۰۹ تیر ۱۳۹۹ | 19:57
کد خبر : 13007

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تبیین کرد: چرا برخی واحدهای صنعتی، غیرفعال و از چرخه تولید خارج می‌شوند؟

محسن صالحی‌نیا درخصوص علت توقف تولید واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده غیرفعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور عنوان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، ۷۷ درصد واحدهای مذکور به علت کمبود نقدینگی، ۱۷ درصد به علت فقدان بازار، ۳ درصد به علت اختلاف شرکاء، ۲ درصد به علت تأمین مواد اولیه و یک درصد به علت نقصان ماشین‌آلات از چرخه تولید خارج و غیرفعال شده‌اند.

حدود ۶ ماه است که بیماری کرونا مهمان ناخوانده کشور است و این بیماری پیامدهای سنگینی در حوزه بهداشت و اقتصاد برجای گذاشته است. کرونا مشاغل و کسب و کارهای بسیاری را با چالش روبه‌رو کرده و می‌توان گفت که حوزه تولید و صنعت کشور بیشترین آسیب از این بیماری را متحمل شده است. برای آگاهی از آخرین وضعیت واحدهای تولیدی کشور با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که مشروح آن به شرح ذیل است.
به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به نقل از “گسترش نیوز”، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به فعالیت ۸۲۱ شهرک و ناحیه صنعتی درحال بهره‌برداری در کشور اظهار داشت: تا پایان فروردین امسال با انعقاد ۸۳۱۶۸ قرارداد واگذاری زمین و بهره‌برداری از ۴۵۶۷۷۶ واحد صنعتی و ۳۰۵۳ واحد کارگاهی، برای ۹۲۱۵۱۱ نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور اشتغال مستقیم ایجاد شده است.
محسن صالحی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار گسترش نیوز افزود: از مجموع واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، تعداد ۳۵۸۵۵ واحد صنعتی معادل ۷۸.۵ درصد با اشتغال ۷۵۴۱۱۲ نفر و سرمایه‌گذاری ۱۶۷۴۰۷۳ میلیارد ریال فعال و تعداد ۹۸۲۱ واحد صنعتی معادل ۲۱.۵ درصد با اشتغال ۱۶۷۶۲۸ نفر و سرمایه‌گذاری ۱۹۸۹۵۹ میلیارد ریال غیرفعال هستند.
وی اضافه کرد: در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تعداد ۱۸۹۳۳ بنگاه خرد با سرمایه‌گذاری ۲۶۱۱۶۹ میلیارد ریال، تعداد ۲۳۵۵۰ بنگاه کوچک با سرمایه‌گذاری ۷۳۳۸۴۴ میلیارد ریال، تعداد ۲۱۴۶ بنگاه متوسط با سرمایه‌گذاری ۳۰۵۳۲۱ میلیارد ریال و تعداد ۱۰۴۷ بنگاه بزرگ با سرمایه‌گذاری ۵۷۲۶۹۸ میلیارد ریال استقرار دارند.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: همچنین در بنگاه‌های خرد تعداد ۹۸۳۱۶ نفر، بنگاه‌های کوچک تعداد ۴۵۱۶۰۹، بنگاه‌های متوسط تعداد ۱۳۹۰۷۹ و در بنگاه‌های بزرگ تعداد ۲۳۲۷۳۶ نفر به کار و فعالیت اشتغال دارند.
صالحی‌نیا تعداد واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برحسب نوع صنعت را شامل گروه‌های فلزی با ۱۲۰۰۷ واحد، شیمیایی با ۱۰۱۲۵، غذایی و آشامیدنی با ۷۷۹۱، کانی غیرفلزی با ۵۲۹۲، سلولزی با ۳۳۵۱، خدمات با ۳۱۲۷، نساجی با ۲۴۴۲ و برق و الکترونیک با ۱۵۴۱ واحد اعلام کرد.
وضعیت واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده فعال و غیرفعال
وی در پاسخ به این پرسش که در حال ‌حاضر واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی کشور با چه راندمانی درحال فعالیت هستند، گفت: از مجموع واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده فعال، تعداد ۱۴۳۲۴ واحد صنعتی معادل ۴۰ درصد با اشتغال ۲۴۴۸۵۳ نفر و سرمایه‌گذاری ۳۵۳۸۵۶ میلیارد ریال با ظرفیت کمتر از ۵۰ درصد، تعداد ۹۴۸۱ واحد صنعتی معادل ۳۴ درصد با اشتغال ۲۸۱۵۵۲ نفر و سرمایه‌گذاری ۷۳۵۰۸۲ میلیارد ریال با ظرفیت بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و تعداد ۱۲۰۵۰ واحد صنعتی معادل ۲۶ درصد با اشتغال ۲۲۷۷۰۷ نفر و سرمایه‌گذاری ۵۸۵۱۳۵ میلیارد ریال با ظرفیت بالای ۷۰ درصد به فعالیت می‌پردازند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص علت توقف تولید واحدهای صنعتی به بهره‌برداری رسیده غیرفعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور عنوان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، ۷۷ درصد واحدهای مذکور به علت کمبود نقدینگی، ۱۷ درصد به علت فقدان بازار، ۳ درصد به علت اختلاف شرکاء، ۲ درصد به علت تأمین مواد اولیه و یک درصد به علت نقصان ماشین‌آلات از چرخه تولید خارج و غیرفعال شده‌اند.
برنامه احیاء واحدهای صنعتی غیرفعال
صالحی‌نیا همچنین با اشاره به برنامه جامع احیاء واحدهای صنعتی غیرفعال در وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در سال گذشته، راه‌اندازی مجدد ۱۳۳۴ واحد صنعتی در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قرار داشت که عملکرد این سازمان باعث شد فراتر از برنامه پیش‌بینی شده، تعداد ۱۴۴۴ واحد غیرفعال با ۱۰۸ درصد رشد به چرخه تولید بازگردند.
وی افزود: بهترین عملکرد در راه‌اندازی مجدد واحدهای صنعتی غیرفعال در سال گذشته مربوط به استان‌های آذربایجان غربی، تهران و خوزستان و بدترین عملکرد مربوط به استان‌های ایلام، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره این‌که آیا امسال با وجود ویروس کرونا می‌توان شاهد این بود که روند احیاء واحدهای صنعتی ادامه پیدا کند، تصریح کرد: در امسال هدف ‌‌گذاری ما این است که یک هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی غیرفعال مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و ۳۰۰ واحد غیرفعال خارج آن فعال شود؛ هرچند که برای برگشت آن‌ها به فضای اقتصادی نیاز به منابع مالی لازم نیز داریم.
صالحی‌نیا با بیان این‌که واحدهای صنعتی که تعطیل شده بودند، شناسایی شدند و هدف‌گذاری لازم برای آن‌ها صورت گرفته است، گفت: قرار است تسهیلاتی در قالب اعطای “کمک‌های فنی و اعتباری” یا “بازسازی و نوسازی صنایع” در اختیار واحدهای تعطیل شده قرار گیرد. علاوه بر این از طریق عارضه ‌‌یابی واحدهای صنعتی، ارائه خدمات مشاوره، تأمین نیازها و رفع مشکلات آن‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی و تورهای صنعتی نسبت به فعال ‌‌سازی مجدد آن‌ها اقداماتی انجام خواهد شد.

لباسکار صنعتی کسا