۲۷ آذر ۱۴۰۲ | 18:51
کد خبر : 150313

قیمت نفت بالا رفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسیا تحت تاثیر صادرات کمتر روسیه و مختل شدن عبور کشتی‌ها در دریای سرخ، افزایش پیدا کرد.

به گزارش برداشت روز، بهای معاملات نفت برنت با ۳۲ سنت معادل ۰.۴ درصد افزایش، به ۷۶ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۴ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۷۱ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه رسید.

تونی سایکامور، تحلیلگر شرکت آی جی در این باره گفت: اوضاع جوی نامساعد در روسیه، تاثیر بیشتری روی قیمت‌ها در معاملات صبح روز جاری داشت.

روسیه روز یکشنبه اعلام کرد کاهش صادرات نفت خود را در دسامبر به میزان ۵۰ هزار بشکه در روز یا بیشتر، تشدید می‌کند. مسکو این اقدام را زودتر از زمان وعده داده شده، انجام می‌دهد تا از قیمت‌ها پشتیبانی کند.

سه خبرگزاری روسیه به نقل از الکساندر نواک، معاون نخست وزیر و دیپلمات نفتی ارشد روسیه نوشتند: این کشور صادرات نفت خود را فراتر از ۳۰۰ هزار بشکه در روز که برای امسال موافقت کرده بود، کاهش می‌دهد و در دسامبر، ممکن است صادراتش را ۵۰ هزار بشکه در روز یا بیشتر از سطح توافق شده، کاهش دهد.

عربستان سعودی و روسیه که دو صادرکننده بزرگ نفت در جهان هستند، پس از اختلاف‌هایی که در آخرین نشست وزیران اوپک پلاس آشکار شد، در دسامبر اعضای این گروه را به مشارکت در کاهش تولید فراخواندند.

این خبر پس از آن اعلام شد که مسکو روز جمعه، بارگیری دو سوم از محموله‌های گرید نفتی اورال از بنادر را به دلیل طوفان و تعمیرات برنامه‌ریزی شده، متوقف کرد.

در این بین، شرکت‌های کشتیرانی از جمله شرکت ام اس سی و مرسک که یکی از بزرگترین خطوط کشتیرانی جهان هستند، در آخر هفته گذشته اعلام کردند که در پی حملات صورت گرفته به کشتی‌ها، از کانال سوئز اجتناب خواهند کرد.

باب المندب یکی از مهمترین مسیرهای جهان برای تجارت دریایی کالاها به خصوص نفت خام و سوخت خلیج فارس به سمت غرب برای منطقه مدیترانه از طریق کانال سوئز و خط لوله سومد و همچنین کالاهایی مانند نفت روسیه است که مقصد آنها به سمت شرق و آسیا است.

نفت برنت و نفت آمریکا هفته گذشته در پی امیدواری بازار به پایان سیکل افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، رشد هفتگی اندکی را به ثبت رساندند و به طولانی‌ترین روند کاهش هفتگی خود در پنج سال گذشته، خاتمه دادند.

تحلیلگر شرکت آی جی خاطرنشان کرد: به نظر من نشست هفته گذشته فدرال رزرو که ریسک فرود سخت برای اقتصاد آمریکا و تقاضا برای نفت را از میان برد، عامل تاثیرگذار در روند معاملات بازار است. تصویر فنی هم از بهبود قیمت نفت به محدوده ۷۶ تا ۷۸ دلار، حمایت می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکت در یادداشتی نوشت: قیمت نفت همچنین از دلار ضعیف و آمار ذخایر آمریکا حمایت شد.

 

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌