۳۰ بهمن ۱۴۰۱ | 18:04
کد خبر : 121132

تاثیر تحول دیجیتال بر توسعه بیمه های زندگی و غیرزندگی

برداشت روز- پریناز پوره : امروزه فناوری‌های دانش‌بنیان برای بیمه به ابزاری حیاتی تبدیل شده است که به تنظیم سیاستهای قیمت، تعیین ریسک ها ،بهبود خدمات مشتری و کنترل هزینه ها کمک می کند .در واقع استفاده از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان برای بیمه هم برای شرکت های بیمه خط مقدم و هم برای شرکت های بیمه اتکایی آنها بسیار مهم است .

سودآوری یک شرکت بیمه به توانایی آن برای پیش بینی دقیق زیانها ،قیمت گذاری محصولات بیمه‌ای خود برای ریسک و تعیین قیمت های صحیح حق بیمه برای پوشش خسارت و در عین حال ارائه سود متکی است .این باید در
حالی انجام شود که منجر به ایجاد مزایای رقابتی برای شرکتها شود. در این خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌حل‌هایی نوین از قبیل اینترنت اشیا ،هوش مصنوعی ،بلاک چین و گیمیفیکیشن در جهت بهبود فرایندهای بیمه ارائه نموده است. به طور کلی تاثیر به کارگیری انواع فناوری‌های دانش‌بنیان در صنعت بیمه در تمام جنبه های عملکرد بازار بیمه اعم از صدور و قیمت‌گذاری، فرایند خسارت بازاریابی و فروش ،ارتباط با مشتریان و غیره قابل مشاهده است از این رو شناسایی و بررسی انواع فناوری‌های دانش‌بنیان و جنبه‌های کاربردی آنها در صنعت بیمه حائز اهمیت است .
در سالهای اخیر اینشورتک های زیادی در اکوسیستم صنعت بیمه ایران ظهور کرده اند و شرکت‌های بیمه‌ای بسیار علاقه‌مند هستند تا با آنها وارد همکاری شوند. تا کنون تحقیق بر روی همکاری شرکت‌های بیمه‌ای با اینشورتک ها به صورت پراکنده و تکه تکه انجام شده بنابراین عوامل موثر بر این همکاری به روشنی شناخته نشده است .امروزه استفاده از فناوری در صنعت بیمه به منظور دسترسی بیشتر افراد به خدمات مالی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته به گونه‌ای که کسب وکارهای نوپای بیمه یا همان اینشورتک ها با خلق ارزش پیشنهادی یکتا و بهبود مدل کسب و کار وارد عرصه رقابت با شرکت های سنتی بیمه شده اند. اینشورتک ها با استفاده از
فناوری های هوش مصنوعی ،یادگیری ماشینی، اینترنت اشیا، بلاک چین، تکنولوژی رایانش ابری و سایر فناوری های نوین منجر به کاهش هزینه ،بهبود تجربه مشتری ،ارائه محصولات جدید و مدیریت ریسک موثر می شوند بنابراین بررسی تاثیر تحول دیجیتال از کانال توسعه اینترنت بر توسعه صنعت بیمه حائز اهمیت است.آن طور که پژوهش‌ها نشان می‌دهد اثر توسعه اینترنت بر توسعه صنعت بیمه در بازار های پیشرفته بیشتر از بازارهای نوظهور می باشد واز سوی دیگر اثر گذاری توسعه اینترنت بر بیمه‌های غیرزندگی بیشتر از بیمه‌های زندگی بوده است .

پیشرفت یک اقتصاد خدمات محور به دانش محور چیزی است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته از آن استقبال می‌کنند و کشورهای در حال توسعه نیز آرزوی دستیابی به آن را دارند .جهانی شدن بازارها و افزایش رقابت در همه صنایع شرکت ها را ملزم به گسترش عملیات و رقابت در تمام بخش‌های اقتصادی می کند.
اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که مبتنی بر استفاده از دانش باشد .از آنجا که صنعت بیمه دانش محور است و شرکت‌های بیمه از کار کردی حیاتی در اقتصاد برخوردارند موفقیت آنها وابسته به توانگری مالی آنهاست بنابراین بررسی تاثیر مولفه های اقتصاد دانش بنیان بر ارتقای توانگری صنعت بیمه در این حوزه بسیار حائز اهمیت است .
امروزه سرمایه انسانی پیش‌نیاز توسعه در صنعت بیمه است زیرا سرعت رشد و تحول به نیروهای کارآمد بستگی دارد و آموزش کارکنان صنعت بیمه می‌تواند در افزایش بهبود عملکرد موثر باشد .پیشرفت نوآوری در بیمه توسعه مالی را به دنبال دارد و توسعه مالی در سطح نوآوری بیمه موثر است .شرکت‌های بیمه برای ارتقاء پرتفوی خود نیازمند به کارگیری فناوری‌های نوین هستند زیرا این فناوری ها از لحاظ اقتصادی موجب کاهش هزینه ها و افزایش بهره‌وری می شود از این رو مولفه های اقتصاد دانش بنیان شامل مولفه مشوق‌های اقتصادی و رژیم نهادی ،مولفه آموزش کارکنان، مولفه نوآوری و مولفه زیرساخت های فناوری می‌تواند موجب
ارتقای توانگری مالی شرکتهای بیمه گردد.
می دانیم که صنعت بیمه در حال گذار از دنیای سنتی بیمه گری به دنیای اکوسیستمی و دیجیتال است و در این میان یکی از مهم‌ترین بازیگران این اکو سیستم شرکت های دانش بنیان هستند که همواره نقش بسزایی در توسعه اقتصادی کشور داشته‌اند. صنعت بیمه نیز به عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای اقتصادی کشور، اهداف بلندی را در برنامه چشم انداز پیش روی خود دارد .بدون شک استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند روند رسیدن به اهداف تعیین شده را تسریع نماید اما شکل‌گیری همکاری بین صنعت بیمه و شرکت‌های دانش‌بنیان به علت ماهیت متفاوت کسب و کارها با چالش هایی همراه است .
امروزه شرکت های دانش بنیان نقش
بسیار مهمی در توسعه، رونق اقتصادی و خودکفایی کشور بر عهده دارند از طرف دیگر با توجه به نو بودن فعالیت این شرکت ها این کسب و کارها همواره در معرض خطرات جدی قرار دارند که حیات و موفقیت آنها را تهدید می کند از این رو صنعت بیمه می تواند با ایجاد فضای امن برای فعالان اقتصادی، تامین آرامش بازارهای مالی و پولی علاوه بر پشتیبانی دولت، از این شرکت ها حمایت نماید .از آنجا که در حال حاضر شرکت‌های بیمه شاهد رسوخ فناوری های نوین بیمه‌ای و اعمال تغییرات وسیع در این صنعت به سبب وجود شرکت‌های فناوری
بیمه (اینشورتک )هستند ،این شرکتها در مقایسه با شرکت‌های بیمه سعی در ارائه خدمات بیمه ای نوین در کوتاه ترین زمان و با کاهش حداکثری بروکراسی ها و هزینه ها و مطابق با نیازهای روز به مشتریان دارند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد ارتباط شرکتهای بیمه با فناوری‌های بیمه ا(اینشورتک) تاثیر مستقیم و
معناداری بر عملکرد شرکت های بیمه دارد. همچنین به طور غیر مستقیم و از طریق ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی نیز تاثیر مثبت معناداری بر عملکرد شرکت های بیمه دارد .
با توجه به اهمیت ویژه منابع انسانی سازمان ها از یک سو و رشد روز افزون فناوری از سوی دیگر در سال های اخیر تحول دیجیتال تغییرات مهمی را برای افراد و سازمانها به وجود آورده است .حجم عظیمی از داده های دیجیتالی که در اختیار شرکت ها قرار می‌گیرد می‌تواند منبع جدیدی برای خلق ارزش باشد با این حال مکانیسم هایی که از طریق آن شرکت‌ها می‌توانند از فناوری‌های دیجیتال برای افزایش عملکرد افراد در سازمان بهره ببرند به وضوح تعریف نشده است.

لباسکار صنعتی کسا