفی برجامانده از ناکامی‌های مجالس قبل است و تمام انرژی نمایندگان و مجلس قبلی را هم بدون هیچ دستاورد ملموسی تخلیه نموده است.

 

۵- تحولات تقنینی و ریل‌گذاری برای استقرار نظام جوان‌گرایی، پاک‌دستی، فسادستیزی و رفع تعارض منافع از تمام اجزاء حکومت.

 

۶- مردمی‌سازی تجارت و اقتصاد آزاد غیر رانتی برای همگان و با ایجاد فضای تنفس و رشد توأم با رقابت سالم در تجارت و تولید و ارج‌گذاری و امتیازدهی به جایگاه فعالیت‌های مولد با مولد سالاری مردمی و حذف رانت و امتیاز ناعادلانه ازجمله پرهیز از مسیر تکلیفی و سنتی دولت‌ها برای تأمین ارز و ارز پاشی بجز برای تأمین نیازهای استراتژیک در مقاطع اضطراری که در درازمدت قیمت‌گذاری‌های واقعی و رقابت با ارزانی و کاهش هزینه‌های تولید و تجارت را به‌دنبال دارد و موجب حذف تنفس مصنوعی پرهزینه اقتصاد دولتی و رانتی و احیای حیات اقتصادی مردم، بدون محدودیت‌های کاذب و امتیاز بندی های طبقاتی می شود.

 

۷- حمایت از طرح‌ها و لوایح مؤثر برای پیاده‌سازی نظام ارزشیابی مدیریت هوشمند و مدرج مبتنی بر برنامه‌ریزی‌های شفاف نرم‌افزاری و در چارچوب تنظیم نمودارهای زمانی و ساختار شکست علمی برای دستیابی به سنجش علمی و ارزشیابی توانایی برای عزل و نصب مدیریت‌ها که موجب تلاشگری مضاعف آن‌ها، پاسخ‌گویی و اصلاح امور اداری و نظام مدیریت پیشرفته و کارآمد علمی و رشد و تحول همه‌جانبه مبتنی بر کارآمدی در تمام شئونات جاری کشور می‌گردد.

۸- الزام سیستماتیک تغییر در سلسله‌مراتب و ترتیب اولویت‌ها و جایگاه‌های زیرساختی خصوصاً برای احیای جایگاه و قداست

آموزش‌وپرورش، فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت کشور بر تمامی وزارت‌خانه‌های سیاسی و اقتصادی برای خلق امید و نشاط و رشد و بالندگی فرزندان ملت و نسل‌های آینده جهت ماندگاری و پای‌بندی به کشورشان می‌شود.

۹- قانونمندسازی استقرار نظام مترقی مولد سالاری در قوانین بالادستی که در کشورهای صنعتی یا درحال توسعه به‌عنوان محور پیشرفت و رشد همه‌جانبه، مدل‌سازی هوشمند و الگوسازی شده و مانع از توزیع و اشاعه فقر و رکود و تبعیض های ناروا و درنتیجه فقیر پروری شده‌است.

۱۰- حول در نظام‌مندی و کارآمدسازی مضاعف خدمات انتظامی، انضباطی و امنیتی کشور که با تحول و تغییر رویکرد فعال، مسئولانه و مؤثر، هدفی ضروری و عاجل بشمار می‌رود. این هدف با ارتقای جایگاه و اختیار عمل میدانی عوامل انتظامی و امنیتی برای ورود در رخدادهای ضروری و معضلات همه مردم بدون تبعیض‌های طبقاتی و جایگاه آن‌ها است، چراکه با رویکرد جاری باید منتظر چنبره گروه‌های قانون گریز تبهکار و مافیای فزاینده سیاسی در آینده کشور باشیم که تهدیدی جدی و خطرناک ولی قابل کنترل با آینده‌نگری است.

۱۱- باتوجه به ابعاد وسیع جنگ ترکیبی، ورود جدی وحمایتی نمایندگان مردم در حوزه پدافند غیرعامل به‌جهت آمادگی و مقابله

همه‌جانبه کشور با مصادیق جنگ‌های بیولوژیکی، سایبرنتیک، اقلیمی،اقتصاد غذایی و غیره امری ضروری است که متأسفانه در مجالس قبلی جز در مواردی معدود، مغفول ماند و باید بدون فوت وقت و با پرهیز از جو زدگی سیاسی با رویکردی عالمانه و بومی، با هدف تأمین مصلحت درازمدت کشور و مردم مورد بررسی همه‌جانبه و نهادینه سازی  گردد. امید است که مجلس آینده و نمایندگان برگزیده درجهت رشد و اعتلای جایگاه مردمی حاکمیت با صدای رسا نماینده واقعی مردم برای اصلاح امور جاری کشور در مجاری و ریل‌گذاری مطرح‌شده باشند که با التفات دولتی صادق و الطاف عمومی و استقبال مردمی و نخبگانی طی دوسال اخیر مشمول روشنگری و کلید خوردن مسیر تحول و مولد سالاری در کشور بوده و جهات مختلف این حرکت هم رسانه‌ای تنویر و تعریف و تأیید شده‌است و در حد بضاعت برای افراد و آحاد جامعه روشن گردیده است. نگاه آرمانی و والای تحول‌گرایی، تحول‌خواهی و مولد سالاری که طی دوساله اخیر فرهنگ‌سازی شده‌است ضرورت رشد و توسعه ملی و معیشتی بوده و حالا برای دستیابی به این هدف باارزش گام‌های بلندتری برای رقابت و مشارکت در کنار امنیت و سلامت انتخابات، پیش روی همه ماست. عدالت، فسادستیزی و اصلاح نظام طبقاتی و خاندان سالاری که با تأکیدات مکرر رهبری معظم انقلاب و رئیس‌جمهور صادق و جهادگر به نفع آحاد مردم عزیز ایران اسلامی فرهنگ‌سازی شده با جایگزینی اندیشه مترقی تحول و مولد سالاری زمینه‌ساز بالندگی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور و موجب رشد و اعتلای انقلاب و اسلام علوی و رشد و توسعه جایگاه مردم متمدن و بافرهنگ ایران اسلامی در کنار حضور مؤثر و نقش‌آفرین در انتخابات واقعی، سالم و رقابتی است و این مسیر صرفاً با خواست و همراهی مردم در حد تعاملات روزانه و فضاهای رسانه‌ای و مجازی، قابل حمایت و پشتیبانی عملی و جدی است.
مجلس محترم قبلی اهداف معینی همچون شفاف‌سازی، تعارض منافع، جوان‌گرایی … را در دستور کار داشت که که ناکام و به‌دلیل ساختارهای متعدد موازی غیرمتعارف با جایگاه آن نتوانست در حد یک قوه مستقل و مقتدر، نماینده اراده و بالندگی مردم عزیز ایران باشد. بنابراین ضرورت دارد که تحولات مورد انتظار مذکور مجدداً در دستور کار و با ایده‌های تکمیلی جایگزین و با اقتدار و پشتوانه مردمی در دستور کار آینده نمایندگان معتقد به تحول قرار گیرد. تحول و مولد سالاری با هدف ارتقای جایگاه اقتصادی کار و تلاشگری سازنده علمی برای تولید و حاکمیت متعالی، با ائتلافی همگانی دنبال شود که با همراهی مردم برای خواسته‌های بحق شان در زمینه سیاست‌گذاری‌های درست به نتیجه می‌رسد و چنین تحولی در مسیر رشد تولید، رشد صنعت و تکنولوژی و با محوریت اقتصاد به‌جای سیاست‌زدگی افراطی در امور حکومت از ضروریات روز کشور است که پیشنهاد می‌گردد رویکرد جدید یعنی تحول و مولد سالاری با محورهای سیاسی_ اقتصادی و فرهنگی تعیین و با جدیت توسط افراد و احزاب مستقل از مجالس سنتی ادوار مختلف دنبال شود. در این مسیر، پیشنهادهای مؤثر با هدف ایجاد صدائی یکپارچه و بلندتر در مسیر تحول و مولد سالاری مورد استقبال همگان است.
یادداشت از : احسان اله باقری(کارشناس سیاسی اقتصادی و استاد بازنشسته دانشگاه)icon

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌