۱۸ دی ۱۴۰۱ | 21:20
کد خبر : 115142

برگزاری نهمین نمایشگاه امپکس از ۱۹ دی

رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران با اشاره به نهمین نمایشگاه بین المللی کفش، کیف و چرم و صنایع وابسته عنوان کرد: نمایشگاه امسال نسبت به سال های گذشته از رشد کمی و کیفی برخوردار است تا بدین وسیله توانمندی صنعت بالا رود.

به گزارش برداشت روز، رسول شجری – رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران – در نشست خبری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته (امپکس ۲۰۲۳) با بیان اینکه در صنعت کفش در مجموع ۵۰۰ هزار نفر اشتغال به کار دارند و وابستگی آن به خارج از کشور حدود ۲۰ درصد است. شرکت‌ها بخشی از نیازهای خود را از دیگر شرکت‌ها و کشورها تامین می‌کنند و نیازی به تامین صفر تا ۱۰۰ در داخل نیست، مثلا کارخانه چسب در کشورمان وجود دارد، اما برخی مواد اولیه آن از آلمان تامین می‌شود.

وی افزود: صنعت کفش در ۱۰ سال گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده، اما زمینه لازم برای توسعه صادرات آن مهیا نبوده است.
وی از وزارت صنعت، معدن و تجارت و بسیج اصناف در برگزاری این نمایشگاه تشکر کرد و گفت: با وجود مشکلات اقتصادی کشور،‌ نهمین نمایشگاه بین المللی کفش، کیف و چرم و صنایع وابسته رشد خوبی نسبت به سال های گذشته داشته است
رئیس اتحادیه کفاشان دست دوز تهران یکی از عامل های بازدارنده صادرات را مشکلات ارزی دانست و گفت: امیداریم دولتمردان به قول‌های که در خصوص واردات و صادرات می دهند عمل کنند.

شجری ادامه داد: ‌دولت باید مشکلات بر سر راه صادرکنندگان را برداشته و همانند کشورهای بزرگ صادرکننده مشوق های صادراتی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرد.

وی در خصوص شهرک های صنعتی گفت: وجود برخی از مشکلات در شهرک های صنعتی باعث شده تولیدکنندگان با مشکلات خاصی رو به رو شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت نسبت به اعضای صنفی تبعیض قائل شده و هزینه دوبرابری از آنها نسبت به اعضای صنعت دریافت می کند، امیدواریم دولت در این خصوص مساعدت کند..
درادامه محمدرضا داورپناه عضو هیات مدیره جامعه صنعت کفش کشور با بیان اینکه در سال‌های گذشته تحولی در تامین مواد اولیه به‌ ویژه پلیمرهای پلی‌اورتان و پی وی سی حاصل شده، گفت: امروز برخی واحدهای ایرانی موفق به صادرات به ترکیه شده‌اند که نشان‌دهنده تحول در این صنعت است. اما در حال حاضر تفاوت نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد به معضلی برای صادرکنندگان تبدیل شده است؛ به‌ طوری که با این فاصله قیمتی صادرات به ضرر واحدهاست.

وی افزود: این در حالی است که دولت‌های چین و ترکیه بین ۱۳ تا ۱۶ درصد از ارز حاصل از صادرات واحدها را به عنوان جایزه و مشوق به آنها باز می‌گردانند. اما اگر حمایت های دولت از این صنعت بیشتر شود، حتی می‌توانیم بازارهای بیشتری نسبت به رقیب سنتی خود یعنی ترکیه ایجاد کنیم
همچنین جهانگیر مجیدی – دبیر انجمن صنایع چرم ایران – با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی از نظر توان و تکنیک تولیدی هیچ کمبودی ندارند، گفت: عمده وابستگی‌ها در تامین مواد شیمیایی وارداتی است. با توجه به خروج آلمان از صنعت کفش و چرم در سال‌های گذشته، عمده تامین ماشین‌آلات روز جهان از ایتالیا انجام می‌شود.

وی افزود: برخی اوقات تخصیص ارز برای واحدها تا سه ماه زمان‌بر می‌شود، این در حالی است که بخش خصوصی حداکثر تلاش خود را برای توسعه تولید و صادرات انجام می‌دهد و نیازمند حمایت بیشتر است.
در ادامه جلسه، عبدالهی عضو هیئت جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران از حضور ۱۵۴ غرفه در نمایشگاه خبر داد و گفت: نهمین نمایشگاه بین المللی کفش، کیف و چرم و صنایع وابسته با حضور ۱۵۴ غرفه در ۷ هزار متر از ۱۹ تا ۲۲ دی ماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: از کشورهای ترکیه، چین، و روسیه در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

عضو هیئت جامعه مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران ابزار امیدواری کرد: نمایشگاه سال آینده با غرفه های بزرگتر و تاریخ برگزاری نمایشگاه تغییر خواهد کرد.

وحید روان پرور عضو هیات مدیره کفاشان دست دوز، برگزاری نمایشگاه را لازمه رشد این صنعت دانست و گفت: نمایشگاه بین‌المللی کفش، کیف و چرم و صنایع وابسته بستری را فراهم می‌کند تا شرکت کنندگان دستاورد خود را به نمایش بگذارند.

وی با بیان اینکه می‌توان نمایشگاه امپکس را صادر کرد گفت: تولیدکنندگان داخلی توان حضور و رقابت با کشورهای مطرح را دارند و این نمایشگاه می‌تواند پلی برای حضور تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه بین المللی بود.

روان پرور اظهار کرد: نمایشگاه امپکس می تواند تریبونی برای بیان مشکلات تولیدکنندگان باشد.

لباسکار صنعتی کسا