۲۳ تیر ۱۳۹۹ | 19:59
کد خبر : 14868

آغاز ساخت ۵۰ هزار مسکن اقدام ملی از اواخر تیر ماه جاری

مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه عملیات اجرایی و ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی از اواخر تیر ماه جاری در شهرهای جدید آغاز می شود گفت: پیمانکاران ساخت مسکن ملی در شهرهای جدید انتخاب شدند.

به گزارش برداشت روز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، طرح اقدام ملی مسکن طرحی است که برخی از کارشناسان مسکن آنرا در راستای متعادل سازی بخش مسکن عنوان می کنند و معتقد هستند که این طرح اگر در زمان مقرر تحویل متقاضیان شود و مجددا مرحله دوم آن با روش های مناسب تری پیگیری شود می تواند برای خانه دار کردن اقشار متوسط و کم درآمد جامعه مفید باشد.
در زمستان سال گذشته بود که طرح مسکن ملی مطرح شد. این طرح شامل ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است که ساخت ۲۰۰ هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده و توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.
اوایل شهریورماه پارسال ، ثبت‌نام طرح ملی مسکن از استان کرمان کلید خورد. از هجدهم آبان ماه ۱۳۹۸ نیز دور دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در ۱۰ استان دیگر آغاز و سپس به مراحل انتخاب و پالایش متقاضیان رسید. حال این طرح به مرحله حساس و حیاتی خود که همانا آغاز ساخت خواهد بود نزدیک شده است. به هر سوی پالایش ملی طرح اقدام ملی مسکن انجام شده و استان‌ها و دستگاه‌های مجری طرح اقدام ملی از جمله سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید و بنیاد مسکن در حال تطبیق مستندات اعلام شده متقاضیان با مدارک واقعی هستند.
در طرح اقدام ملی مسکن یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر متقاضی ثبت‌نام کرد که متقاضیان پذیرفته شده در این مرحله از سوی ستاد وزارتخانه راه و شهرسازی به استان‌ها و دستگاه‌های مجری طرح برای تطبیق اطلاعات معرفی شدند.
به نظر می رسد با انجام پالایش مرحله آغاز ساخت مسکن ملی برای ثبت نامی ها بزودی بتواند آغاز شود. البته یک سری از واحدهای مسکن ملی که به روش مشارکتی است از سال گذشته آغاز شده است.
حبیب الله طاهرخانی مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، در پاسخ به این پرسش که آیا عملیات ساخت مسکن ملی در شهرهای جدید برای ثبت نامی ها آغاز شده است؟ گفت: مسکن ملی دارای شقوق مختلفی بود. آنچه که به شهرهای جدید برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی سپرده شده است روش ثبت نامی و مشارکتی بود.
وی با اشاره به اینکه عملیات احداث روش مشارکتی از سال گذشته آغاز شده است افزود: در حال حاضر برای روش ثبت نام در حال تطبیق مستندات اعلام شده متقاضیان با مدارک واقعی هستیم و پیش بینی ما این است که عملیات احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی در اغلب شهرهای جدید از پایان تیر ماه آغاز شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیمانکاران این ۵۰ هزار واحد مسکونی نیز انتخاب شده اند و به نظر می رسد عملیات احداث مسکن ملی در برخی شهرهای جدید که به روش ثبت نامی بوده از ماه یاد شده آغاز شود.
وی افزود: روش مشارکتی که تعداد آن ها کمتر از تعداد ثبت نامی ها است از سال گذشته در برخی شهرهای جدید آغاز شده است.
طاهرخانی با اشاره به اینکه در طرح اقدام ملی از تجربیات مسکن مهر استفاده می شود گفت: طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید با چند تفاوت عمده نسبت به مسکن مهر در دست انجام است. مهمترین ویژگی و تفاوت این طرح با مسکن مهر مکان یابی ساخت واحدها است که تلاش شده در مکان های مرغوب و برخوردار از خدمات زیربنایی احداث شود.
وی در خصوص وضعیت مسکن مهر در شهرهای جدید گفت: از مجموع ۳۶۰ هزار و ۵۳۰ واحد مسکونی در تعهد شرکت عمران شهرهای جدید برای ساخت در قالب مسکن مهر در این شهرها، تاکنون ۲۸۰ هزار مسکن مهر تحویل متقاضیان شده است. بالغ بر ۵۵ هزار واحد مسکونی آماده تحویل هستند که بحث های زیرساختی باعث شده فعلا معطل واگذاری این واحدها باشیم.
وی پیشتر در خصوص عملکرد ساخت مسکن مهر در سال ۹۸ گفته بود: در سال گذشته نزدیک به ۴۴ هزار واحد مسکونی به متقاضیان و مالکان این واحدها تحویل داده شد. همچنین برای بیش از ۳۴ هزار واحد مسکونی مهر در شهرهای جدید کشور نیز کارت قسط صادر شد و به همین تعداد، مالکان مسکن مهر بازپرداخت اقساط ماهانه تسهیلات خود به بانک مسکن را آغاز کردند.

لباسکار صنعتی کسا