۱۶ دی ۱۴۰۲ | 18:45
کد خبر : 152551

تغییر اقلیم علت کم‌بارشی/ بارندگی پیش‌رو کسری را جبران می‌کند؟

سخنگوی صنعت آب با اشاره به هشدارهای بارندگی در روزهای پیش رو، گفت: دو سامانه طی این هفته مناطق شمال و شمال‌غرب کشور را تحت تأثیر قرار خواهند داد که هرچند بارش برف خوبی به همراه دارد ولی کسری بارش‌های پاییزی را جبران نخواهد کرد.

به گزارش برداشت روز، فیروز قاسم‌زاده در گفت‌وگویی، با بیان اینکه سامانه‌های پیش رو در مقایسه با سامانه‌های بارشی مورد انتظار در فصل زمستان، قوی نیستند، اظهار کرد: احتمالاً به جز چند استان نظیر آذربایجان غربی و مازندران که بارش خوبی دریافت خواهند کرد، سهم بارشی جدی برای سایر استان‌های کشور مطرح نیست.

وی دلیل تداوم کم‌بارشی‌ها در پاییز به زمستان سال جاری را تغییرات اقلیمی دانست و گفت: تغییرات اقلیمی باعث ناهنجاری جدی در سامانه‌های بارشی شده است و نتیجه آن در سال جاری برای ایران خشکسالی بوده است و ایران برای چهارمین سال پیاپی خشکسالی را تجربه می کند.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: ایران به‌طور متوسط در هر دهه حدود ۰.۵ درجه سانتیگراد گرم‌تر می‌شود و این گرمایش، روی میزان بارندگی‌ها و طبیعتاً روی منابع آبی تجدیدپذیر در اختیار تأثیرات منفی می‌گذارد. این شرایط، اجرای دقیق برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی و مدیریت مصرف آب را ضروری می‌سازد.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌