۱۸ تیر ۱۳۹۹ | 13:20
کد خبر : 14159

معادن کوچک مقیاس کنسانتره سنگ آهن در حال تعطیلی اند

عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن گفت: شرایط سختی گریبانگیر معادن و کارخانجات کنسانتره است، به طوری که معادن مقیاس کوچک یکی یکی در حال تعطیلی اند و به تدریج ممکن است این مشکل به معادن بزرگ سرایت کند.

به گزارش برداشت روز، به نقل از احیا استیل فولاد بافت، «هادی گلزار» یکشنبه‌ درخصوص قیمت های زنجیره فولاد افزود: اگر روال فعلی ادامه یابد امسال ضرر بزرگی گریبانگیر معادن سنگ آهن و کنسانتره می شود.

وی گفت:‌ مگر اینکه دولت به حمایت بپردازد و قیمت سنگ آهن و کنسانتره را به طور منطقی افزایش دهد.
مدیرعامل شرکت معادن سنگ آهن احیا اصفهان یادآور شد:‌ امروز در همسنجی با پارسال قیمت آب ۳۰۰ برابر، قیمت تجهیزات معدنی بیش از ۱۰ برابر و هزینه های تجهیزات و ماشین آلات معدنی بین ۵ تا ۶ برابر شده و قطعات این ماشین آلات یافت نمی شود یا حداکثر قطعات بی کیفیت چینی موجود است.
وی بیان داشت:‌ با توجه به این مسائل، شرایط سختی گریبانگیر معادن و کارخانجات کنسانتره است، به طوری که معادن مقیاس کوچک یکی یکی در حال تعطیلی اند و به تدریج ممکن است این مشکل به معادن بزرگ سرایت کند.
گلزار یادآوری کرد: ‌اکنون فولادسازان با سیستم ریالی و با قیمت های پایین مواد مورد نیاز خود را خریداری می کنند، اما با قیمت های دلاری و جهانی محصولات نهایی خود را در بازارهای داخلی و خارجی می فروشند؛ این مساله ضربه مهلکی به پیکره کارخانجات و معادن وارد می کند و در نهایت گریبان فولادسازان را نیز می گیرد.
وی از وجود افرادی خبر داد که به طور موقتی وارد این مجموعه ها شده و فقط به دنبال منافع خود هستند و افزود: این مهم نیازمند بررسی های کارشناسی است و هر گونه جوگیری و صحبت های غیرمنطقی و غیر محاسباتی گریبانگیر معادن و همچنین فولادسازان خواهد شد.
عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن تاکید کرد:‌ قیمت سنگ آهن باید با نرخ‌های جهانی و نهایتاً ۵ درصد زیر قیمت های جهانی باشد، یعنی پیشنهاد ما برای نرخ گذاری کل زنجیره فولاد، “نرخ فوب خلیج فارس منهای ۵ درصد” است.
وی گفت:‌ در جهان وقتی صنعتی با مشکل مواجه می شود، دولت ها به حمایت از آن می پردازند و در ایران نیز انتظار می رود با کاهش بوروکراسی اداری و افزایش قیمت ها و نزدیک کردن نرخ ها به نرخ واقعی، سرمایه گذاران به سمت تولید کنسانتره و سنگ آهن دانه بندی هدایت شوند.

لباسکار صنعتی کسا