۲۱ آبان ۱۴۰۲ | 21:11
کد خبر : 145994

همه بانک‌ها، اطلاعات پرداخت تسهیلات کلان را ارسال کردند

معاون اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی در واکنش به عدم انتشار اطلاعات تسهیلات کلان برخی بانک‌ها، گفت: ارسال اطلاعات این بانک‌ها انجام شده است، اما اطلاعات ارسال شده در چارچوب بانک مرکزی نبوده است.

به گزارش برداشت روز،به نقل از ایرنا، «ایزدپناه» در یک برنامه تلویزیونی در خصوص شفافیت تسهیلات کلان بانک‌ها و اشخاص مرتبط بانکی، توضیح داد: براساس قوانین و مقررات حدود ۱۷ نوع آمار تسهیلات بر روی پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی منتشر می‌شود و کیفیت آنها نیز براساس چارچوبی است که قانونگذار مشخص می‌کند.
وی ادامه داد: اطلاعات براساس قوانین بالادست، سامانه‌های داخلی بانک مرکزی و از طریق بانک‌ها جمع‌آوری و پس از تجزیه و تحلیل در تارنمای بانک مرکزی بارگذاری و منتشر می‌شود.
معاون اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی تصریح کرد: بحث شفافیت در همه زمینه‌ها قطعا به کشور و نهاد سیاستگذار کمک می‌کند و انتشار اطلاعات مربوط به تسهیلات کلان به افرادی که تسهیلات را دریافت کرده‌اند، اما در پرداخت آن کوتاهی می‌کنند، آنها را تشویق می‌کند که بازپرداخت تسهیلات را انجام دهند.

مهم‌ترین دغدغه بانک مرکزی، انتشار آمار صحیح است

ایزدپناه تصریح کرد: کلیت فرآیند در چند سال اخیر به این صورت است که با انتشار اطلاعات تسهیلات کلان مطالبات معوق کاهش یافته و تخصیص اعتبار (پرداخت تسهیلات) عادلانه‌تر بوده است.
وی درباره علت تاخیر در انتشار اطلاعات تسهیلات کلان بانکی، گفت: مهم‌ترین دغدغه بانک مرکزی این است که آمار صحیح را منتشر کند؛ بنابراین پس از جمع آوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل با دقت انجام می‌شود و در صورت وجود اشکال اطلاعات برگشت داده خواهد شد تا اصلاحات لازم انجام شود.
معاون اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی درخصوص بانک‌هایی که تا کنون اطلاعات خود را منتشر نکردند، گفت: در رسانه‌ها اعلام شده که چهار بانک اطلاعات خود را بارگذاری نکردند اما این طور نیست، بلکه این بانک‌ها اطلاعات را ارسال کردند، اما به دلیل مشکلی که وجود داشت، در هنگام انتشار به این نتیجه رسیدیم که باید اطلاعاتشان اصلاح شود.
ایزدپناه اضافه کرد: بانک‌های ملی، توسعه تعاون، آینده و صادرات اطلاعات خود را ارسال کردند، اما هنوز منتشر نشده و این طور نیست که اطلاعات خود را به بانک مرکزی ارسال نکرده باشند، بلکه اگر این طور بود بانک مرکزی با آنها برخورد می‌کرد.
وی درباره سامانه سمات نیز گفت: این سامانه شخص محور است و براساس کد ملی افراد، اطلاعات جمع آوری می‌شود و با تکمیل دیگر سامانه‌ها و اتصال آنها به سامانه سمات از این پس اطلاعات از طریق سمات منتشر خواهد شد.
معاون اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی گفت: سیاست بانک مرکزی در بحث تسریع و دقت آمار منتشر شده به دو صورت است، نخست مربوط به بخشنامه‌های مکرر و مکاتبه و برخوردهای انضباطی است و سیاست دیگر سامانه‌هایی که در داخل بانک مرکزی وجود دارد.

بانک مرکزی: با بانک‌های متخلف تعارف نداریم

ایزدپناه ادامه داد: به مرور زمان با تکمیل سامانه‌های دیگر نیازی نیست که اطلاعات از بانک‌ها جمع آوری شود و از سال ۱۴۰۱ که در قانون بودجه انتشار اطلاعات تسهیلات کلان بانک‌ها تصویب شد تا کنون سیاست‌های بانک مرکزی رو به جلو بوده و در آینده اطلاعات دقیق و بهتری منتشر می‌شود.
وی درخصوص تشویق و تنبیه بانک‌ها نسبت به انتشار اطلاعات تسهیلات کلان، بیان کرد: معاونت نظارت بانک مرکزی با بانک‌هایی که اطلاعات را منتشر نکنند، برخورد می‌کند و اگر لازم باشد به مقام‌های نظارتی فرادستگاهی نیز اعلام می‌شود و در این زمینه تعارف نداریم.
معاون اداره اطلاعات بانکی بانک مرکزی گفت: سال گذشته چون انتشار اطلاعات تسهیلات کلان فرایند جدیدی بود و برخی از بانک‌ها اطلاعات را منتشر نمی‌کردند، گزارش‌هایی از عدم ارائه اطلاعات بانک‌ها به مجلس شورای اسلامی اعلام کردیم.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌