۲۰ آذر ۱۴۰۱ | 18:55
کد خبر : 112295

شرکت فجر انرژی خلیج فارس/

ایده های فجری های خلاق چقدر در سودآوری و حفاظت از محیط زیست موثر است؟

با ثبت پیشنهاد و ایده فجری ها طرحی با صرفه جویی میلیاردی که جنبه زیست محیطی نیز داشته، اجرا و پیاده سازی شده است.

به گزارش برداشت روز، آب مایه حیات است و برای انسان یک نیازی حیاتی به شمار می رود؛ در کنار این موضوع آب به عنوان یکی از اساسی ترین نیاز های صنعت شناخته می شود. با گذشت زمان و گسترش صنعت و همچنین بروز تغییرات اقلیمی، نیاز به آب افزایش یافته و این موضوع بحران های آبی در دنیا ایجاد کرده است.

شرکت فجر انرژی خلیج فارس به عنوان تولید کننده و تامین کننده سرویس های حیاتی، آب مورد نیاز صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی را تامین می کند. این شرکت با بهره گیری از چندین فرآیند، آب دریافتی از رودخانه کارون که با املاح بالا بوده را برای مصارف متعددی آماده میکند؛ فجر انرژی با اجرای طرح ها و برنامه هایی دانش محور و خلاقانه همواره در حال کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری تجهیزات است.

طرح Ro reject یکی از این پروژه ها است که با بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا توانسته از ابتدای راه اندازی (سال ۱۳۹۴) تا پایان آبان ماه سال جاری بیش از ۵۷ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی کند.

کمیته مدیریت بحران آب نیز یکی دیگر از این طرح ها است که از سال ۹۷ در این شرکت تشکیل شده و توانسته با اجرای چندین طرح، تا پایان شهریور ماه سال جاری بیش از ۳ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی کند. طرح بازگردانی آب خروجی از ممبران ( غشای تصفیه آب) به ورودی آن، یکی دیگر از طرح های اجرا شده در شرکت فجر است که با پیشنهاد و ایده کارکنان خلاق این شرکت و نظام پیشنهادات پیاده سازی شده است.

آب ورودی از رودخانه کارون پس از پیش تصفیه برای کاهش میزان املاح وارد ممبران شده تا عدد املاح این آب از ۲۰۰۰ به ppm 70 برسد؛ پس از این فرآیند، آب برای نمک زدایی وارد رزین ها ( جاذب یون های شیمیایی) شده تا املاح آن به کمتر از ppm 2 برسد. این رزین ها که نقشی اساسی در فرآیند تصفیه آب دارند پس از مدتی اشباع شده و برای احیا آنها باید مواد شیمیایی نظیر اسید سولفوریک و سود کاستیک به آنها تزریق شود.

در طرح پیشنهاد شده، با لوله کشی و برگرداندن آب خروجی از ممبران به ورودی ممبران ها املاح به صورت چشمگیری در تصفیه دوم کاهش یافته و به کمتر از ppm 10 می رسد تا پس از آن برای نمک زدایی نهایی وارد رزین ها شود؛ با انجام این طرح بهره وری و طول عمر رزین ها افزایش یافته و به تبع آن نیز مصرف آب نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

این طرح اکنون در واحد تصفیه آب ناحیه ۱ اجرا شده و به زودی در واحد آب ناحیه ۲ فجر نیز پیاده سازی خواهد شد؛ با اجرای این طرح تنها در ناحیه ۱ سالانه بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود. علاوه بر جنبه های زیست محیطی ذکر شده، این طرح از نظر اقتصادی با کاهش ۳۰ میلیارد ریالی هزینه ها مواجه شده که با در نظر گرفتن هزینه کرد ۲۰ میلیارد ریالی راه اندازی و ساخت این پروژه، سرمایه آن پس از ۸ ماه پوشش داده خواهد شد.

 

لباسکار صنعتی کسا