۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | 23:04
کد خبر : 125399

وزیر نیرو:

مردم تا ۲۰ برابر هزینه فروش برق پاداش صرفه‌جویی می‌گیرند

وزیر نیرو از اختصاص پاداش به مشترکان کم مصرف برق خبر داد و گفت: مشترکانی که در فصل گرم در مصرف برق صرفه‌جویی کنند تا ۲ هزار تومان معادل ۲۰ برابر هزینه فروش برق پاداش صرفه‌جویی می‌گیرند.

به گزارش برداشت روز، علی‌اکبر محرابیان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این پاداش نسبت به پارسال ۲۰ برابر شده است.

وی مبلغ این پاداش را ۲ هزار تومان به‌ازای هر کیلووات ساعت اعلام کرد و افزود: این طرح از ابتدای خردادماه تا انتهای شهریور سال ۱۴۰۲ اجرا خواهد شد و دولت بدون درنظر گرفتن سقف، پیش‌بینی پرداخت هزاران میلیارد تومان پاداش را در دستور کار خود قرار داده است.

وزیر نیرو گفت: امسال همه مشترکان برق مشمول پاداش خوش مصرفی خواهند شد. این در حالی است که در سال گذشته این طرح به صورت محدود اجرایی شد.

محرابیان با بیان این‌که در سال پیش رو این طرح به صورت سراسری اجرایی می‌شود و دو تفاوت عمده با سال قبل دارد، گفت: تفاوت اول این است که سال گذشته تنها به مشترکانی که زیر الگو مصرف داشتند، پاداش تعلق می‌گرفت، اما امسال همه مشترکان مشمول پاداش صرفه‌جویی می‌شوند.

وی ادامه داد: طی سال‌های گذشته مصرف برق افزایش قابل‌توجهی داشته و سالانه یک میلیون مشترک به تعداد مشترکان اضافه می‌شود که یکی از عوامل رشد مصرف است.

در دولت قبل سالانه ۱۶۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی اضافه شد

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: از طرف دیگر در این سال‌ها متناسب با رشد مصرف شاهد توسعه نیروگاه‌ها نبوده‌ایم، به‌گونه‌ای که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به طور متوسط سالانه یک هزار و ۶۰۰ مگاوات به ظرفیت نیروگاهی اضافه شده است.

محرابیان گفت: این در حالی است که نیازها بیش از این میزان بوده است و همین امر سبب بروز خاموشی‌های گسترده در شبکه و محدودیت‌های شدید برای بخش‌های مختلف شد.

وی با بیان اینکه در تابستان شاهد خاموشی‌ها و محدودیت‌های بخش مختلف بودیم، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شد در تابستان ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۰ هزار مگاوات کسری برق داشته باشیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: اگر بدون اعمال روش‌های مدیریتی و توسعه نیروگاه‌ها برای تابستان ۱۴۰۱ اقدام می‌کردیم، در شبانه‌روز می‌بایست ۶ ساعت خاموشی در بخش خانگی و سایر بخش‌ها اعمال می‌کردیم.

خاموشی در بخش خانگی نداشتیم

محرابیان گفت: اما با اقدام‌هایی که در دولت سیزدهم انجام دادیم سبب شد در بخش خانگی خاموشی نداشته باشیم و در بخش تولید هم انرژی خوبی به بخش صنعت داده شد و همین امر سبب شد بین ۳۰ تا ۶۰ درصد رشد در بخش فولاد کشور ایجاد شود.

وی افزود: درصورتی‌که در سال ۱۴۰۰ و پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم شاهد خاموشی‌هایی از اردیبهشت‌ماه بودیم، اما با ۱۰۰ اقدامی که در سال گذشته انجام شد ضمن رشد مصرف برق خاموشی برنامه‌ریزی‌شده وجود نداشت.

وزیر نیرو ادامه داد: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای عبور از خاموشی همکاری مردم بود که در چهارچوب فراخوان‌ها اعلام شد و مردم با مشارکت خوبی که داشتند شاهد عبور از پیک مصرف بدون کمترین مشکل بودیم.

محرابیان خاطرنشان کرد: برای تابستان امسال یک برنامه ۱۴۰ اقدامی پیش‌بینی‌شده که از مهرماه پارسال اجرایی شده است.

وی توسعه نیروگاهی، رفع محدودیت نیروگاه‌های موجود، انجام تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها که تا پایان اردیبهشت به اتمام می‌رسد و توسعه شبکه و خطوط انتقال را از جمله محورهای این برنامه ذکر کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: هوشمندسازی شبکه برق برای مشترکان پر مصرف بخش کشاورزی، صنعتی و خانگی از جمله دیگر برنامه‌ها برای تابستان امسال است.

محرابیان بیان کرد: برای بخش مدیریت مصرف هم استفاده از روش‌های نوین مدنظر قرار گرفته و امید است برنامه‌های تدوین شده در بازه زمانی در نظر گرفته شده محقق شوند تا شاهد خاموشی نباشیم.

وی با اشاره به اختصاص پاداش برای همه مشترکان گفت: طرح اختصاص پاداش از ساعت ۲۴ اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شده و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

 

لباسکار صنعتی کسا