۰۵ شهریور ۱۴۰۲ | 19:46
کد خبر : 137621

رحمان آراسته اعلام کرد

۵ خبر جدید از بازار مشتقه بورس کالای ایران

مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالای ایران از پنج رویداد جدید و مهم در حوزه بازار مشتقه در شهریور سال جاری خبر داد و برنامه‌های توسعه‌ای این بازار را اعلام کرد.

به گزارش برداشت روز، رحمان آراسته در گفتگو با «کالاخبر» به اعلام خبرهای جدید بازار مشتقه بورس کالای ایران پرداخت و در بیان نخستین اتفاق مهم در این بازار اظهار کرد: به زودی امکان استفاده از استراتژی «کاورد کال» در قراردادهای اختیار معامله کالایی به صورت کاملا الکترونیکی ایجاد می‌شود. با استفاده از این استراتژی، مشتریان فروشنده در قراردادهای اختیار خرید، می توانند با داشتن دارایی پایه موضوع قرارداد اختیار معامله و بدون نیاز به تودیع وجه تضمین، موقعیت فروش اخذ کنند.

آراسته افزود: شروع فاز آزمایشی با قراردادهای اختیار معامله صندوق طلا و قراردادهای اختیار معامله شمش طلا خواهد بود و در ادامه، اتخاذ موقعیت فروش با سایر دارایی‌های پایه نیز قابلیت اجرا دارد.

مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالا ادامه داد: همچنین در این مدل با توجه به مشتری محور بودن سامانه های بورس کالا، مسدود سازی دارایی پایه جهت انجام استراتژی پس از درخواست کارگزار، توسط بورس کالا انجام می‌شود. در خصوص قراردادهای اختیار معامله شمش طلا زمان درخواست و تایید توسط بورس کالا به صورت لحظه ای و کاملا سیستماتیک انجام می‌شود و در خصوص صندوق طلای کهربا نیز این موضوع به فاصله یک روز انجام می‌گیرد.

او با بیان اینکه ضوابط این معاملات در هفته آینده اطلاع رسانی می‌شود، گفت: نکته مهم در قراردادهای اختیار معامله بورس کالا این است که درخصوص فروش اختیار فروش، تنها وجه تضمین کفایت می‌کند و مشتری هیچ مبلغ اضافی پرداخت نخواهد کرد.

انتقال کد مشتریان دارای موقعیت باز امکان پذیر می شود
به گفته آراسته، انتقال کد مشتریان در بازار قرارداد آتی از این پس به صورت کاملا سیستمی و تنها با درخواست مشتری و کارگزار مقصد و بدون نیاز به تایید کارگزار مبدا، انجام می‌‎شود. همچنین از این پس مشتریان نیاز به بستن موقعیت های باز خود برای انتقال کد معاملاتی به کارگزاری دیگر را ندارند و انتقال کد با موقعیت باز نیز قابل انجام بوده و سبد موقعیت های باز مشتری در قراردادهای اختیار معامله به کارگزاری مقصد منتقل خواهد شد.

سبدگردان‌ها هم به بازار مشتقه می آیند
آراسته از فراهم شدن امکان ورود کدهای سبدگردان به بازار مشتقه خبر داد و گفت: با توجه به وجود امکان ورود کدهای سبدگردانی به بازار قراردادهای مشتقه، تا پایان شهریور سال جاری با شرایطی که متعاقبا اعلام، امکان انجام معاملات کدهای سبدگردانی نیز در قرادادهای مشتقه کالایی فراهم می‌شود.

او تصریح کرد: سبدگردان‎ها با انعقاد یک قرارداد بین سرمایه‌گذار و شرکت سبدگردان، موظف می‌شوند به‌جای سرمایه‌گذار تصمیم گرفته و اقدام به معامله کنند؛ در واقع سبدگردان ها به سرمایه‌گذاران برای مدیریت و چیدمان سبد دارایی‌شان کمک می‌کند. مشتری سبدگردان باید کد معاملاتی فعال در بازار مشتقه و حساب در اختیار بورس نزد بانک مربوطه داشته باشد.

خبر جدید از قرارداد آتی پسته
مدیر بازار مشتقه و صندوق های کالایی بورس کالا با اعلام خبر جدید دیگر در حوزه بازار مشتقه گفت: علاوه بر موارد فوق، قراردادهای آتی پسته نیز با مشخصات قرارداد جدید به زودی راه اندازی می‌شود. با راه‎‌اندازی این قراردادها، صندوق‌های چند کالایی از جمله صندوق چند کالایی نهال به این قراردادها وارد خواهد شد. با راه اندازی این قراردادها، برای اولین بار قراردادهای اختیار معامله صندوق چند کالایی نهال نیز راه اندازی می‌شود.

تغییر ساعت معاملات در دستور کار
آراسته در پایان به تغییر ساعت معاملاتی بازار مشتقه اشاره کرد و گفت: با افزایش ساعت معاملاتی از ساعت ۱۵ به ۱۷ در خردادسال جاری، شاهد استقبال گسترده فعالان بازار بودیم، از این رو در آینده نزدیک در فاز دوم افزایش ساعت معاملاتی، ساعت پایان معاملات به ساعت ۱۸ افزایش می‌یابد.

♦️ تلاش میکنیم با اتکاء به دانش و تجربه 14 ساله خود در بورس سهام ایران بهترین پورتفو را پیشنهاد و سودآورترین سهام را برای شما تحلیل و تشریح کنیم.

جویندگان سهام طلایی

https://t.me/GoldenStockQuesters

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌