۰۹ بهمن ۱۳۹۸ | 13:44
کد خبر : 1504

رئیس هیات عامل ایمیدرو در مراسم افتتاح استحصال عناصر نادر خاکی/ این افتتاح حاکی از توانمندی ما در بومی سازی دانش استحصال عناصر نادر خاکی است

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: افتتاح امروز، حاکی از توانمندی ما در مطالعه فنی، بومی سازی دانش فنی مهندسی و ساخت کارخانه استحصال عناصر نادر خاکی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، خداداد غریب پور در مراسم افتتاح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی و سایر عناصر استراتژیک ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: استراتژی وزیر صنعت، معدن و تجارت، توجه به موضوع فناوری، تحقیقات و علوم و تاکید ایشان بر تمرکز واحد‌های صنعتی و معدنی به این مهم است.

وی افزود: از تشویق های آقای رحمانی برای توسعه فناوری در بخش معدن و صنایع معدنی تشکر می کنم.

ارزش ۱۰۰ برابری عناصر نادر خاکی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ارزش بالای عناصر نادر خاکی بیان داشت: قیمت هر کیلو گرم عناصر نادر خاکی بین ۵ دلار تا ۶۰ دلار است و در مواقع خاص، به ۱۰۰ برابر می رسد. ماده اولیه پایلوت افتتاح شده، از معدن ساغند است که حدود ۶۰ میلیون تن ذخیره دارد.

وی افزود: در این زمینه، شرکت های بزرگ معدنی و صنایع معدنی می توانند سرمایه گذاری کنند و بخش های مختلف نظیر هوافضا و خودرو نیز مشتری محصولات این صنعت هستند. در این طرح، همکاری بسیار مطلوبی بین ایمیدرو، سازمان انرژی اتمی و مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران صورت گرفت.

شروع اکتشافات عمیق

غریب پور با بیان اینکه ایمیدرو در زمینه اکتشافات عمیق اقدام کرده است، گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در منطقه ایران مرکزی، ۳ هزار متر اکتشاف عمیق انجام داده است.

همکاری با دانشگاه ها در اجرای طرح های تحقیقاتی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه هدف ما از انجام تحقیقات، نیاز محور کردن آن است، تصریح کرد: معتقدیم تحقیق برای تحقیق نیست بلکه تحقیق باید برای حل مسائل و مشکلات بخش معدن و صنایع معدنی باشد.

وی افزود: با ۴ دانشگاه معتبر کشور (تهران، علم و صنعت، امیرکبیر و شریف) در ۴ طرح پژوهشی بخش معدن و صنایع معدنی شامل شناسایی متدولوژی (روش شناسی) اکتشافات عمیق، کاهش گازهای گلخانه ای برای ۴۴ واحد، استانداردسازی ایمنی معادن برای واکنش سریع در شرایط اضطراری و استحصال باطله های معدنی همکاری داریم.

مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی جزو ۱۰ مرکز برتر کشور

غریب پور با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران جزو ۱۰ مرکز برتر تحقیقاتی کشور است، اذعان کرد: طرح تحقیقاتی این مرکز در سال گذشته تحت عنوان طرح ارزیابی زیست محیطی در فلوتاسیون مواد معدنی به عنوان بهترین طرح تحقیقاتی برگزیده شد.

وی ادامه داد: این مرکز تاکنون ۱۹۴ پایان نامه را در بخش معدن و صنایع معدنی حمایت کرده است و این حمایت ها از پایانه ها دانشجویان ادامه دارد.

تربیت تکنسین در بخش معدن و صنایع معدنی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی در مقاطع مختلف برای بخش معدن و صنایع معدنی انجام شده و در بخش تکنسین اقدامی نشده است، گفت: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران در زمینه تربیت تکنسین در حوزه فرآوری اقدام کرده است.

وی ادامه داد: شرکت سرب نخلک نیز در زمینه تربیت تکنسین ایمنی و بهداشت اقدام می کند.

ایمیدرو؛ شتاب دهنده ملی در حوزه فناوری

غریب پور با بیان اینکه ایمیدرو به عنوان شتاب دهنده ملی در حوزه فناوری معدن و صنایع معدنی عمل می کند، گفت: در جشنواره اینوماین امسال، ۱۲۳ ایده مورد ارزیابی و داوری ۸۰ نفر قرار گرفت. از این میزان، ۱۵ ایده با حضور دکتر نیلی برگزیده و وارد مرحله تجاری سازی می شود.

وی افزود: شرکت های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی نیز ایده های شرکت های دانش بنیان را جذب و برای توسعه آن سرمایه گذاری می کند.

تحقق ۵۶ درصد نقشه راه

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به نقشه راه معدن و صنایع معدنی خاطرنشان کرد: در سال نخست اجرای این نقشه، ۵۶ درصد برنامه محقق شده است.

لباسکار صنعتی کسا