۰۳ تیر ۱۴۰۲ | 18:10
کد خبر : 130755

پرداخت ۲۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات در سال ۱۴۰۱ توسط اگزیم‌بانک ایران

معاون اعتبارات بانک توسعه صادرات ایران اعلام کرد که مجموع تسهیلات ارزی و ریالی این بانک به صادرکنندگان و تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

به گزارش برداشت روز، رضا ساعدی‌فر در گفت‌وگو با اگزیم‌نیوز درباره عملکرد تسهیلاتی این بانک در سال گذشته، اظهار داشت: این بانک در سال گذشته حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده که از این رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و مابقی آن ارزی بوده است.

وی درباره کاهش تسهیلات ارزی این بانک در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ نیز توضیح داد که همانند سال های گذشته ۶ پروژه بزرگ و ملی با تأمین مالی بانک توسعه صادرات ایران در دست اجرا است اما از آنجا که تسهیلات ارزی بانک توسعه صادرات به طرح های مذکور براساس میزان پیشرفت آنها و اسناد ارسالی به بانک پرداخت می شود، ممکن است در یک دوره مالی اسناد بیشتری به دست بانک برسد و در سال دیگر اسناد کمتری، به همین دلیل هم پرداخت تسهیلات ارزی در سال گذشته متناسب با اسنادی بوده که برای بانک ارسال شده است.

تامین مالی پروژه‌های بزرگ در دست اجرا

معاون اعتبارات بانک توسعه صادرات درباره پروژه‌هایی که این بانک تامین مالی آنها را برعهده دارد نیز گفت: چند پروژه بزرگ در کشور با تأمین مالی بانک توسعه صادرات در دست اجرا بوده که یکی از آنها پروژه پتروشیمی سلمان فارسی است که حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی ادامه داد: پروژه دومی که تامین مالی آن را برعهده داریم، شرکت فولاد جهان آرا در خرمشهر است که تقریبا به شرایط بهره‌برداری رسیده است. طرح توسعه شرکت فولاد آلیاژی ایران در یزد که ماه گذشته از آن بازدید بعمل آمده، نیز آماده و تا پایان شهریورماه امسال بهره برداری می شود.

ساعدی‌فر پروژه کلیدی فاز یک بندر اقیانوسی چابهار را یکی دیگر از پروژه‌های بزرگ در دست اجرای بانک که تامین مالی آن توسط اگزیم‌بانک ایران و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات ایران در حال انجام است, عنوان و تصریح کرد: بخشی از تجهیزات بندری برای تخلیه و بارگیری وارد کشور شده و در حال بهره‌برداری هستند. گزارشاتی که درباره پهلوگیری کشتی‌های مختلف و بعضا پهن‌پیکر در این بندر از رسانه های صوتی و تصویری کشور منتشر می‌شود، در حقیقت اشاره به امکاناتی دارد که با استفاده از تسهیلات بانک توسعه صادرات در بندر شهید بهشتی چابهار ایجاد و نصب شده و در حال بهره‌برداری است.

این مقام بانکی توضیح داد که در حال حاضر بهره‌برداری از این پروژه متناسب با تجهیزات وارد شده انجام می‌شود و زمانی که تمام اجزای آن اجرا شود، ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر نیز متناسب با تجهیزات نصب شده، افزایش خواهد یافت.

وی افزود: بخشی دیگر از تجهیزات خریداری شده برای این بندر طی سال جاری و به تدریج به محل اجرای پروژه حمل خواهند شد و بخش دیگری هم در حال سفارش برای ساخت هستند.

ساعدی‌فر گفت: متناسب با اسنادی که از این پروژه‌ها به دست بانک برسد، تسهیلات ارزی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. پروژه‌های جدید هم نیازمند انعقاد قرارداد عاملیت جدید با صندوق توسعه ملی است که این موضوع در ارکان اعتباری بانک در دست بررسی می باشد.

پرداخت ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان

معاون اعتبارات بانک توسعه صادرات همچنین اعلام کرد، این بانک در سال ۱۴۰۱ حدود ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت کرده که این رقم نسبت به سال قبل از آن نزدیک به ۸۰ درصد رشد داشته است. لازم به یادآوری است که این بانک در سال ۱۴۰۰ رقمی در حدود یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان پرداخت کرده بود.

وی افزود: بخشی از این تسهیلات از محل منابع داخلی بانک و بخش دیگری هم در چارچوب تفاهم‌نامه ها با صندوق نوآوری نفت، صندوق توسعه ملی و سایر ارگانها بوده است.

ساعدی‌فر توضیح داد: صندوق نوآوری نفت در سال ۱۴۰۱ و از محل بند «الف» تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تفاهم‌نامه‌ای را با بانک توسعه صادرات منعقد کرد که براساس آن، مبلغ ۵.۴۱۰ میلیارد ریال سپرده‌گذاری در نزد بانک صورت گرفته است، بانک توسعه صادرات هم معادل همان مبلغ را از منابع خود به طور تلفیقی به شرکت‌های دانش بنیان معرفی شده و واجد شرایط، تسهیلات با نرخ سود ترجیحی و مناسب پرداخت کرده و یا در حال پرداخت است.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌