۱۳ دی ۱۴۰۱ | 19:21
کد خبر : 114581

علیرغم ثبت رشد در تولید و درآمد فولاد ارفع اعلام شد:

کاهش ۱۰۰ هزار تنی تولید با اعمال محدودیت گاز

شرکت آهن و فولاد ارفع در حالی فصل پاییز را با ثبت رشد در تولید و درآمد نزدیک به ۱۰۴ هزار میلیارد ریالی به پایان رساند که با شروع فصل سرما و اخطارهای کاهش مصرف شرکت گاز، مجبور به توقف بخشی از فعالیت‌های تولید خود شد.

به گزارش برداشت روز، : شرکت آهن و فولاد ارفع، فصل پاییز امسال را با ثبت رشد ۱۳.۳ درصدی در تولید شمش به پایان رساند. علیرغم ثبت رشد و درآمدهای صادراتی ناشی از صادرات شمش فولادی طی ۹ ماهه سال جاری، با شروع زمستان و در پی اخطارهای شرکت گاز، شرکت آهن و فولاد ارفع از کاهش حدود ۱۰۰ هزار تن آهن اسفنجی طی یک ماه توقف بخشی از فعالیت‌های این شرکت خبر داد.

شرکت فولاد ارفع با عملکرد قوی در بخش تولید شمش فولادی و آهن اسفنجی جز یکی از بهترین شرکت های حوزه ی فلزی بورس کالا به حساب می‌آید و به جرات می‌توان گفت یکی از بهترین و جذاب ترین شرکت های فلزی بورس ایران است که توانسته در راستای سوددهی به ذینفعان عملکرد بسیار قابل قبولی را از خود ثبت کند.

معمولا کارخانجاتی که در زمینه شمش فولادی فعالیت می کنند در زمینه آهن اسفنجی هم عملکرد موفقی دارند. شرکت فولاد ارفع نیز از این مزیت به میزان قاب توجهی برخوردار است. تولید شمش فولادی شرکت آهن و فولاد ارفع در ۹ ماهه نخست ۱۴۰۱ به ۶۳۰ هزار و ۵۲۱ تن رسید.

با توجه به آمار تولید ۵۵۶ هزار و ۱۲۹ تنی شمش شرکت آهن و فولاد ارفع در مدت مشابه پارسال، حاکی از رشد ۱۳.۳ درصدی در تولید این محصول است. این شرکت همچنین در ۹ ماهه امسال ۸۳۴ هزار و ۶۸۰ تن آهن اسفنجی (DRI) تولید کرد.

روند رو به رشد درآمدهای شرکت آهن و فولاد ارفع شتاب بیشتری به خود گرفته و این شرکت هر سال نسبت به سال قبل، درآمدهای خود را افزایش می‌دهد. جمع فروش این شرکت در ۹ ماهه سال جاری، ۱۰۳ هزار و ۹۵۹ میلیارد و ۳۶ میلیون ریال بوده که ۲۸ هزار و ۸۷۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال آن مربوط به درآمدهای صادراتی ناشی از صادرات شمش فولادی بوده است.

جمع کل فروش محصولات ارفع در مقایسه با ۹ ماهه ابتدایی پارسال رشد ۵۹.۲ درصدی داشته است.

هر چقدر که مجموعه‌های موثر تولیدی و صنایع کشور نقش ارزنده‌تری دارند، متاسفانه سیستم‌های ناهمخوان و برنامه‌ریزی‌های غلط و دستوری سبب‌ساز خلاف مسیر توسعه اقتصادی می‌شوند.

مجموعه آهن و فولاد ارفع در سال جاری با وجود مشکلات تابستان صنعت فلزات اساسی که برگرفته از افت نرخ فولاد بود، توانست هم قدم با تورم کشور پیش برود و افزایش ۳۷ درصدی در خود خالص شش ماهه داشته باشد.

این قصه گویا تمام‌نشدنی است و با وجود ثبت رشد درآمد و تولید شمش فولادی، شرکت آهن و فولاد ارفع از توقف بخشی از فعالیت‌های این شرکت به دنبال محدودیت های گازی خبر داد که باعث می‌شود در یک ماه، ۱۰۰ هزار تن از تولید آهن اسفنجی این شرکت کاسته شود.

در اطلاعیه این شرکت آمده است؛ علی‌ٰغم پیگیری‌ها و مکاتبات به عمل آمده با شرکت ملی گاز، تعیین زمان کاهش یا قطع گاز و تاثیر آن بر فعالیت شرکت میسر نمی‌باشد که پیش بینی می‌شود قطع موقتی گاز حدود یک ماه به طول بیانجامد که منجر به کاهش تولید حدود ۱۰۰۰۰۰ تن آهن اسفنجی در واحد احیاء می‌گردد. لذا به منظور جلوگیری از توقف واحد فولادسازی، تدابیر لازم به جهت تامین این میزان در دستور کار قرار گرفته است.

این در حالی است که ارفع در واحد احیا، ماهانه به طور متوسط ۱۰۰ هزار تن تولید دارد و با توجه به قیمت این محصول چیزی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان از درآمد های این شرکت کاسته خواهد شد. این پیش بینی در حالی به وقوع می پیوندد که محدودیت گازی ارفع تنها یک ماه تداوم داشته باشد. متوسط فروش ماهانه ارفع در سال جاری هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان در ماه بوده است و کاهش ایجاد شده در تولید آهن اسفنجی می تواند باعث افت ۷۱ درصدی فروش ۳۰ روز آینده این شرکت شود.

هرچند که اجرای طرح افزایش ظرفیت زیر سقفی واحد احیاء مستقیم مطابق برنامه ریزی صورت گرفته این واحد، حدود یک ماه توقف را برای این واحد به دنبال خواهد داشت، اما این اطمینان را داریم که مدیریت درست شرایط همچون خاموشی تابستان سبب خواهد شد این توقف به گونه‌ای صحیح و در مسیر اجرا مدیریت و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از زیان شود.

البته مدیریت مجموعه‌های تولیدی و استفاده از بحران‌ها به عنوان فرصت نباید دلیلی بر عدم وجود برنامه‌ریزی‌های صحیح و آتی از طرف مسئولان بشود، بلکه ضروری است تا با نیازسنجی و ارائه راهکارهای تخصصی و علمی در شرایط اقتصادی کنونی که کشور نیازمند کسب درآمد و ارزآوری در مسیر توسعه اقتصاد پایدار می‌باشد، نسبت به جلوگیری از خسارت و کاهش تولید اقداماتی را به عمل بیاورند.

لباسکار صنعتی کسا