۱۴ تیر ۱۳۹۹ | 20:59
کد خبر : 13527

با اجرای طرح زیست محیطی انتقال پساب شهری محقق خواهد شد: گام بلند شرکت پالایش نفت تهران در راستای تحقق اهداف استراتژیک

به گزارش برداشت روز به نقل از روابط عمومی پالایشگاه تهران، مسئول ابزار دقیق اداره مهندسی طرح‌های شرکت پالایش نفت تهران و مدیر اجرایی پروژه مذکور با اعلام این خبر گفت: بر اساس الزامات زیست‌ محیطی و در راستای تحقق اهداف استراتژیک و پاسخگویی به بخشی از مسئولیت ها ی اجتماعی، پساب فاضلاب شهری پس از تصفیه در پالایشگاه تهران مورد استفاده صنعتی و آبیاری فضای سبز قرار خواهد گرفت. حیدری ادامه داد: شرایط اجتناب ناپذیر کنونی نظیر رشد سریع جمعیت و بحران جدی منابع آب به ویژه خشک‌سالی های اخیر، سازمان های صنعتی را مجبور به جستجو برای یافتن منابع جدید آب نموده است. از جمله راهکارهای موجود در این زمینه، بازیافت و استفاده مجدد از منابع آبی می باشد که قبلاً مورد استفاده واقع شده است. بازیافت پساب ها و روان آب ها، نه تنها در تأمین آب مورد نیاز برای مصارف مختلف سودمند است، بلکه سبب صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی و هزینه های زیرساختی می گردد.
وی با اشاره به طرح جایگزینی پساب تصفیه شده شهری با آب شهری به عنوان یکی از سناریو های مورد نظر در برنامه های سند مدیریت استراتژیک شرکت پالایش نفت تهران بیان داشت: طرح جایگزینی پساب تصفیه شده شهری با آب شهری، از جمله سناریوهای مورد نظر در برنامه های سند مدیریت استراتژیک می باشد که در دو فاز تعریف و پیگیری شده است. در فاز اول انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران با اجرای لوله کشی ۳۲ اینچ به طول تقریبی چهار هزار متر از تصفیه خانه جنوب شهرری در قالب قرارداد و موافقت نامه خرید تضمینی پساب تصفیه شده شهری تعریف و به بهره برداری رسیده است. همچنین به موازات آن، فاز دوم طرح شامل احداث واحدهای تصفیه پساب در محل پالایشگاه با ظرفیت ۶۰۰ لیتر بر ثانیه، جهت تأمین آب صنعتی و آب کشاورزی مورد نیاز پالایشگاه تعریف و در حال اجرا می باشد. با اجرای این طرح، سالانه ۱۹ میلیون مترمکعب پساب فاضلاب جنوب تهران برابر با استاندارد مصوب سازمان محیط زیست کشور بر اساس قرارداد و موافقت نامه خرید تضمینی فی مابین به مدت ۳۰ سال از زمان بهره برداری با دبی متوسط ۵۲۰۰۰ متر مکعب در روز به پالایشگاه نفت تهران تحویل می گردد. همچنین با اجرای کامل فاز دوم طرح، از آب شهر ورودی به پالایشگاه کاسته شده و این مقدار به شهرها، شهرک ها و روستاهای بخش شهرری اختصاص می یابد و به‌طور کلی ضمن مرتفع شدن کمبود آب در منطقه، وضعیت آب بهداشتی جنوب پایتخت ارتقاء خواهد یافت.

 

 

حیدری پیرامون دیگر مزایای اجرای این طرح اظهار داشت: پساب شهری پس از تصفیه در این شرکت جایگزین مصارف صنعتی (تولید آب با کیفیت DM جهت استفاده به جای BFW، آب جبرانی برج های خنک کننده، تهیه آب با مشخصات آب شهر برای واحد DM، آب آتش نشانی، تأمین انواع آب های صنعتی طرح ها و پروژه های آتی پالایشگاه و…) با کیفیت بهتری می شود. علاوه بر آن از مزایای اجرای این طرح می توان به تولید آب بدون املاح (DM) جهت تأمین آب صنعتی مورد نیاز دیگ های بخار قدیمی و همچنین تولید آب جبرانی برج های خنک کننده با TDS پایین و کاهش دورریز آب اشاره نمود. این مهم درنهایت موجب کاهش مشکلات عملیاتی خواهد گردید. در این راستا می توان به بهتر شدن شرایط آب ورودی ها به بویلر ها و آسیب پذیری کمتر آن‌ها و همچنین کاهش گرفتگی مبدل ها و خطوط اشاره نمود که دغدغه همیشگی ادارات عملیات و تعمیرات بوده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر بخشی از پساب دریافتی از تصفیه خانه جنوب شهرری با بهره برداری از فاز اول، برای مصارف آبیاری فضای سبز و جنگل که سال ها در اثر خشک‌سالی دچار آسیب های جدی گشته بودند مورد استفاده قرار گرفته که کمک شایانی به آبادانی فضای سبز و جنگل پیرامون پالایشگاه نموده است.

 

 

در فاز دوم طرح (احداث واحدهای تصفیه پساب در محل پالایشگاه)، علیرغم تمامی مشکلات و تحریم های استکبار جهانی پیشرفتی حدود ۳۲% داشته و تاکنون اقداماتی نظیر اجرای مسیر خط لوله (PIPLINE) به طول تقریبی ۷ هزار و ۵۰۰ متر در سایزهای مختلف، اجرای و بهره برداری از مسیر جنگل و انشعابات ‌‌‌‌‌‌آن به طول تقریبی ۴ هزار ۵۰۰ متر در سایز های مختلف، اجرای بیش از ۸۰ درصد از مخازن سازه ای بتنی، احداث ساختمان اتاق کنترل مرکزی و اجرای قریب به ۱۵ درصد مخازن فلزی اشاره نمود.
گفتنی است که با اجرای کامل این طرح جهادگونه ضمن کاهش ریسک عملیاتی و تداوم آن، به میزان قابل ملاحظه ای از مصرف آب شرب در پالایشگاه کاهش خواهد یافت که با اجرای این مهم، صرفه جویی اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی در کلان شهر تهران به ارمغان خواهد آورد.

لباسکار صنعتی کسا