۱۸ مرداد ۱۴۰۲ | 20:36
کد خبر : 135625

مدیر عامل شرکت ملی نفت خبر داد:

فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده بهره‌برداری رسمی/ تا شهریور به ۳.۵ میلیون بشکه تولید نفت می‌‍رسیم

مدیر عامل شرکت ملی نفت مطرح کرد: روزی که که ما وارد دولت شدیم ۲.۲ میلیون بشکه تولید داشتیم ولی امروز و تا یک‌هفته دیگر ۱۵۰ هزار بشکه دیگر تولید خواهیم داشت که به رقم صادرات اضافه می‌شود.

به گزارش برداشت روز، محسن خجسته مهر در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر که فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده تولید است، اظهار داشت: در اولین فرصت افتتاح این فاز را به طور رسمی اعلام خواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه هدف‌گذاری کردیم در مدت دو سال تولید گاز از فاز ۱۱ آغاز شود که از اهداف راهبردی کشور است، گفت: توسعه میدان مشترک پارس جنوبی در همه دولت‌ها انجام شده است و در فاز ۱۱ نیز اگرچه کارهایی انجام شده بود، اما قابل عرضه نبود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت با تأکید بر اینکه اگر توتال توسعه فاز ۱۱ را ادامه می‌داد، تمام چاه‌ها را پس از ۶ سال به تولید می‌آورد، گفت: با توجه به ناترازی گاز، تولید زودهنگام با چهار حلقه چاه و انتقال سکوی فاز ۱۲ به موقعیت فاز ۱۱ در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت و ساخت سکو و جکت دوم نیز سفارش‌گذاری شد. این اقدام منحصربه‌فرد است، اگر سکو جابه‌جا نمی شد، برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی حدود سه سال به تأخیر می‌افتاد.

وی ادامه داد: فاز ۱۱ در نقطه صفر مرزی است و از چهار لایه گاز تولید می‌شود و لازم است تولید مرحله به مرحله انجام شود تا از مهاجرت گاز جلوگیری کنیم.

خجسته‌مهر با بیان اینکه مذاکرات توسعه فاز ۱۱ از حدود سال ۷۹ آغاز شده است، گفت: با وجود تأخیر ۲۰ ساله توانستیم ظرف ۲۰ ماه تولید گاز از این فاز را آغاز کنیم که افتخار ملی به‌شمار می‌رود.

وی افزود: شرکت فرانسوی توتال دو بار برای توسعه فاز ۱۱ حاضر شد، اما شانه خالی کرد و حالا با توان داخلی آماده تولید گاز از فاز ۱۱ هستیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه مهم‌ترین پروژه راهبردی در صنعت نفت فشارافزایی است، گفت: با توجه به شرایط بین‌المللی و تحریم‌ها مانند دیگر کشورها نمی‌توانیم فعال باشیم، اما ثابت کرده‌ایم پیشرفت‌های بزرگ را در شرایط تحریم تجربه کرده‌ایم.

وی در ادامه از تولید ۳.۵ میلیون بشکه نفت تا پایان شهریور خبر داد و گفت : روزی که که ما وارد دولت شدیم ۲.۲ میلیون بشکه تولید داشتیم ولی امروز و تا یک‌هفته دیگر ۱۵۰ هزار بشکه دیگر تولید خواهیم داشت که به رقم صادرات اضافه می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی نفت خاطرنشان کرد: تا پایان شهریور ۱۰۰ هزار بشکه دیگر به تولید اضافه خواهد شد و وارد کانال ۳.۵ میلیون بشکه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه ما صادرات نفت را به دو برابر رساندیم، ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم ۷۸ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم و سالی ۴۵۰ میلیون دلار هزینه اجاره نفتکش‌ها برای نگهداری میعانات گازی بود.

خجسته‌مهر گفت: تصمیم بر آن شد با صادرات میعانات افزون بر کاهش هزینه نگهداری، درآمد نفتی کشور را افزایش دهیم و اکنون میعانات گازی روی آب به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون ۱۱ میلیارد دلار قرارداد آی‌پی‌سی در حال اجرا داریم، گفت: ۳.۱ میلیارد دلار قرارداد نیز به‌زودی تنفیذ می‌شود و در مجموع با مذاکراتی که انجام می‌دهیم و به‌تدریج به قرارداد می‌رسند، مجموع قراردادها به ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد.

معاون وزیر نفت با بیان این که در مجموع ۶۰ میلیارد دلار قرارداد نفتی در حال اجرا و مذاکره برای نهایی شدن داریم، تصریح کرد: در نیمه دوم امسال ۸ میلیارد دلار در زمینه دو میدان مشترک نفتی امضا می‌شود.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌