۱۴ آذر ۱۴۰۲ | 11:25
کد خبر : 148728

کاهش شدید قیمت اهن الات در بورس اصفهان آهن اپادانا

به گزارش برداشت روز،  هر روز که می گذرد، رکود حاکم بر بازار آهن و فولاد کشور سنگین تر می شود. بسیاری از تولیدکنندگان نسبت به وضع موجود ناراضی هستند. چرا که با نبود تقاضا در بازار، شاهد کاهش قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی هستیم. این موضوع شاید برای خریداران خبر خوبی باشد؛ اما با توجه به هزینه های تولید، می تواند به ضرر صنایع فعال و شرکت های تولیدکننده حاضر در این حوزه باشد.

با وجود شرایط حاکم بر بازار، احتمالا روند کاهش قیمت میلگرد و مقاطع فولادی ادامه خواهد داشت. اما سوال خریداران این است که این شرایط تا کی ادامه دارد؟ کف قیمت میلگرد کجاست؟ آیا میلگرد بخریم یا نه؟ در این گزارش که توسط کارشناسان و تیم تحریریه اصفهان آهن آماده شده، می خواهیم به این سوالات پاسخ دهیم. اگر به اطلاع از چنین مواردی نیاز دارید، پیشنهاد می کنیم حتما تا پایان همراه ما باشید.

چرا قیمت میلگرد کاهش یافته است؟

اصلی ترین دلیل کاهش قیمت میلگرد در این روزها، نبود تقاضا در بازار است. طبق آمار و گزارش های منتشر شده توسط انجمن جهانی فولاد، ایران در ماه های اخیر کاهش تولید داشته؛ البته همچنان جایگاه دهمی خود را در سطح دنیا حفظ کرده است.

با این وجود، همچنان میزان تقاضا به حدی نیست که بتواند بازار را به حرکت درآورد و حجم خرید و فروش را به سطح مطلوبی برساند. اما دلیل نبود تقاضا در بازار چیست؟ این سوال، چند پاسخ اساسی دارد.

یکی از آن ها، رکود در بازار مسکن است. در شرایط فعلی، ساخت و ساز آن چنانی در صنعت مسکن کشور انجام نمی شود. تعداد خرید و فروش ها نیز در این بازار کاهش یافته است. با توجه به این که صنعت مسکن یکی از مهم ترین مصرف کنندگان میلگرد تولیدی داخل کشور است، رکود آن می تواند سطح تقاضا را به مقدار پایینی برساند. قاعدتا وقتی تقاضا نباشد، کاهش قیمت میلگرد رخ می دهد.

مسئله مهم بعد، رکود بازار ارز و نبود تقاضا در آن است. بر اساس گزارشات منتشر شده، روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار ارز به سامانه نیما تزریق می شود. این در حالی است که تقاضای ثبت شده در این سامانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار است. این وضعیت، یعنی رکود به بازار ارز هم رسیده است. البته حاکم شدن این شرایط تا حدودی به سیاست های بانک مرکزی مربوط می شود. این نهاد تلاش کرده تا در سال ۱۴۰۲ آرامش و ثبات را به قیمت دلار برگرداند.

همه این موارد موجب شده تا کاهش قیمت میلگرد را شاهد باشیم. اما برای مشخص تر شدن روند و سرعت کاهش، باید به نمودار قیمت میلگرد رجوع کرد.

نمودار قیمت میلگرد امروز

هر شاخه میلگرد در اصفهان آهن امروز چه قدر فروخته شد؟ برای پاسخ به این سوال، قصد داریم نمودار میلگرد ۱۴ ذوب آهن اصفهان را به عنوان یکی از بهترین محصولات بازار بررسی کنیم. همان طور که در تصویر می بینید، در بازه زمانی یک ماهه (از آبان ۱۴۰۲ تا آذر ۱۴۰۲) قیمت این محصول بیش از ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت داشته است. قطعا فعالان بازار فولاد می دانند که این کاهش شدید چه تغییری در قیمت تمام شده سفارش برای خریداران ایجاد می کند.

به عنوان مثال، تفاوت قیمت برای کسانی که قصد خرید یک ظرفیت میلگرد دارند، حدود ۲۴ میلیون تومان است. اما سوال دیگری که ممکن است ذهن خریداران را درگیر کند، این است که آیا کاهش قیمت میلگرد ادامه دارد؟ وضعیت قیمت این محصول در روزهای آینده چطور است؟ در ادامه به این سوالات پاسخ می دهیم.

کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده؛ آیا کاهش قیمت میلگرد ادامه دارد؟

با توجه به نکاتی که بررسی کردیم و وضعیت فعلی بازار، احتمالا روند کاهش قیمت میلگرد ادامه داشته باشد. البته ممکن است سرعت و شیب نمودار کاهشی کمتر باشد. اما همچنان به نظر نمی رسد قیمت ها قصد بالا رفتن داشته باشند.

برای پیش بینی قیمت ها، باید نگاهی به بازار ارز داشت. تغییر در مقدار تقاضا می تواند جریانات پایدارتری در بازار ایجاد کند. اما علت اصلی نوسانات مقطعی در قیمت میلگرد، تغییر نرخ ارز است. نمونه ای از آن را می توان در تغییر ناگهانی قیمت ها پس از شروع جنگ اسرائیل و حماس دید. در آن زمان، قیمت دلار به سرعت افزایش یافت و تاثیر خود را در نرخ میلگرد و سایر محصولات فولاد هم گذاشت. اما پس از عبور از روزهای اولیه، مجددا بازار به روند کاهشی خود برگشت.

با توجه به دلایل ذکر شده و از آن جایی که نوسان چندانی در قیمت دلار دیده نمی شود، به همین دلیل می توان این طور نتیجه گرفت که روند بازار به همین شکل ادامه خواهد داشت.

روند قیمت میلگرد در سال ۱۴۰۳

معمولا بسیاری از کسانی که قصد بازسازی خانه یا ساخت بنای جدیدی دارند، زمستان را برای کار خود انتخاب نمی کنند. به همین دلیل، پیش بینی می شود آغاز فعالیت های عمرانی خرد و ساخت و سازها به سال ۱۴۰۳ موکول شود. بر همین اساس، اطلاع از روند قیمت میلگرد در این سال اهمیت خواهد داشت.

برای بررسی این موضوع، شاید بهترین داده، اخبار مربوط به بودجه سال جدید باشد. در این سال، بودجه عمرانی در نظر گرفته شده نشان می دهد که دولت قصد اجرای ساخت و سازهای بسیاری را دارد. در نگاه اول، این نکته می تواند موجب بالا رفتن تقاضا و افزایش قیمت مقاطع فولادی گردد. اما باید به مسئله کسری بودجه هم توجه داشت.

به دلیل کسری بودجه دولت، کارشناسان معتقدند که احتمالا لایحه بودجه دولت طبق پیش بینی ها پیش نرود و بخشی از آن محقق نشود. اگر این اتفاق عملی شود، باز هم شرایط تغییر به خصوصی نخواهد داشت. در این صورت، دو حالت کلی ممکن است رخ دهد. حالت اول، ثبات قیمت هاست که می تواند به دلیل نزدیک بودن عرضه و تقاضا و ثبات نرخ ارز رخ دهد.

اما حالت دوم، ادامه کاهش قیمت است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که همچنان شرایط تغییری نداشته باشد و تقاضای خاصی در بازار ایجاد نگردد. البته این احتمال هم وجود دارد که به دلیل افزایش دستمزدها و بالا رفتن هزینه تولید، افزایش مختصری در قیمت ها داشته باشیم. باید دید در نهایت، کدام سناریو به وقوع می پیوندد.

آیا میلگرد بخریم یا نه؟

تا اینجا روند قیمتی میلگرد در سال جاری را بررسی کرده و دلایل ایجاد چنین وضعیتی را ذکر کردیم. اما سوال نهایی این است که آیا میلگرد بخریم یا نه؟

کسانی که قصد شروع کار خود را تا پیش از پایان سال ۱۴۰۲ دارند، می توانند محصول مورد نظر را خریداری کنند. با توجه به نامعلوم بودن وضعیت در سال ۱۴۰۳، احتمالا تامین مصالح و مواد اولیه مورد نیاز بهترین گزینه باشد. اما برای کسانی که قصد شروع در سال جدید را دارند، همچنان صبر تا مشخص شدن روندها گزینه خوبی است. البته راه حل کم ریسک تر، تامین مقاطع فولادی در سال ۱۴۰۲ است.

رپورتاژ آگهی

 

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌