۳۰ آذر ۱۴۰۱ | 19:45
کد خبر : 113383

باتوجه به حمایت‌های شگویا از شرکت‌های دانش بنیان عنوان شد

گام‌های تندگویان برای تبدیل شدن به نخستین پتروشیمی کشور

مجتمع پتروشیمی تندگویان، برنامه‌ها و اقدامات خود را در راستای افزایش تولید و بی‌نیازی کشور در محصولات مهم و استراتژیک با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و ایده‌های پیشران نخبگان ایرانی با هدف داخلی سازی و بومی‌سازی قطعات و محصولات قرار داده است که در کنار افزایش تولید و ثبت ۲ رکورد در سال جاری می‌توان به گام‌های تندگویان برای تبدیل‌شدن به نخستین پتروشیمی کشور ایمان آورد.

به گزارش برداشت روز، شرکت مجتمع پتروشیمی تندگویان بزرگ ترین تولیدکننده محصولات مهم و استراتژیک پلی اتیلن ترفتالات (PET) و اسید ترفتالیک خالص (PTA ) در کشور از ۳ بخش تولیدی شامل شیمیایی، پلیمری و نساجی تشکیل شده است. این شرکت برنامه ایرانی‌سازی کاتالیست‌ها، مواد شیمیایی و روغن‌های واسطه انتقال حرارت با همکاری شرکت‌های دانش بنیان ایرانی و قبول ریسک را با هدف تبدیل شدن به نخستین پتروشیمی کشور در بی‌نیازی از واردات اکثر کاتالیست‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

برنامه‌ریزی برای تولید تجاری هفت محصول و گرید جدید در مجتمع پتروشیمی تندگویان آغاز شده است به طوری که این پتروشیمی موفق به ثبت ۲ رکورد تاریخی در زنجیره تولید محصولات پلی‌اتیلن ترفتالات در سال ۱۴۰۱ شد. مطابق آمار، «شگویا» موفق شده تا رکورد تاریخی تولید ۷۵۶ هزار تن محصول این مجتمع از ابتدای امسال تاکنون را ثبت نماید. سال ۱۴۰۰ با تولید یک میلیون و ۱۲۵ هزار تن محصول رکورد تازه‌ای در تاریخ تاسیس این شرکت پتروشیمی ثبت شد که این رکورد امسال بهبود یافته است.

براساس این گزارش، از ابتدای امسال تا نیمه آبان ۷۵۶ هزار تن محصول در این پتروشیمی تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۵۵ هزار تن افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود با استمرار وضع موجود تا پایان سال ۱۴۰۱ رکورد تاریخی تولید بیش از یک میلیون و ۲۹۰ هزار تن محصول به ثبت برسد. در کنار افزایش هشت درصدی تولید در سال ۱۴۰۱، نسبت تولید به ظرفیت اسمی امسال به رقم بی‌سابقه ۷۶ درصد رسیده که این شاخص نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۵.۵ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، متنوع‌سازی سبد محصولات هم به‌عنوان یک راهبرد کلیدی در دستور کار تیم و ساختار مدیریتی و کارکنان پتروشیمی شهید تندگویان قرار دارد و هم‌اکنون برنامه‌ریزی برای تولید تجاری هفت محصول و گرید جدید آغاز شده که طبق اعلام مدیران این مجتمع پتروشیمی، به‌زودی خبرهای خوشی درباره عرضه گریدهای تازه اعلام خواهد شد.

پتروشیمی تندگویان به‌عنوان بزرگترین زنجیره تولید محصولات زنجیره پلی‌اتیلن ترفتالات صنعت پتروشیمی، در راستای برنامه‌های راهبردی ابلاغی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و با هدف ایرانی‌سازی کالا، تجهیزات، کاتالیست و مواد شیمیایی مصرفی پتروشیمی‌ها، بومی‌سازی و ایرانی‌سازی دست کم ۱۲ کاتالیست، ماده شیمیایی مصرفی، روغن‌های انتقال حرارت، مولکولارسیو و روغن نساجی را در دستور کار قرار داد.

پتروشیمی تندگویان، برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت پتروشیمی ایران، بومی‌سازی و ایرانی‌سازی کاتالیست «پالادیوم» که انحصار آن در اختیار شرکت‌های آمریکایی، اروپایی و ژاپنی بوده را با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی آغاز کرده است.

به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان، این شرکت نخستین مجتمع پتروشیمی کشور است که در آستانه برگزاری جشن بی نیازی از واردات اکثر کاتالیست‌ها قرار دارد که در این امر به منظور حفظ منافع اقتصادی کشور و قطع وابستگی به خارج، ثابت قدم هستند. ثبات قدمی که سیدرضا قاسمی شهری به طور جدی درباره آن می‌گوید: در شرایطی که کشور به شتاب در عرصه فناوری نیاز دارد، اجازه نمی‌دهیم که جوسازی و حاشیه‌های پیش‌آمده مانع از دست‌یابی فناوران ایرانی به ساخت نهایی این کاتالیست شود.

در همین راستا، اداره پژوهش و توسعه پتروشیمی شهید تندگویان علاوه بر برنامه ریزی مستمر جهت دستیابی به دانش تولید گرید‌های مختلف زنجیره پلی اتیلن ترفتالات با بسط و گسترش ارتباط با متخصصین و صاحب نظران حوزه‌های مختلف و ایجاد محیطی شفاف، پویا، خلاق و نوآور زمینه را جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و بالطبع تولید ملی فراهم نمود که بومی سازی گیربکس‌های صنعتی، انواع مکانیکال سیل، سانتریفیوژ افقی، کمپرسور تامین هوای اکسیداسیون، کیبورد صنعتی دستگاه نساجی و فیلتر دوار تحت خلاء از جمله دستاورد‌های آن بوده است.

رئیس پژوهش و فناوری پتروشیمی شهید تندگویان در این خصوص می‌افزاید: « بومی‌سازی کاتالیست‌های CMB, استات کبالت، استات منگنز، تری استات آنتیموان، تری اکسید آنتیموان و پلاتین بر پایه آلومینا از دیگر برنامه‌های در دست اجراست. در کنار ساخت کاتالیست و مواد شیمیایی، اقداماتی متعددی با هدف استفاده ازتوان پژوهشی این شرکت در راستای رفع گلوگاه‌ها و موانع تولید انجام شده و یا آغاز شده است.»

طبق بررسی‌های انجام گرفته، تمرکز مدیریت شرکت پتروشیمی شهید تندگویان صرفا بر روی ساخت کاتالیست، تجهیزات و اجرای طرح‌های نوین رفع موانع و گلوگاه‌های تولید نیست و متنوع‌سازی محصولات تولیدی از دیگر برنامه‌هایی بوده که مراحل پژوهش آن از مدت‌ها قبل آغاز شده است. تولید نخ رنگی، نخ خنک کننده پلی‌استر، تولید گرانول از کلوخه پلی اتیلن ترفتالات، نور و زیست تخریب‌پذیر کردن پلی اتیلن ترفتالات، عرضه پلی‌اتیلن ترفتالات نفوذناپذیر در مقابل اکسیژن و بخار آب برای استفاده در بطری از مهمترین برنامه‌های متنوع‌سازی سبد محصولات «شگویا» است.

مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان درتاریخ ۱۳۷۷/۲/۶ در ضلع شمال غرب خلیج فارس در استان خوزستان، سایت چهار منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) است که تولید اصلی آن، پلی اتیلن ترفتالات در گرید های بطری و نساجی و ترفتالیک اسید می باشد.

لباسکار صنعتی کسا | لباس کار صنعتی‌