۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ | 20:07
کد خبر : 126112

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران:

بیمه سلامت همواره از خدمات دهی به بیماران خاص حمایت می کند

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیمه سلامت ایران همواره از خدمات دهی به بیماران خاص حمایت می کند.

به گزارش برداشت روز، به نقل از پایگاه خبری سازمان بیمه سلامت ایران، هیات وزیران در جلسه پنجم مرداد سال ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت بهداشت و به استناد بند ن تبصره ۱۷ ماده واحده قانون بودجه سال گذشته اساسنامه صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج را تصویب نمود که طی نامه شماره ۱۱۲۰۵۷ مورخ ۲۷ شهریور سال ۱۴۰۱ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ گردید.

بر طبق اساسنامه مذکور، صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج با هدف تأمین مالی مطلوب خدمات، دارو و کالاهای سلامت مشمولین و بهبود محافظت مالی از آنان، با استفاده از نیروی انسانی و امکانات موجود سازمان بیمه سلامت ایران و بدون توسعه تشکیلات و نمایندگی و شعبه در سازمان مذکور ایجاد شده است. در این صندوق به بیمار در صورت داشتن هزینه‌های مازاد بر بیمه پایه و تکمیلی و با ارائه مستندات و فاکتورهای لازم تا سقف ۵۰ میلیون تومان پرداخت صورت می‌گردد.

در این راستا با اختصاص ۵ هزار میلیارد تومان، در حال حاضر ۱۰۷ بیماری صعب العلاج تحت پوشش صندوق مذکور قرار گرفته که با همکاری دانشگاه ها و معاونت درمان عمده هزینه های کمر شکن این بیماران پرداخت می شود. تاکنون بیش از ۵۰ بیماری خاص و صعب العلاج از جمله تالاسمی، ام اس، سرطان، دیابت نوع دو، همودیالیز، فشار خون بالا، پیوند کلیه، هموفیلی، رتینوپاتی دیابتی، دیابت نوع یک، سیستیک فیبروزیس و اوتیسم، در سامانه سازمان بیمه سلامت بارگذاری شده است. البته ذکر این نکته از اهمیت بسزایی برخوردار است که به منظور بهره مندی بیماران خاص، صعب العلاج و نادر از مزایای این صندوق، برخورداری آنها از پوشش بیمه پایه یک سازمان بیمه گر پایه الزامی است. لازم به ذکر است که بیماران برای استفاده از خدمات این صندوق باید نشان دار شده و در سیستم ثبت نام کنند.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه این سازمان از گذشته خدمات دهی به بیماران خاص و صعب العلاج را در دستور کار داشته است گفت: با تصویب این قانون پیگیری مشکلات بهداشتی و درمانی این قبیل بیماران با جدیت بیشتری انجام می شود. تصمیم گیران و سیاست گذاران حوزه سلامت براین باور هستند که باید با اتخاذ رویکردهای مناسب و منطقی پرداخت از جیب بیماران به ویژه بیماران صعب العلاج کاهش پیدا کند، تاکنون هزینه های درمان بیماران صعب العلاج بسیار کمر شکن بوده که پرداخت آن برای بسیاری از بیماران مشکلاتی را ایجاد کرده است.

دکتر ناصحی در توضیح بیشتر افزود: به دنبال آن هستیم که گام به گام تعداد بیماری های تحت حمایت این صندوق افزایش پیدا کند. سیاست این سازمان همواره براین است که در کنار بیماران خاص و صعب العلاج بوده و با در نظرگرفتن شرایط مناسب از شدت رنج و درد آنها به کاهد .

وی با تاکید براینکه متاسفانه تعداد بیماری های صعب العلاج در کشور در مقایسه با سالیان گذشته افزایش داشته است اظهار داشت: در میان بیماری های خاص مبتلایان به تالاسمی نیز مشکلات فراوانی دارند که در صندوق حمایت از بیمار های خاص به این گروه از بیماران نیز ویژه پرداخته شده است .

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بسته تالاسمی از بسته‌هایی است که در اولین مرحله اجرای صندوق صعب العلاج و از آبانماه سال گذشته عملیاتی شده است. ضمن اینکه بسته حمایتی بیماران مبتلا به تالاسمی شامل ویزیت پزشک، خدمات پرتو پزشکی، تصویر برداری و آزمایشگاهی و… در سامانه نسخه الکترونیک سازمان بیمه سلامت پیاده سازی شده است و بیمه شدگان مشمول در قالب نسخه الکترونیک علاوه بر سهم بیمه پایه از پوشش صندوق برخوردار می‌شوند.

وی گفت: هزینه دارو برای ۱۳ هزار و ۵۴۰ نفر از مبتلایان به تالاسمی از آبان ماه سال گذشته تاکنون بالغ بر ۱۴۴ میلیارد تومان بوده است، ضمن اینکه سرانه دارو به ازای هر بیمه شده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

ناصحی تاکید کرد: امیدواریم با ادامه حمایت ها از بیماران خاص و صعب العلاج بتوانیم نقشی هرچند کوچک در کاهش مشکلات این بیماران داشته باشیم.

لباسکار صنعتی کسا