۲۷ شهریور ۱۴۰۲ | 12:31
کد خبر : 139814

لوله جدار چاه چیست و چه کاربردی در صنایع دارد؟

لوله جدار چاه یک نوع لوله است که در دیواره چاه های حفاری نفت و گاز قرار می گیرد. این لوله ها به منظور جلوگیری از فروپاشی دیواره چاه، کنترل فشار سیالات، حفاظت از لایه های زیرزمینی و انتقال نفت و گاز به سطح زمین استفاده می شوند.

لوله جدار چاه یکی از انواع پروفیل‌ های فولادی موجود در بازار است. این کالا در صنعت ساخت‌ و‌ ساز کاربرد بسیار گسترده‌ ای دارد. البته کاربرد آن به صنعت ساخت‌ و‌ ساز محدود نمی‌ شود و در صنایع دیگر هم از آن استفاده می‌ شود. این مقطع فولادی در ابعاد و ضخامت‌ های مختلفی تولید و به بازار‌های فروش عرضه می‌ شود. محصولات شیار‌دار و بدون شیار مشبک از انواع آن است که از لحاظ ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند. ویژگی‌ های بی‌ شمار و منحصر‌به‌ فرد، آن را به کالایی پر‌طرفدار و پر‌کاربرد تبدیل کرده است. از ویژگی‌ های مهم این لوله می‌ توان به استحکام بالا و قیمت مقرون‌ به‌ صرفه اشاره کرد. از این لوله می توان به عنوان ابزاری برای استخراج سیالات همچون آب و نفت و گاز استفاده نمود. به همین خاطر قیمت لوله جدار چاه برای صنعت بسیار با اهمیت است.

لوله جدار چاه  چیست؟

لوله جدار چاه یک نوع لوله است که در دیواره چاه های حفاری نفت و گاز قرار می گیرد. این لوله ها به منظور جلوگیری از فروپاشی دیواره چاه، کنترل فشار سیالات، حفاظت از لایه های زیرزمینی و انتقال نفت و گاز به سطح زمین استفاده می شوند. لوله جدار چاه باید دارای مقاومت بالای مکانیکی، شیمیایی و حرارتی باشد تا بتواند در شرایط سخت محیطی عملکرد مناسبی داشته باشد.

معرفی لوله جدار چاه به همراه نحوه تولید و کاربرد

این پروفیل که با نام غلاف هم شناخته می‌ شود، به‌ صورت استوانه‌ ای تو‌خالی است؛ با فرستادن و قرار دادن آن در اعماق زمین، می‌ توان به‌ عنوان ابزاری برای پمپاژ و خارج نمودن انواع سیال از آن بهره برد. این سیالات شامل گاز، نفت و آب می‌ شود. لوله جدار چاه عمدتاً برای چاه های آب، گاز و نفت به عنوان نگهدارنده ساختاری استفاده می شود. با قرار دادن آن در سوراخ چاه، همیشه می تواند تشکیلات زیرسطحی را تثبیت کند، در حالی که امکان گردش و استخراج سیال حفاری را فراهم می کند.

غلاف از لحاظ جنس ماده اولیه و تشکیل‌دهنده، در ۲ نوع فلزی و pvc یا پلی‌ اتیلن وجود دارد. نوع فلزی آن از سال‌ ها قبل در صنعت مورد‌ استفاده قرار گرفته است و هم‌ اکنون به‌ عنوان یکی از مهم‌ ترین مقاطع از آن استفاده می‌ شود. نوع pvc یا پلی‌ اتیلن آن اخیرا وارد صنعت شده که از مزایای بسیاری برخوردار است.

چرا لوله جدار چاه را انتخاب کنیم؟

در ایران کارخانه هایی که این محصول را تولید می کنند تلاش دارند تولیدات خود را با مهندسین حرفه ای و تیم کارگران ماهر به بهترین نحوه تولید و به بازار مصرف عرضه نمایند.

هر لوله جدار چاه مجموعه ای از بازرسی های دقیق و تست های کیفیت را تجربه می کند و دارای گواهی ISO 9001 است.

لوله جدار چاه یک پروفیل لوله ای شکل است که به طور خاص برای ساخت چاه طراحی شده است. می تواند دیواره چاه را برای اطمینان از تولید پایدار نگه دارد و از فروریختن داخل چاه جلوگیری کند. لوله جدار چاه را می توان با ساختارهای مختلفی از جمله ساختار سیم گوه ای، سازه شکاف دار و سازه سوراخ دار طراحی کرد. بنابراین، می تواند به طور موثر از آلودگی آب و ذرات جامد ناخواسته در حین عملیات حفاری و تولید جلوگیری کند.

انواع لوله جدار چاه

در حالت کلی دو ماده برای ساخت این پروفیل‌ ها مورد‌استفاده قرار می‌ گیرد که هر‌کدام از این جنس‌ ها، مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. این مزایا و معایب در کارایی و موارد مصرفی انواع این محصول نقش پر‌رنگی را ایفا می‌ کنند. متداول ترین مواد برای پوشش لوله جدار چاه  فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ و PVC است. هنگامی که یک لوله جدار چاه  مناسب را انتخاب می کنید، باید به نوع تجهیزات فعلی، زمین شناسی محلی، بودجه پروژه، معیارهای نصب عملی و شاید الزامات کد محلی توجه بیشتری داشته باشید.

در طول مدت زمان طولانی، لوله جدار چاه  فولادی محبوب ترین انتخاب در زمینه ساخت چاه است. زیرا مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی ایجاد می کند و همچنین می تواند در برابر درجه حرارت های بالا تولید شده توسط دوغاب سیمان مقاومت کند.

با این حال، با بهبود در استحکام و دوام، لوله جدار چاه  PVC به عنوان یک ماده پوشش در حال حاضر در بسیاری از کاربردها به شدت رایج است. علاوه بر این، لوله جدار چاه  PVC از یک ماده ترموپلاستیک با مقاومت در برابر خوردگی PH بالا و خواص غیر رسانایی ساخته شده است. بنابراین می توانید کاملاً به آن در روند ساخت چاه زیرزمینی خود اعتماد کنید. البته درخواست شما یکی دیگر از ملاحظات مهم قبل از انتخاب است. لوله جدار چاه  فولادی بیشتر در چاه های صنعتی و معدنی مناسب است، در حالی که پوشش چاه PVC یک گزینه ترجیحی برای چاه های خانگی و شهری است. در ادامه بیشتر در مورد انواع لوله های جدار چاه صحبت می کنیم و هریک را به صورت اختصاصی بررسی می کنیم.

نوع اول: لوله جدار چاه  فلزی

این نوع از لوله های جدار چاه مقاومت بسیار زیادی در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی پیدا می‌ کنند. پروفیل‌ های گالوانیزه که برای ساخت جداره مورد‌استفاده قرار می‌ گیرند، مقاومت کششی بسیار بالایی دارند؛ در‌ نتیجه به‌ راحتی به شکل استوانه در‌می‌ آیند و فرایند تولید آن‌ ها آسان‌ تر است. در مقابل فشار‌ها و ضربه‌ های ناگهانی بسیار مقاوم هستند و استفاده از آن‌ ها در چاه، ریزش و آسیب‌ های محتمل را بر‌طرف می‌ کند. نوع فلزی به دو روش کلی تولید می‌شود که در ادامه ویژگی هریک به صورت مختصر بیان گردیده است:

روش اول تولید لوله جدار چاه  فلزی

در این روش ورق‌ های نورد سرد یا گرم از خط تولید خارج می‌ شوند و به‌ صورت استوانه‌ ای در‌می‌ آیند. در انتها درز آن‌ ها جوشکاری می‌ شوند و با‌ توجه به سفارش مشتری و ابعاد استاندارد برش داده می‌ شوند. در این هنگام فرایند ساخت به پایان می‌ رسد و کالا آماده عرضه به بازار می‌ شود.

روش دوم تولید لوله جدار چاه  فلزی

در دومین روش تولید لوله جدار چاه ،  استوانه‌ ها به‌ گونه‌ ای ساخته می‌ شوند که درز‌ها به‌ صورت مارپیچ بر روی آن‌ ها نقش می‌ بندند. درز‌ها در این شیوه تولید لوله جدار چاه  به‌ صورت جوشکاری مارپیچ بسته می‌ شوند. سپس با برش در اندازه‌ های مختلف آماده فروش می‌ شوند.

نوع دوم: لوله جدار چاه  Pvc یا پلی‌ اتیلن

به‌ غیراز فولاد و عناصر فلزی از pvc هم برای ساخت مقاطع گوناگون استفاده می‌ شود. این جنس از مزایای متعددی برخوردار است که در موارد خاص از آن بهره می‌ برند.

مزایای استفاده از پروفیل pvc برای ساخت لوله جدار چاه

پروفیل‌ های pvc وزن کمتری نسبت به انواع فلزی دارند. در نتیجه فرایند نصب و اتصال آن‌ ها راحت‌ تر انجام می‌ شود. نارسایی الکتریکی، مقاومت مطلوب در برابر خوردگی و رطوبت، هزینه کم، عمر نسبتا مطلوب و قابلیت استفاده تا حداکثر ۵۰۰ متر از دیگر مزایای آن هستند.

نوع سوم: لوله جدار چاه   Upvc

لوله جدار چاه  upvc یکی از انواع پر‌ مصرف این محصول به شمار می‌ رود. این نوع، به دلیل ویژگی‌ های ساختاری خاص قابلیت استفاده در محیط‌ های اسیدی را دارا است. همچنین به دلیل داشتن واشر داخلی، بعد از اتصال امکان ورود ذرات خارجی و ایجاد آلودگی وجود ندارد. همچنین میزان آبگیری آن نسبت به سایر کالا‌ها بیشتر است.

وظیفه اصلی و کاربرد لوله جدار چاه

لوله جدار چاه  به دلیل انواع مختلف آن، انتهایی آن از جمله اتصالات انتهایی ساده، دو سر رزوه‌ دار، رزوه‌ ای و کوپل شده، اتصال داخلی نصب می‌ شود. به همین خاطر، برای جلوگیری از تغییر شکل یا ترک خوردن لوله جدار چاه  در زمان  استفاده لازم است دستورالعمل های لازم پیرامون نصب و استفاده را از فروشنده دریافت کنید.

لوله های جدار چاه را با قطر ۴ اینچ تا ۴۸ اینچ به صورت جوشی و بدون درز به بازار مصرف عرضه می گردد. اندازه استاندارد قطر لوله جدار چاه  برای مصارف مسکونی با طول ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ۴ اینچ ۶ یا کمتر ۸ اینچ است.

 

همچنین ضخامت دیواره لوله چاه استاندارد  موجود ۰.۱۸۸-۰.۲۱۹ اینچ است و بنا به درخواست شما کارخانه تولید کننده می تواند ابعاد لوله چاه را سفارشی سازی کند.

با توجه به ویژگی های ساختاری آن می توان گفت اصلی‌ ترین وظیفه لوله جدار چاه  جلوگیری از نفوذ خاک و ماسه موجود در اطراف چاه به داخل آن است. بهره‌ مندی از این مقطع، آب استخراج شده از سفره‌ های زیر‌زمینی را بسیار بالا می‌ برد و از نشتی آب نیز جلوگیری می‌ کند. همچنین از آن در موارد مصرفی بهداشتی استفاده می‌ کنند تا مانع ورود انواع باکتری و قارچ به داخل آب شوند.

تمام موارد مصرفی در نسل‌ ها و ورژن‌ های جدید ارتقا یافته و کارایی آن را افزایش داده است. کاربرد اصلی این پروفیل، کاهش نیاز به انرژی برق و گاز برای استخراج آب و کنترل بخش‌های کم‌ فشار و پر‌فشار است.

ویژگی لوله جدار چاه

بدون شک مهم‌ ترین ویژگی و خاصیت غلاف، مقاومت آن در برابر رطوبت و زنگ‌ زدگی است. تولید‌ کنندگان آهن‌آلات از ورق‌ هایی برای ساخت آن استفاده می‌ کنند که استحکام بسیار زیادی در برابر اکسید آهن دارند. علاوه بر این موارد، از ویژگی‌ های دیگری هم برخوردار است که در زیر اشاره کردیم:

* عمر نسبتا طولانی (عمر نوع سنتی آن ۲۰-۲۵ سال است، لوله پی وی سی جدار چاه می تواند تا ۵۰ سال نیز برسد)

* مقاومت در برابر فرسایش و زنگ‌ زدگی

* قیمت مقرون‌ به‌ صرفه

* وزن مطلوب و مناسب

* امکان تحمل دما و فشار بالا

* مقاوم بودن لوله جدار چاه PVC در برابر اسید و قلیایی

* امکان نصب آسان با استفاده از چندین نوع انتهایی ساخت

* جلوگیری از ورود ذرات یا جامدات به آب به صورت کاملا موثر

* امکان طراحی منحصر به فرد آن از جریان صاف بدون از دست دادن ظرفیت بار

مزیت لوله جدار چاه

همان طور که بیان شد لوله جدار چاه  به طور گسترده ای در صنعت حفاری نفت و همچنین ساخت انواع چاه ها  استفاده می شود. طراحی لوله چاه تضمین می کند که می تواند در برابر ریزش، شکست کششی، ترکیبات شیمیایی بیش از حد و نیروهای بیش از حد مانند ترکیدن مقاومت کند. از جمله مزیت های لوله جدار چاه  می تواند به موارد زیر اشاره نمود:

 

* استحکام بسیار بالا

* ضد‌ فرسایش

* عمر مطلوب و کافی

* ممانعت از ریزش چاه

* جلوگیری از رشد باکتری

* کنترل بخش‌ های کم‌ فشار و پر‌فشار

* جلوگیری از ورود ذرات خارجی به داخل فضا

* امکان استفاده در عمق‌ های زیاد

* حفاظت از آب شیرین

* جداسازی مناطق بازدهی از دست رفته با گرادیان فشار غیرمشابه

* تقویت سوراخ چاه

* اجازه عبور ایمن برای استخراج هیدروکربن منهای تماس با دیگر تشکل ها یا سیالات موجود در زیر زمین را می دهد

* در حصول اطمینان از عدم وجود فوران مهم است، که در صورت بحرانی شدن سطح فشار، آب بندی بالایی را فراهم می کند

خرید لوله جدار چاه  و عوامل موثر بر قیمت

محاسبه هزینه و نرخ نهایی لوله جدار چاه  بر اساس جدول وزنی بالا و بر‌حسب وزن هر متر انجام می‌ شود. به‌ عنوان مثال وزن یک پروفیل با ابعاد ۱۲ اینچ حدودا ۴۸۰ کیلو‌متر بر متر است. بنابراین قیمت آن معادل قیمت واحد متر در ۴۸۰ است. عوامل متعددی بر قیمت لوله جدار چاه  تاثیر می‌ گذارند. در واقع نرخ نهایی آن با‌توجه به ویژگی‌ های فیزیکی و کیفیت آن‌ ها تغییر می‌ کند. در حالت کلی دو عامل مهم بر روی نرخ نهایی موثر هستند.

مورد اول: تاثیر کیفیت مواد اولیه بر قیمت لوله جدار چاه

قیمت پروفیل ‌ها از جمله لوله جدار چاه  وابسته به کیفیت مواد اولیه متغیر است. هر‌چه این مواد با‌کیفیت‌ تر و مرغوب‌ تر باشند، نرخ نهایی محصول نیز بیشتر می‌ شود. مواد اولیه مرغوب‌ تر، مقاطع با‌کیفیت‌ تری را نتیجه می‌ دهند و مقاطع با‌کیفیت، بادوام‌ تر بوده و فشار بیشتری را تحمل می‌ کند. با کاهش کیفیت این مواد، استحکام و مقاومت کالا نیز کاهش می‌ یابد و فشار کمتری را تحمل می‌ کند. توصیه می‌ شود به منظور افزایش بازدهی، نوع گران‌ تر را تهیه کنید.

مورد دوم: تاثیر سایز بر قیمت لوله جدار چاه

در حال حاضر لوله جدار چاه  در سایز‌های مختلفی تولید و عرضه می‌ شود که هر سایز کاربرد مخصوص به خود را دارد. بدون شک هر‌چه سایز این مقاطع بیشتر باشد، مواد اولیه بیشتری برای تولید آن‌ ها به کار می‌ رود. بنابراین با افزایش سطح مقطع و طول کالای سفارشی، قیمت آن هم افزایش می‌ یابد. نوع غلاف مصرفی شما، به کاربرد و نوع صنعت باز‌می‌ گردد و بر این اساس می‌ توان محصول مناسبی را انتخاب کرد.

کلام آخر

با ظهور لوله جدار چاه  فلزی و غیر‌فلزی مشبک یا بدون شیار، استفاده از پروفیل‌ های سیمانی به کلی کنار گذاشته شد. محصولات جدید از جهات متعددی بر نسل‌ های قبلی برتری دارند؛ به‌ طوری‌ که اعتماد مصرف‌کنندگان را جلب می‌ کنند. برای تهیه و خرید باید به یک فروشگاه معتبر و مورد‌ اطمینان مراجعه فرمایید تا تجربه‌ ای مطلوب از خرید خود داشته باشید. در این صورت می‌ توانید از کیفیت کالای خریداری شده اطمینان حاصل کنید. اطلاعات برشمرده شده درباره لوله جدار چاه و جزئیات این لوله ، برگرفته از مجله آهن آلات آهن ملل است.

لباس کار صنعتی‌ | تجارتخانه آراد برندینگ