۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | 19:26
کد خبر : 118257

بررسی میدانی گسل خوی توسط معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

دکتر علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به همراه دکتر مصطفی پورمحمدی رئیس مرکز ژئوفیزیک دانشگاه تهران و مهندس عبدالحمید سرتیپی رئیس سازمان صمت آذربایجان غربی ضمن حضور در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران آذربایجان غربی که در خوی برگزار شد، از مناطق زلزله‌زده خوی نیز بازدید میدانی به عمل آوردند.

به گزارش برداشت روز، : با تلاش کارشناسان، گسل اصلی زلزله خوی شناسایی شد و این زلزله کاملا منشاء طبیعی داشته است

دکتر علیرضا شهیدی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ضمن حضور در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران آذربایجان غربی که در خوی تشکیل شد، گفت: با تلاش کارشناسان، گسل اصلی زلزله خوی شناسایی شد و این زلزله کاملا منشاء طبیعی داشته است.

وی با بیان این‌که مهمترین راهکار برای مقابله با خسارت زلزله‌های احتمالی آینده، متوقف کردن روند ساخت و سازها در مسیر گسل خوی است، گفت: اگر در محدوده گسل‌ها ساخت‌وسازی صورت گیرد، هر چند هم که مقاوم و استاندارد باشد، احتمال این وجود دارد در زلزله‌های آینده خسارت به آنها وارد شود.

به گفته رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، خوی بر روی گسل سیه‌چشمه – خوی به طول ۱۸۰ کیلومتر قرار دارد که از این میزان، ۱۱۰ کیلومتر در ایران و ۷۰ کیلومتر در کشور ترکیه است و این گسل در خوی به پنج شاخه تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند که وقوع زلزله را می‌توان پیش بینی کرد، گفت: مردم به شایعات بی پایه و اساس منتشر شده در فضای مجازی توجه نکنند.

شهیدی با اشاره تاریخچه وقوع زمینلرزه خوی خاطرنشان کرد: از سال ۱۸۴۳ میلادی تاکنون هشت زلزله به ترتیب زلزله سال ۱۸۴۳ با قدرت ۶ ریشتر، ۱۹۷۰ با قدرت ۵.۱ ریشتر، ۱۹۷۷ با قدرت ۵.۱ ریشتر، ۲۰۱۲ با قدرت ۵.۱ ریشتر و ۳۰ شهریور امسال پنج ریشتر، ۱۳ مهر امسال ۵.۴ ریشتر، ۲۸ دیماه ۵.۴ و هشت بهمن ۵.۹ ریشتر ثبت شده است.

معاون وزیر صمت با بیان این‌که بررسی ۱۰۰ سال اخیر زلزله‌ها در خوی نشان داده که بزرگترین آنها ۶ ریشتر بود و احتمال وقوع زلزله‌ای با بزرگی بیشتر بسیار کم است، تصریح کرد: امسال علاوه بر چهار زلزله، بیش از ۱۵۰ پس لرزه نیز در خوی ثبت شده که نشان می‌دهد که این گسل در حال تخلیه انرژی خود است.

رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور گفت: وقتی زلزله در یک منطقه ایجاد می‌شود قدرت آن بیشتر از انفجار بمب اتم است و همراه با وقوع زلزله احتمال سر و صدا و خارج شدن انرژی به صورت نور نیز وجود دارد.

شهیدی یادآور شد: زلزله خوی هیچ ارتباطی با خشک شدن دریاچه ارومیه ندارد و اگر ارتباطی وجود داشت، باید تاکنون گسل تبریز هم فعال می‌شد چون به دریاچه ارومیه نزدیک‌تر است.

شایان ذکر است؛ ۸ بهمن ماه سال جاری در ساعت ۲۱:۴۴ دقیقه شنبه ۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ ، زمینلرزه‌ای با بزرگای ۵.۹ در مقیاس ریشتر در عمق ۷ کیلومتری از سطح زمین خوی از توابع استان آذربایجان غربی را لرزاند. بر اساس تحقیقات رومرکز این رخداد توسط مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در حدود ۶ کیلومتری خوی، ۳۰ کیلومتری ایواوغلی، ۳۵ کیلومتری قره ضیالدین گزارش شده است. نزدیکترین گسل‌ها تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری از رومرکز این زمین‌لرزه شامل گسل GSKf در فاصله ۱ کیلومتری، گسل ماکو در فاصله ۲۶ کیلومتری و گسل شمال تبریز در فاصله ۴۰ کیلومتری عنوان شده است.

روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور

لباسکار صنعتی کسا