۲۲ آذر ۱۴۰۱ | 22:18
کد خبر : 112560

اجاره دادن کارت بازرگانی، یک اشتباه‌ بزرگ است

یاسمین فخری سپهری، حقوقدان در گفتگو با تجارت جهانی از شیوه های انعقاد یک قرارداد تجاری استاندارد می گوید...

به گزارش برداشت روز، به نقل از تجارت جهانی: این روزها، بحث های حقوقی در کارهای تجاری، حرف اول را می زند؛ نداشتن یک قرارداد درست و درمان، گاها به ضررهای مالی هنگفتی منتهی می شود که شاید جبرانش در برخی مواقع، سخت و طاقت فرسا باشد. استفاده از ظرفیت های حقوق یک وکیل خبره در این میان می تواند، جلوی بسیاری از گرفتارهای حقوقی و مالی را بگیرد. موضوعی که در مصاحبه تجارت جهانی با یاسمین‌ فخری سپهری، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری به آن پرداخته شده است:

پیشنهاد شما برای کسانی که تازه شروع به تجارت می کنند اما بصورت کامل به مسایل حقوق تجارت، آشنا نیستند، چیست؟

پیشنهادم این است که پیش از انعقاد هر قرارداد با وکیل متخصص امور قرار داد ها،وکلایی که در امور تجاری تخصص دارند، مشورت شود. همچنین در قراردادهای تجاری اگر زمینه کاری، بین المللی می باشد از مشورت و راهنمایی یک وکیل خبره در همه مراحل اعم از انعقاد قرارداد تا مفاد و تعهدات، استفاده شود.

یکی از معضلاتی که در سال های اخیر، بسیاری از شهروندان نقاط مرزی، گرفتار آن شده اند، اجاره دادن کارت های بازرگانی است. برای عدم سواستفاده از کارت های بازرگانی چه توصیه هایی دارید؟

به نظر می رسد که باید دولت در این مورد مداخله و اطلاع رسانی کند؛ به نظر می رسد باید ساز و کار اجاره دادن کارت های بازرگانی اساسا برچیده شود و دیگر اشخاص نتوانند با کارت بازرگانی دیگران، تجارت کنند. کارت بازرگانی در واقع مثل کارت ملی و شناسنامه می ماند، فلذا قانون گذار بایستی برای استفاده از غیر، ممنوعیت وضع کند. همچنین برای این موضوع باید ضمانت اجرایی،کیفری درنظر بگیرند که مردم به سمت اجاره کارت های بازرگانی یا کارت ملی برای خرید ارز نروند.به تمام هموطنانی که در نقاط مرزی زندگی می کنند و کارت بازرگانی دارند، توصیه می کنم از اجاره دادن کارت‌های بازرگانی، خودداری کنند.

قراردادهای تجاری بعضا در مواردی محل دعواهای حقوقی می شود؛ پیشنهاد شما برای نحوه تنظیم قراردادهای تجاری چیست؟

همان طور که پیشتر، اشاره شد برای پیشگیری از طرح دعوا و مشکل برخوردن در خصوص مسایل تجاری ،قراردادها بهتر است از همان ابتدا با حضور وکلا تنظیم شود. همچنین هر دو طرف بایستی وکیل داشته باشند تا قراردادها و شروط قراردادی از ضمانت اجرایی برخوردار باشند. آنچه مبرهن و مشخص است اینکه با وجود یک وکیل کاربلد و مسلط، اصطلاحا نه «سرتان کلاه می رود» و نه برای تسویه های مالی، دچار سردرگمی و مشکل می شوید. بطور کلی، شاید افراد، تاجران و بازرگان های موفقی باشند اما شاید از لحاظ حقوقی، اطلاعات شان به اندازه کافی نباشد و جایی از قرارداد منعقده به ضررشان تمام شود.

در قراردادهایی که با یک خریدار یا فروشنده خارجی مواجه هستیم، جزییات چقدر اهمیت دارد؟

دنیای تجارت ، دنیای پیچیده و پرمساله ای محسوب می‌شود؛ از قراردادهایی که مربوط به استخدام نیروی انسانی است تا قراردادهایی که درباره خرید کالا، فروش خدمات و … می شوند ، همه و همه از مفاد و جزییات منحصر به فردی تشکیل شده اند که در هنگام بروز اختلاف بین طرفین، هر بندی در قرارداد می تواند به ضرر یا سود شما تمام شود. نقش یک وکیل خبره و کاربلد اینجا مشخص می شود وقتی یک قرارداد از روز نخست با مشورت و محوریت یک وکیل و حقوقدان تنظیم شود، قطعا از بروز مشکلات بعدی ، اجتناب می شود و اصطلاحا کار به دادگاه و محاکم حقوقی نمی رسد.

لباسکار صنعتی کسا