۰۸ دی ۱۴۰۲ | 22:53
کد خبر : 151632

جایگاه برتر پتروشیمی زاگرس در میان شرکت‌های فعال این صنعت

طبق گزارش نشریه Argus، شرکت پتروشیمی زاگرس درسال 2023 ظرفیت تولید اسمی نزدیک به 2 درصد از متانول جهان، حدود 4 درصد از تجارت جهانی متانول و نزدیک به 2 درصد از تولید واقعی جهانی متانول را دارا است. زاگرس در بین شرکت‌های فعال این صنعت در کشور جایگاه اول را به خود اختصاص داده است.

به گزارش برداشت روز، به نقل از خبرگزاری پتروشیمی‌ ایران ( ایپنا)،مجتمع شرکت پتروشیمی زاگرس که در سال ۱۳۷۹ با هدف رقابت در بازارهای جهانی و همچنین با توجه به وجود منابع غنی گاز در منطقه پارس جنوبی و موقعیت استراتژیک منطقه در بندر عسلویه احداث شد و در سال ۱۳۹۰ با نماد زاگرس مورد پذیرش بورس اوراق بهادار قرار گرفت.

موضوع فعالیت ششرکت پتروشیمی زاگرس احداث، راه‌اندازی، بهره‌برداری از کارخانجات صنعتی به‌منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های فرعی و مشتقات ذیربط آن‌ها است. در حال حاضر زاگرس به‌عنوان واحد وابسته شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان است.

انجام کلیه فعالیت‌های تولیدی، صنعتی، بازرگانی و فنی-مهندسی به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم مربوط به عملیات مذکور از دیگر فعالیت‌های زاگرس محسوب می‌شود. فاز اول زاگرس از سال ۱۳۸۰ آغاز و با ظرفیت سالانه یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن متانول گرید AA در سال ۱۳۸۵ پایان یافت. با خاتمه عملیات اجرایی فاز دوم در سال ۱۳۸۸، شرکت پتروشیمی زاگرس با ظرفیت تولید سالانه سه میلیون و سیصد هزار تن در زمره پنج شرکت برتر بزرگ تولیدکننده این محصول در دنیا قرار گرفت.

طراحی مجتمع به‌گونه‌ای است تا از حداکثر انرژی تولیدی در راکتورهای سنتز و همچنین انرژی بازیافتی در واحد ریفرمینگ برای تامین انرژی مورد نیاز استفاده شود و از این طریق حدود ۲۰۵ تن بخار در ساعت با فشار ۴۰ بار تولید و به‌فروش رسد.خوراک واحد سنتز متانول، گاز سنتز تولیدی در بخش ریفرمینگ است. انتخاب نوع تکنولوژی تولید گاز سنتز بستگی به مقیاس عملیاتی دارد.

گاز خوراک تنها ماده اولیه مصرفی در شرکت پتروشیمی زاگرس است. زاگرس در دوره ۶ ماهه منتهی به شهریور ماه ۱۴۰۲ مقدار ۱٬۲۰۶٬۱۷۵٬۳۲۵ مترمکعب گاز خوراک مصرف کرده است. مبلغ هزینه‌شده برای تامین این مقدار ماده اولیه در همین دوره حدود ۶٬۵۸۰ میلیارد تومان شده است. با توجه به افزایش نرخ گاز خوراک نسبت به دوره مالی مشابه سال ۱۴۰۱، این مبلغ هزینه‌شده حدود ۴ درصد رشد داشته است.

فرآیند تولید متانول در شرکت پتروشیمی زاگرس، به‌دلیل بهره‌گیری از پدیده جدید اتوترمال در تولید گاز سنتز و همچنین بازیافت هیدروژن از گاز برج و تزریق مجدد آن به گاز سنتز، دارای ویژگی‌هایی است که کلیه واحدهای تولیدی متانول موجود در ایران فاقد آن هستند. متانول با گرید AA تنها محصول پتروشیمی زاگرس است. کلیه تاسیسات و خطوط طرح‌ریزی شده برای تولید این محصول با بالاترین گرید بوده و تولید هیچ نوع گرید و محصول دیگری در این مجتمع امکان‌پذیر نیست.

با در نظر گرفتن قیمت متانول پلتس به میزان ۲۹۳ دلار بر تن و میانگین دلار ۴۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۲، EPS تحلیلی زاگرس در پایان سال جاری مبلغ ۱۰٬۶۹۰ ریال پیش‌بینی می‌شود.

فروش شرکت در تحلیل زاگرس تا پایان دوره ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ مبلغ ۱۴٬۴۹۳ میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۳ درصد افزایش یافته است. این رشد ناشی از رشد نرخ تبدیل ارز نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۱ می‌باشد. هزینه سربار زاگرس در دوره ۶ ماهه نخست سال مالی ۱۴۰۲ بیش از ۲٬۹۷۰ میلیارد تومان بوده است.

قیمت فروش محصولات داخلی در بورس انرژی و بر پایه نرخ‌های اعلامی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی تعیین شده و به‌صورت تحویل در محل سایت پتروشیمی زاگرس صورت می‌گیرد. محصولات صادراتی نیز عمدتا به‌ صورت ترم CFR عرضه شده و قیمت فروش آن‌ها بر مبنای قیمت جهانی و با استناد به منابع معتبر بین‌المللی و پس از تائید کمیته فروش منتخب هیئت‌مدیره انجام می‌شود.

گفتنی است؛ پتروشیمی زاگرس (نماد زاگرس) در عملکرد یک ماهه آبان خود، مبلغ ۱,۵۹۷.۳ میلیارد تومان درآمد داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶۱.۲۴درصد افزایش درآمد ثبت کرده است. شرکت توانایی تولید ۲۷.۵ درصد متانول ایران و ۱۱.۸ درصد تجارت جهانی متانول را دارا میباشد و چین و هند بازار های صادراتی شرکت هستند. زاگرس در عملکرد تجمیعی ۷ ماهه نسبت به مدت مشابه ۱۳% رشد داشت و طی این مدت ۷۸% از کل درآمد سال گذشته را توانست محقق کند

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌