۱۰ دی ۱۴۰۱ | 19:32
کد خبر : 114160

در مصاحبه اختصاصی در حاشیه نمایشگاه آب، تاسیسات آب و فاضلاب

با توجه به پروژه‌های مپنا بویلر در شمال و جنوب کشور: گام‌هایی استوار برای رفع چالش‌های کم‌آبی

معاون پروژه‌های آب شرکت مپنا بویلر، حل مشکل کمبود آب در مناطق کم‌آب را از برنامه‌های و تاکیدات مدیرعامل گروه مپنا عنوان کرد و از پروژه‌های آب شیرین‌کن این شرکت با استفاده از دانش داخلی و بومی‌سازی قطعات خبر داد.

به گزارش برداشت روز، : سعید طباطبایی معاون پروژه‌های آب در شرکت مپنا بویلر در یک گفت‌وگوی اختصاصی درباره پروژه آب‌شیرین‌کن لیان بوشهر، گفت: امور اجرایی این پروژه که در حال حاضر به تولید اولیه رسیده، از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و دارای دو بخش مختلف داخل دریا و خشکی از لوله‌گذاری کف دریا تا ساخت تجهیزات کنار ساحل بود. در کنار این مراحل، تجهیزات ساختمانی بود که با فاصله اندکی از مراحل قبلی این پروژه توسط شرکت‌های مپنا بویلر و نصب نیرو که زیرمجموعه گروه مپنا هستند به صورت مشترک انجام شد.

طباطبایی با بیان اینکه کلیه مراحل توسط گروه مپنا و شرکت‌های زیرمجموعه این گروه انجام گرفته، اضافه کرد: یکی از کارهای خوبی که بنا بر توصیه دکتر علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا در این پروژه به ثمر رسید، داخلی‌سازی تجهیزات بود. بدین صورت که تجهیزاتی مانند پمپ‌های فشار بالا که تاکنون در داخل آب‌شیرین کن استفاده نشده بود، با دانش و کمک شرکت‌های داخلی این تجهیزات بومی‌سازی شد و در این پروژه به بهره‌برداری رسید.

وی درباره چالش‌ها و نیازها درخصوص بومی‌سازی و استفاده از دانش داخلی برای تولید قطعات موردنیاز، افزود: بحث تکنولوژی، یکی از چالش‌های اصلی در بومی‌سازی است. یعنی زمانی که قرار است یک تجهیز، از مدل خارجی به مدل داخلی تبدیل شود، نوع تکنولوژی، مواد و مکانیزم استفاده شده در آن، جزو اولین موضوعات مطروحه می‌باشد. به عنوان مثال قطعه‌ای در دستگاه تصفیه آب RO به روش Reverse Osmosis وجود دارد که در پروژه لیان به کار گرفته شده با عنوان «ممبرین» باید حتما از خارج کشور تهیه می‌گردید، اما ما با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌های کشور و شرکت‌های خارجی به صورت اشتراکی صحبت‌هایی انجام گردید تا تولید این قطعه در ایران راه‌اندازی گردد. البته شرکت‌هایی در این راستا فعالیت کرده‌اند اما هنوز به تولید نرسیده‌اند و ما تلاش می‌کنیم تا به این ظرفیت برسیم.

معاون پروژه‌های آب در شرکت مپنا بویلر با بیان اینکه در بهترین حالت برای رسیدن به تولید اولین قطعه ۱۲ تا ۱۸ ماه زمان نیاز است، تصریح کرد: در دسترس نبودن یا نبود امکان همکاری با ایران از جمله چالش‌هایی است که در این خصوص وجود دارد و ما مجبور هستیم با کسانی که قبلا با این شرکت‌های خارجی کار کرده‌اند و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، کارهای خود را به پیش ببریم که زمان‌بر است.

مهندس طباطبایی با اشاره به میزان ۳۵ هزار متر مکعبی تولید آب پروژه لیان بوشهر در فاز اول و امکان گسترش آن در فازهای بعدی، گفت: پروژه MED قشم که در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسید از پروژه‌های این شرکت می‌باشد. پروژه بعدی که در حال آغاز است که توافقات آن با شرکت ایمواسکو انجام گردیده و از پروژه‌های بسیار بزرگ کشور با میزان تصفیه ۶۰۰ هزار متر مکعب آب در روز برآورد شده است. همچنین در کنار این پروژه‌ها، گروه مپنا با آبفا تفاهم‌نامه‌‌هایی را به امضا رسانیده است که بر مبنای آن در شهرها و استان‌هایی که دچار کم‌آبی هستند تصفیه‌خانه برایشان ساخته می‌شود. کار احداث تصفیه خانه بندر دیر توسط شرکت مپنا بویلر آغاز شده و قرارداد آب شیرین کن چارک و پارسیان در حال انعقاد است. ۱۵ آب‌شیرین کن دیگر در شمال و جنوب کشور نیز در مراحل اولیه قرارداد می‌باشد.

معاون پروژه‌های آب مپنا بویلر در پاسخ به سوالی درباره میزان تاثیر فعالیت‌های این شرکت بر درصد خالصی تصفیه آب دریا، بیان کرد: یکی از پارامترهای شناسایی آب دریا یا آب‌های غیر آشامیدنی، TDS می باشد که این معیار سنجش (TDS) آب دریا بین ۴۲ تا ۴۶ هزار است. کار ما رساندن این میزان به ۳۵۰ برای قابلیت شرب و آشامیدنی می‌باشد. مرحله دیگری وجود دارد که نمونه آن در آب شیرین‌کن «مکران» در حال انجام است. در آنجا این میزان به کیفیت آب «دمین» که در صنعت شناخته شده، می‌رسد. یعنی این توانایی وجود دارد که آب براساس استانداردهای جهانی از بدترین به بهترین کیفیت تغییر پیدا کند.

سعید طباطبایی در پایان بر جذب نیروهای متخصص توسط شرکت مپنا از میان نخبگان دانشگاهی تاکید و آموزش‌های ضروری برای جذب با توجه به بومی‌سازی‌های انجام شده در داخل مجموعه را برای رشد عنوان کرد.

 

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌