۰۱ تیر ۱۳۹۹ | 10:30
کد خبر : 11671

بیمه ۵۰۰ هزار خانه روستایی از سوی بانک مهر ایران، اقدامی ارزشمند است

حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئيس جمهور اظهار کرد: اين اقدام بانک قرض الحسنه مهر ايران براي بيمه ۵۰۰هزار خانه روستايي در سه استان کشور، بسيار ارزشمند است.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، آیین رونمایی از بیمه حوادث ۵۰۰هزار خانه روستایی و سامانه احراز هویت غیرحضوری سجام توسط این بانک با حضور حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس جمهور، اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران، اسماعیل جلیلی معاون امور حقوقی و مجلس وزارت امور اقتصادی و دارایی و حسین فهیمی مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار برگزار شد و سند بیمه مربوط به هر یک از استان‌ها به نمایندگانی از استانداری‌های آن‌ها ارائه شد.
امیری در این مراسم اظهار کرد: در مجموعه بانک مهر ایران انسان‌های شریف، مؤمن و مسئولیت‌پذیری حضور دارند که علاقه‌مند هستند به افرادی خدمت کنند که در مناطق کمتر توسعه یافته سکونت دارند. از دکتر اکبری، مدیرعامل محترم بانک مهر ایران و اعضای هئیت مدیره آن تشکر می‌کنم. امروز با سالگرد شهادت شهید مصطفی چمران مصادف شده است؛ امیدواریم این توفیق را داشته باشیم که کسی مانند ایشان را به عنوان الگوی خود انتخاب کنیم.
وی درباره اهمیت قرض‌الحسنه گفت: آیه ۲۴۵ سوره بقره می‌فرماید کیست که خدا را قرض‌الحسنه دهد تا خدا بر او به چندین برابر بیفزاید؟ همچنین در آیات دیگر قرآن و همچنین روایات مختلف بر قرض‌الحسنه و ثواب آن تأکید شده است.
امیری این‌طور ادامه داد: اینکه ثواب قرض‌الحسنه از صدقه بیشتر است شاید به این علت است کسی که صدقه دریافت می‌کند ممکن است واقعاً به آن احتیاج نداشته باشد، اما کسی که قرض‌الحسنه می‌گیرد، حتماً به آن نیاز دارد. در روایت آمده کسانی که دست افراد باحیا را گرفته و به آن‌ها کمک می‌کنند، روز قیامت خداوند آن‌ها را در سایه خود قرار می‌دهد.
وی با اشاره به شرایط فعلی، اظهار کرد: اکنون به‌علت شرایط همه‌گیری بیماری کرونا، اقشار کم‌درآمد با مشکلات اساسی مواجه شده‌اند و به دنبال قرض‌الحسنه هستند. خوشبختانه فرهنگ قرض‌الحسنه در کشور ما در خانواده‌ها و بین افراد مؤمن شکل گرفته و از جهت تاریخی قدمت زیادی دارد. در سال‌های اخیر که تنگناهای اقتصادی بیشتر شده، موضوع قرض‌الحسنه اهمیت بیشتری پیدا کرده است.
معاون رئیس جمهور در امور مجلس گفت: در سال ۱۳۱۷ یک صندوق سرمایه‌گذاری در تهران شکل گرفت. در سال ۱۳۴۱ تعدادی از بازاریان تهران در مسجد لرزاده صندوقی را ایجاد کردند که کارکرد آن قرض‌الحسنه بود و به‌تدریج جمعیت قابل توجهی را پوشش داد. پس از انقلاب اسلامی که موضوع بانک‌های اسلامی و صندوق‌های قرض‌الحسنه بیشتر مورد توجه قرار گرفت، تعدادی از بازاریان مؤمن تصمیم به ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه گرفتند.
وی همچنین افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرض‌الحسنه توسعه یافت و قوانین مرتبط با آن نیز تصویب شد. نیت این بود که تمام بانک‌ها به سوی اسلامی شدن پیش بروند، اما در این مسیر مشکلاتی است و تا رسیدن کامل به این هدف فاصله داریم.
امیری با اشاره به تشکیل بانک قرض الحسنه مهر ایران گفت: در سال ۱۳۸۶ بانک مهر ایران به‌عنوان بانکی که کاملاً بر اساس عقد قرض‌الحسنه فعالیت می‌کند، شکل گرفت. در سال‌های گذشته بیش از ۹ میلیون نفر مشتری جذب کردند. ۵۳۰ شعبه بانک مهر ایران در کشور فعالیت می‌کند که از تعداد شهرستان‌های کشور بیشتر است و با ۳۰۰۰ نفر پرسنل یکی از بانک‌های خوب کشور محسوب می‌شود. تسهیلات بانک مهر ایران با کارمزد صفر تا چهار درصد ارائه می‌شود.
معاون امور مجلس رئیس جمهور اظهار کرد: عمده تسهیلات این بانک نیز به اقشار آسیب‌پذیر، بنگاه‌های کوچک، زنان سرپرست خانوار ارائه شده است. همچنین بخش قابل توجهی از تسهیلات این بانک تبه مددخواهان نهادهای حمایتی ارائه میشود. بانک مهر ایران هر چند جوان است، اما یکی از بانک‌های خوب کشور به شمار می‌رود.
وی با اشاره به اقدامات بانک قرض الحسنه مهر ایران در روستاها گفت: یکی از کارهای نوآورانه بانک مهر ایران بیمه ۵۰۰ هزار خانه روستایی در برابر حوادث طبیعی است. یکی از کارکردهای حکومت‌ها ایجاد شرایطی است که مردم بتوانند با امنیت روانی زندگی کنند. متأسفانه در حدود ۵۰ سال اخیر، مهاجرت از روستا به شهر بسیار زیاد شده است. امروزه تنها ۲۶ درصد جمعیت کشور روستایی هستند که نگران‌کننده است. اینکه ۵۰ درصد جمعیت استان سیستان و بلوچستان روستایی است، یک ظرفیت است.
امیری همچنین افزود: مهاجرت به شهر تبعاتی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد و باعث افزایش هزینه اداره حکومت می‌شود. مهاجرت از روستا به شهر عمدتاً به این صورت است که افراد در حاشیه شهرها ساکن می‌شوند. ژاپن اکنون دارد چند میلیون خانه روستایی را بازسازی می‌کند تا مهاجرت معکوس را شکل دهد. اگر افراد ساکن روستا احساس کنند، مقرون به صرفه است که در روستا باقی بمانند، چرا باید مهاجرت کنند و در حاشیه شهرها ساکن شوند؟ روستاییان در روستا با کرامت زندگی می‌کنند و نقش اساسی نیز در تولید ملی دارند.
وی گفت: کاری که بانک مهر ایران انجام داده و ۵۰۰هزار خانه روستایی را در سه استان بیمه کرده، بسیار ارزشمند است. نقش روستاییان که عمدتاً به کشاورزی مشغولند، در اقتصاد کشورها اهمیت زیادی دارد. هنگامی یک روستایی بداند اگر حادثه‌ای طبیعی رخ داد، چگونه می‌تواند با آن مقابله کند، به وی انگیزه و امید می‌دهد. کاری که امروز در بانک مهر انجام شده، آثار مثبت زیادی دارد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از جهت ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به افراد نیازمند، گام‌های خوبی برداشته است. به دکتر اکبری و همکارانشان توصیه می‌کنم بخشی از تبلیغاتی خود را بر احیای فرهنگ قرض‌الحسنه قرار دهند. ایجاد اعتماد نسبت به قرض‌الحسنه در جامعه ما اهمیت زیادی دارد.
امیری همچنین اظهار کرد: لازم است دقت شود تا بانک قرض‌الحسنه مهر ایران درگیر بروکراسی‌های اداری نشود. خوب است سازوکارهای این بانک به‌صورتی طراحی شود که گرفتار این دست مشکلات نشود. تشکیلاتی که ایجاد می‌شود باید در راستای حفظ کرامت انسان‌ها باشد. مقرراتی هم که تنظیم می‌شود، باید این اصل را رعایت کند. لازم به یادآوری است بانک مهر ایران در راستای مسئولیت‌های اجتماعی فعالیت‌های زیادی کرده و در سیل سال گذشته نیز کمک‌های زیادی کرد که جای تقدیر دارد.

لباسکار صنعتی کسا