۰۵ تیر ۱۴۰۲ | 16:33
کد خبر : 131003

نشست رئیس پژوهشکده بیمه با فعالان اقتصادی حوزه بیمه، تکافل و مالی اسلامی کشورهای کامرون، آرژانتین و روسیه

نشست دکتر محمدمهدی عسگری رئیس پژوهشکده بیمه با جعفر محمدو فعال تجاری و از استانداران کشور کامرون، دکتر عبدالکریم استادیار پژوهشگاه بین‌المللی ‌المصطفی و مبلغ علوم اسلامی در امریکای لاتین، دکتر اذرخش یزدانی رئیس هیئت مدیره هلدینگ بین‌المللی نفت و گاز پترونیکا و دکتر کاترینا فعال اقتصادی جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه، روز 31 خرداد 1402 با حضور معاونین و مدیران ارشد پژوهشکده بیمه و حجت‌الاسلام دکتر حسین مرادی دولت‌آبادی مدیر کل فرهنگی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی قم، به میزبانی پژوهشکده بیمه برگزار شد.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل پژوهشکده بیمه، در این نشست دکتر عسگری پژوهشکده بیمه را تنها نهاد تحقیقاتی صنعت بیمه ایران برشمرد و ضمن تشریح ارکان و ساختار صنعت بیمه کشور، به سازوکار ارائه محصولات تکافلی و راه‌اندازی تکافل در صنعت بیمه ایران از سال گذشته اشاره کرد.

رئیس پژوهشکده بیمه خاطرنشان کرد؛ از ۳۷ شرکت بیمه فعال در صنعت بیمه ایران، ۷ شرکت مجوز ارائه محصولات تکافل را دریافت نموده‌اند. در دنیا نیز بیش از ۵۰۰ شرکت تکافلی در ۶۰ کشور در حال فعالیت هستند که نشان از سودآوری عملیات تکافل برای موسسات تکافلی و نقش آن در جذب بیمه‌گذاران دارد.

در ادامه، میهمانان حاضر در این نشست توضیحاتی را در خصوص وضعیت ارائه پوشش‌های بیمه و تکافل در کشورهای روسیه، آرژانتین و کامرون، زمینه‌های همکاری با صنعت بیمه ایران و امکان ارائه پوشش‌های بیمه رایج و تکافل و تاسیس شرکت تکافل در این کشورها توسط شرکت‌های بیمه ایرانی ارائه کردند.

جعفر محمدو استاندار استان بِرتوآ (Bertoua) کشور کامرون، ضمن تشریح ویژگی‌های اقتصادی اجتماعی استان برتوآ، به تشریح وضعیت بیمه در این منطقه پرداخت و تصریح کرد: در حال حاضر در کشور کامرون صرفا پوشش‌های بیمه ارائه می‌گردد و تکافل به سبب ویژگی‌ها و مزایای قابل ملاحظه در مقایسه با بیمه رایج به طور حتم مورد استقبال مردم کامرون به‌ویژه مسلمانان واقع خواهد شد.

 

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی متعدد در حال اجرا در کامرون، از هر گونه همکاری با صنعت بیمه ایران در زمینه ارائه پوشش‌های بیمه و تکافل به مسلمانان کامرون و تاسیس شرکت تکافلی توسط صنعت بیمه ایران در این کشور استقبال کرد و آمادگی خود را برای رایزنی با دولت کامرون خصوصا وزارت بهداشت و وزارت اقتصاد این کشور و همچنین اعطای مجوز به شرکت‌های ایرانی در حوزه معادن اعلام کرد.

جعفر محمدو افزود به دلیل محوریت کشور کامرون در حوزه مسائل اقتصادی در افریقا، در صورت برقراری ارتباط میان صنعت بیمه ایران و صنعت مالی این کشور، ارتباط صنعت بیمه ایران با بیش از ۹ کشور دیگر نیز تسهیل خواهد شد و امکان ایجاد شرکت تکافلی در قالب شرکت منطقه‌ای که چندین کشور دیگر را نیز تحت پوشش قرار دهد، فراهم می‌باشد.

سپس دکتر عبدالکریم از اساتید پژوهشگاه بین‌المللی ‌المصطفی و مبلغ علوم اسلامی در امریکای لاتین به تشریح ترکیب جمعیتی کشور آرژانتین و امکان ارائه محصولات بیمه و تکافل به مسلمانان این کشور پرداخت و آمادگی خود را برای بررسی زمینه‌های همکاری موجود میان کشور آرژانتین و پژوهشکده بیمه در زمینه ارائه محصولات تکافلی در این کشور اعلام داشت.

پس از آن، دکتر آذرخش یزدانی رئیس هیئت مدیره هلدینگ بین‌المللی نفت و گاز پترونیکا افزود، این هلدینگ بیش از ۱۴ شعبه فعال در بیش از ۸ کشور استراتژیک دارد که با تمرکز ۵۰درصد در مسائل فنی، مهندسی، تجارت و توسعه صنعت نفت و گاز، در ارائه ابزارهای مالی و بانکداری در راستای ایجاد امنیت مبادلات نیز فعالیت می‌نماید.

دکتر یزدانی با اشاره به راه‌اندازی نظام بانکداری اسلامی در جمهوری تاتارستان فدراسیون روسیه،آمادگی خود را برای پوشش شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ بین‌المللی نفت و گاز پترونیکا با استفاده از محصولات تکافل و همچنین ارائه زیرساخت‌های مورد نیاز به منظور تاسیس شرکت تکافلی و ارائه پوشش‌های تکافل به مسلمانان این ایالت اعلام کرد و افزود کلیه ظرفیت‌های این هلدینگ در راستای گسترش ارتباطات و بهره‌مندی از زیرساخت‌های مالی کشور روسیه و کشور ازبکستان به عنوان شریک تجاری در انجمن اسلامی اقتصادی روسیه به کار گرفته خواهد شد. همچنین زمینه اتصال شرکت‌های ایرانی به بازار جهانی، ارائه مشاوره بین‌اللملی و مالی به تولید کنندگان، صادرکنندگان، تجار و فعالان بین‌المللی و تسهیل ارتباطات با کشورهای اوراسیا و حاشیه خلیج فارس در راستای استفاده از زیرساخت مالی مورد نیاز برای فعالیت این واحدها فراهم خواهد شد.

در بخش پایانی این نشست رئیس پژوهشکده بیمه تصریح کرد؛ در راستای تاکید وزارت امور خارجه مبنی بر توجه به ظرفیت‌های کشورهای افریقایی در مناسبات بین المللی، در آینده نزدیک هیئتی از کارشناسان ایرانی برای امکان‌سنجی تاسیس شرکت تکافل در کشور‌ کامرون و آغاز فعالیت صنعت بیمه ایران در افریقا به این کشور اعزام خواهند شد.

همچنین تهیه و ارائه مجموعه محصولات تکافلی در قالب بسته عملیاتی مشتمل بر جزئیات اجرایی، به منظور معرفی محصولات تکافل در کشورهای روسیه، آرژانتین و کامرون توسط شرکت‌های بیمه ایرانی پیگیری خواهد شد و شرکت‌های بیمه‌گر ایرانی که ظرفیت و توانایی ارائه محصولات بیمه و تکافل برای پوشش حوادث کشتی‌ها، مبادلات نفت، پروشیمی و صادرات را دارا باشند به هلدینگ بین‌المللی نفت و گاز پترونیکا معرفی خواهند شد.

دکتر عسگری از تاسیس شرکت تکافلی توسط پژوهشکده بیمه در آینده خبر داد و افزود در حال حاضر شرکت‌های بیمه ارائه دهنده محصولات تکافلی از آمادگی کامل برای تاسیس شرکت تکافل در کشورهای روسیه، آرژانتین و کامرون برخوردار هستند.

ضمنا در این نشست، پیشنهاد تاسیس صندوق تکافل معادن و ارائه پوشش تکافل اتکایی در حوزه معدن با توجه به موقعیت خاص معادن در کامرون ارائه شد.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌