۰۴ مرداد ۱۴۰۲ | 13:00
کد خبر : 134370

برای کدام بیماری ها به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنیم؟

فوق تخصص زنان و زایمان در زمینه های درمان ناباروری و نازایی، لاپراسکوپی، جراحی مربوط به بیماری زنان از جمله برداشتن تخمدان و رحم، جراحی کیست و فیبروم و ...، زایمان طبیعی و سزارین، عمل‌های زیبایی واژینوپلاستی و ... در خدمت شما هستند.

دکتر زنان و زایمان و نازایی در دو حیطه‌ی بیماری‌های زنان و مراقبت‌های زایمان فعالیت می‌کنند. تمامی بیماری‌های مرتبط با زنان و همچنین مسائل مربوط به بارداری، قبل از حاملگی و دوره‌ی بعد از زایمان (نفاس) و عمل سزارین در حوزه ی فعالیت های دکتر متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص زنان است.

فوق تخصص زنان و زایمان در زمینه های درمان ناباروری و نازایی، لاپراسکوپی، جراحی مربوط به بیماری زنان از جمله برداشتن تخمدان و رحم، جراحی کیست و فیبروم و …، زایمان طبیعی و سزارین، عمل‌های زیبایی واژینوپلاستی و … در خدمت شما هستند.

امروزه با آگاهی بیشتر زنان جامعه از بیماری‌های زنان، لزوم مراجعه به متخصص زنان بوشهر را بیش‌ازپیش آشکار شده است. اینکه برای چه بیماری‌هایی باید به دکتر زنان مراجعه شود نیز از مواردی است که بسیاری از زنان را سردرگم می‌کند. آگاهی از این بیماری‌ها کمک می‌کند تا سریع‌تر نسبت به درمان اقدام کنید.

اختلالات دوران قاعدگی

یکی از مواردی که لازم است برای درمان آن به پزشک زنان مراجعه کرد، اختلالات دوران قاعدگی است. از آنجایی که قاعدگی نامنظم می‌تواند ناشی از وجود اختلال هورمونی، کیست و سرطان باشد، باید درصورت مواجهه با آن به پزشک زنان مراجعه شود.

مشکلاتی مانند خونریزی نامنظم، دردهای شکمی شدید، قطع قاعدگی و همچنین ترشحات واژینال از جمله مواردی هستند که با مراجعه به متخصص زنان می‌توانید آنها را درمان کنید.

نازایی

عوامل زیادی اعم از عدم تعادل هورمونی، بسته‌بودن لوله‌های رحمی، اختلال در اسپرم و مشکلات ژنتیکی می‌تواند در نازایی نقش داشته باشند. اگر زوجی پس از یک سال تلاش برای بارداری موفق نشدند، حتما باید برای پیگیری و درمان به دکتر زنان و زایمان مراجعه کنند.

دوران بارداری

برای داشتن یک بارداری امن و سالم باید پس از آگاهی از بارداری، زیر نظر متخصص زنان و زایمان قرار بگیرید. بارداری از جمله مراحل حساسی است که علاوه‌بر مراقبت‌های فیزیکی، نیاز به مراقبت‌های روحی و تغذیه‌ای نیز دارد.

در برخی از موارد، مشکلاتی که در طول بارداری ممکن است ایجاد شود، می‌تواند سلامت مادر و جنین را به‌خطر بیندازد. دیابت بارداری، عفونت‌ها، آسم، مشکلات گوارشی و همچنین فشار خون بارداری از جمله این مشکلات هستند که باید تحت نظر و ویزیت متخصص قرار بگیرند. بنابراین، مراجعه به دکتر زنان و زایمان در این دوران الزامی است.

مشکلات دوران یائسگی

یائسگی فرآیند طبیعی در زنان است که معمولا در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی رخ می‌دهد. علائمی مانند گرگرفتگی، تعریق شبانه، خشکی واژن، تغییرات خلق‌وخو، نازک‌شدن موها، خشکی پوست بدن و همچنین افزایش وزن از مشکلات این دوران هستند که برای درمان مناسب آنها لازم است تا به دکتر زنان و زایمان مراجعه شود.

خونریزی غیرطبیعی

خونریزی غیرطبیعی که شامل لکه‌بینی بین ۲ قاعدگی، خونریزی شدید در دوران پریودی، خونریزی پس از نزدیکی و همچنین خونریزی پس از یائسگی بوده، از جمله مواردی است که باید برای درمان آن به پزشک زنان مراجعه شود.

اگر دارای سیکل قاعدگی کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۳۱ روز هستید نیز باید برای درمان اقدام کنید. توقف قاعدگی بیش از ۳ ماه نیز جزء خونریزی غیرطبیعی محسوب می‌شود و باید برای آن از پزشک زنان مشاوره دریافت شود.

افزایش ترشحات واژن

از آنجایی که غدد ترشحی در واژن وجود دارند، ترشحات واژن طبیعی هستند و ممکن است در زمان‌های مختلفی از سیکل قاعدگی کم یا زیاد شوند. اما اگر این ترشحات غیرطبیعی شده و به‌رنگ زرد پررنگ یا سبز در بیایند یا تبدیل به ترشحات پنیری‌شکل و با بوی بد شوند، باید برای درمان آن به دکتر زنان و زایمان مراجعه کرد.

توده‌های پستان

سرطان پستان از جمله سرطان‌های شایعی است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. وجود توده یا کیسه‌هایی در پستان می‌تواند فرد را نگران کند اما معمولا اکثر این توده‌ها سرطانی نیستند و جزء توده‌های خوش‌خیم قرار می‌گیرند.

با این حال اگر متوجه وجود توده‌ای در پستان شدید، حتما باید به پزشک زنان مراجعه کنید تا با انجام بررسی‌های لازم از سرطانی‌‌نبودن آن اطمینان حاصل شود. در صورت وجود توده سرطانی، هرچه زودتر این توده‌ها تشخیص داده‌ شوند و مورد درمان قرار بگیرند، درمانی راحت‌تر و موثرتر خواهند داشت.

تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان که به آن سندروم PCO نیز گفته می‌شود، به‌دلیل اختلال در غدد درون‌ریز هورمون جنسی اتفاق می‌افتد و دارای علائمی مانند بی‌نظمی در قاعدگی، آکنه یا همان جوش صورت و هیرسوتیسم است.

این افراد دارای تخمک‌گذاری منظمی نیستند و کیست‌های کوچکی نیز در تخمدان‌ آنها دیده می‌شود. پزشک زنان می‌تواند تجویزی برای متعادل‌کردن هورمون‌ها و کنترل PCO داشته باشد و به‌ این ترتیب باعث از بین رفتن علائم آن شود.

عفونت‌های لگن

رحم، تخمدان‌ها و لوله‌های رحمی از جمله ارگان‌هایی هستند که در لگن قرار می‌گیرند و عفونت آنها باعث عفونت‌های لگنی می‌شود. علائم این عفونت‌، ترشحات غیرطبیعی واژن، درد زیر دل، سنگینی زیر دل، سردرد و بی‌اشتهایی است. برای درمان عفونت‌ها لگنی لازم است تا به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.

سرطان رحم

از آنجایی که در رحم، رشد جنین صورت می‌گیرد، این اندام مستعد سرطان است. رشد سلول‌های بدخیم در رحم ممکن است باعث سرطان شود که دارای نشانه‌های متفاوتی مانند خونریزی غیرطبیعی از واژن و همچنین درد به‌هنگام رابطه جنسی است. برای تشخیص و درمان این بیماری‌ حتما باید به دکتر زنان و زایمان مراجعه شود.

سلامت جنسی

غربالگری‌های عفونت‌های مقاربتی و همچنین مشاوره درباره پیشگیری از بارداری و تنظیم خانواده از جمله مواردی است که برای آن باید به دکتر زنان و زایمان مراجعه شود تا از مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری به‌عمل آید.

انجام عمل‌های زیبایی

انجام عمل‌های زیبایی ناحیه تناسلی می‌توانید به جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. از جمله این عمل‌های جراحی می‌توان به لابیاپلاستی، پرینورافی، هودپلاستی، لیزر واژینال و تزریق ژل یا چربی به لابیا ماژور اشاره کرد.

چگونه از بهترین دکتر زنان نوبت بگیریم؟

پیداکردن دکتر زنانی که با تجربه و دارای مهارت کافی باشد، ممکن است در نگاه اول اندکی دشوار به‌نظر برسد. یکی از راه‌های نوبت‌گرفتن از بهترین دکتر زنان در هر شهری، مراجعه به سایت دکترتو است.

با مراجعه به این سایت می‌توانید لیست جامعی از متخصصین هر شهر را مشاهده کنید و پس از مشاهده نظرات بیماران قبلی نسبت به دریافت نوبت اقدام کنید. به‌عنوان مثال اگر به‌دنبال دکتر زنان خمینی شهر هستید، کافی است در سایت در لیست دکتر زنان آن را پیدا کنید.

جمع‌بندی

مراجعه به دکتر زنان و زایمان از جمله مواردی است که باید به‌صورت دوره‌ای انجام شود. این مراجعات از پیشروی بیماری‌هایی مانند سرطان رحم و کیست جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا فرد از سلامت خود اطمینان حاصل کند.

در تشخیص و درمان بیماری‌هایی که به دستگاه تناسلی زنان مرتبط هستند، پزشک زنان صاحب‌نظر است و باید در صورت مشاهده هرگونه علائم مربوط به این ناحیه به پزشک زنان مراجعه شود. با تشخیص زودهنگام می‌توان تا میزان قابل توجهی از مشکلات و عوارض بعدی جلوگیری کرد. برای ثبت نوبت از دکتر زنان در شهرهای مختلف ایران به سایت دکترتو مراجعه کنید.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌