۱۸ تیر ۱۳۹۹ | 13:33
کد خبر : 14174

برنامه ریزی برای افزوده شدن محصولات آروماتیک سنگین به سبد فروش صادراتی پتروشیمی نوری

مدیرعامل پتروشیمی نوری گفت: از جمله مهمترین برنامه های آتی این مجتمع پتروشیمی، برگزاری مناقصه پروژه زیروفلرینگ، افزایش سرمایه به میزان ۲۰۰ درصد و اضافه شدن محصولات آروماتیک سنگین به سبد فروش صادراتی است.

به گزارش برداشت روز به نقل از نیپنا؛ تقی صانعی مدیر عامل شرکت پتروشیمی نوری در مجمع عمومی و عادی سالیانه که صبح امروز سه شنبه (۱۷ تیر) برگزار شد در مورد میزان تولید این شرکت گفت: میزان ظرفیت تولید شرکت ۴.۵ میلیون تن محصولات اصلی و فرعی است. محصولات اصلی شرکت ۷۵۰ هزار تن پارازایلین، ۳۵۰ هزار تن بنزن و ۱۰۰ هزار تن ارتوزایلین است وسایر محصولات فرعی شرکت است که این محصولات در تولید پلی استر، الیاف مصنوعی، رنگ و رزین، شوینده ها، سموم دفع آفات و حلال صنعتی است.
وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته به ۹۷ درصد ظرفیت اسمی دست یافتیم و ۴.۳ میلیون تن تولید داشتیم میزان فروش در ۵ سال گذشته نشان دهنده روند افزایشی فروش به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش تولید با ارزش‌تر است.
مدیرعامل پتروشیمی نوری با تاکید بر افزایش تولید در محصولات اصلی شرکت گفت: در سال ۹۸ میزان تولید پارازایلین ۶۸۵ هزار تن بوده است و در سه ماهه اول سال جاری رکورد تولید این محصول شکسته شده و ۱۰ درصد افزایش تولید از همان میزان خوراک بوده است . همچنین در مورد بنزن در سال گذشته ۴۱۷ هزار تن تولید شده و در سه ماهه اول سال ۹۹ با انجام پروژه های اصلاحی ۵ تا ۷ درصد تولید بنزن افزایش داشته است و دلیل این افزایش تولید با وجود همان میزان خوراک استفاده از خوراک سنگین با فشار بخار ۸.۵ است به عبارت دیگر توناژ خوراک یکسان است اما سنگین شدن خوراک منجر به افزایش تولید محصول شده است.
وی در مورد مهمترین کارهای انجام شده در سال گذشته گفت: عرضه سهام به بورس، خرید پتروشیمی هنگام، شروع پروژه شیرین سازی برش سنگین، احداث خط بارگیری آروماتیک های سنگین، احداث فاز یک و دوم خط صادراتی HTN، پیاده سازی مدیریت دانش و استفاده از تجربیات گذشته برای رفع مشکلات و در نهایت حل اختلاف مالی با پتروشیمی جم و شرکت ملی نفت بوده است.
صانعی در زمینه سودآوری شرکت پتروشیمی نوری خاطرنشان کرد: مقایسه سودآوری در ۱۰ سال گذشته نشان می دهد که سود ناخااص ۳۰۰ درصد ، سود عملیاتی ۱۰۰ درصد و سود خالص ۶۰ درصد افزایش داشته است. افزایش سود عملیاتی نشان می دهد که شرکت پتروشیمی نوری یک شرکت بنیادی است و توانسته است که ۲.۸۰۰ میلیارد تومان سود جمع کند که مبتنی بر عملیات ذاتی شرکت است به عبارت دیگر سودآوری متکی بر تولید شرکت است.
وی در مورد برنامه‌های آتی شرکت توضیح داد: اجرای برنامه‌های عملیاتی بر اساس مدیریت استراتژیک و اهداف مورد انتظار تنظیم شده است که شامل تکمیل و راه اندازی پروژه هنگام، برگزاری مناقصه پروژه زیروفلرینگ، افزایش سرمایه به میزان ۲۰۰ درصد، پیاده سازی مدیریت تکنولوژی و اضافه شدن محصولات آروماتیک سنگین به سبد فروش صادراتی است.
مدیرعامل پتروشیمی نوری در مورد آمار سالانه کمیته ساخت داخل گفت: بیش از ۳۱۰۰ قلم داخلی سازی شده است و تمام کاتالیست‌های مورد استفاده در فرایند به غیر از یک کاتالیست که در در مرحله پایلوت پلنت قرار دارد داخلی سازی شده است . این امر با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان محقق شده است و ۸ کاتالیست با کیفیت بالا در داخل تولید می‌شود. در سه ماهه اول سال جاری ۷۴ قلم داخلی سازی شده است و بر داخلی سازی ۷۵ درصد از قطعات هدف‌گذاری شده است.
وی به بیش از ۹۰ درصد پروژه‌های در حال اجرا در پتروشیمی نوری از واحد تحقیق و توسعه تاکید کرد و برنامه‌های این واحد را برشمرد: تبدیل ترکیبات سبک پتروشیمی نوری به الفین، افزایش ظرفیت کوره‌های ریفرمینگ واحد ۳۰۰، ساخت کاتالیست شیرین سازی برش سنگین، کاهش هدر روی بنزن در جریان رافینت واحد ۵۰۰، جداسازی اتیل بنزن، Revamp واحد ۱۰۰، تحلیل انرژی اگزرژی و بهینه سازی مصرف انرژی در واحد BTX، بومی سازی و تولید کاتالیست ایزومریزاسیون زایلین، ارزیابی چرخه حیات (LCA) محصولات شرکت پتروشیمی نوری و ساخت دستگاه کاتالیست تست و ارتقای سرد کننده واحد از برنامه‌های واحد تحقیق و پژوهش است که تبدیل به پروژه شده اند.

لباسکار صنعتی کسا