۲۳ آبان ۱۴۰۱ | 19:19
کد خبر : 109599

معاون دبیرکل اکو در افتتاح هشتمین نشست گروه کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو در اصفهان:

همکاری در حوزه مواد معدنی یک مولفه کلیدی استراتژی اکو در رشد اقتصادی پایدار

معاون دبیرکل اکو مستقر در ایران در ابتدای این نشست ضمن خوش‌آمدگویی به همه شرکت‌کنندگان در هشتمین نشست گروه کارشناسان معدنی کشورهای عضو اکو گفت: مایلم مراتب قدردانی عمیق خود را از سازمان زمین‌شناسی ایران (GSI)، برای میزبانی هشتمین نشست گروه کارشناسان معدنی اکو پس از یک وقفه ۵ ساله ابراز دارم.

به گزارش برداشت روز، : آقای Dr.Huseyin Avni Bicakli با بیان اینکه ما تلاش‌های متعهدانه سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران به‌منظور افزایش همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه مواد معدنی در میان کشورهای عضو اکو را ارج مینهیم، افزود: از طرف کلیه شرکت‌کنندگان نیز قدردانی صمیمانه خود را از مهمان‌نوازی گرم طرف ایرانی تقدیم می‌مائیم.

 

وی در ادامه خطاب به نمایندگان کشورهای عضو اکو تصریح کرد: بر اساس شواهد حاصل از اکتشاف منابع معدنی درگذشته و تولید فعلی، بخش مواد معدنی یکی از حامیان عمده اقتصادی کشورهای عضو اکو است که بسیاری از آن‌ها غنی از منابع معدنی هستند.

به گفته معاون دبیرکل اکو مستقر در ایران، انتظار می‌رود تقاضا برای مواد معدنی درون اکو و در دیگر اقتصادهای مشتری در پس رشد اقتصادی در حال بهبود سریع افزایش یابد چرا که دوره پس از COVID اکنون آغاز شده و توقع می‌رود رشد در استفاده از مواد معدنی با تقاضا در اقتصادهای در حال توسعه که با نرخ سریع‌تری نسبت به اقتصادهای توسعه‌یافته در حال رشد است تا در میان‌مدت و بلندمدت ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه در عین حال الگوهای تقاضای معدنی به تغییر خود ادامه خواهند داد، تصریح کرد: در حالی که تقاضا برای مواد معدنی مورد استفاده در صنایع سنتی و کاربران نهایی به رشد خود ادامه خواهد داد، تحت‌الشعاع مصرف، ساخت‌وساز، تولید و کشاورزی، تقاضاهای جدید نیز در حال مطرح شدن است.

آقای Dr.Huseyin Avni Bicakli ادامه داد: این امر با تکیه بر حرکت به سوی انتشار کمتر آلاینده‌ها، انرژی تجدیدپذیر و ذخیره انرژی، برقی شدن حمل و نقل، فناوری‌های دیجیتال و چهارمین انقلاب صنعتی، تقاضای رو به رشد سریع برای مواد معدنی حیاتی و تقاضای فزون‌یافته برای مواد معدنی سنتی مانند مس، نیکل، آلومینیوم و قلع بزرگترین تغییر در بازارهای مواد معدنی برای چندین دهه به شمار می‌آید.

معاون دبیرکل اکو خاطرنشان کرد: شیوه‌های پیشرو از جمله منبع‌یابی معتبر، نیاز به امنیت عرضه مواد معدنی و حرکت به سمت کاهش انتشار آلاینده‌ها از زنجیره‌های تامین مواد معدنی، کاهش اثرات و خطرات زیست‌محیطی و ضرورت دستیابی به مجوزهای اجتماعی برای فعالیت از جوامع میزبان در حال تکامل سریع هستند.

وی با بیان اینکه بسیاری از معیارها توسط ملت‌های پیشرو در زمینه مواد معدنی و نیز سازمان‌های مواد معدنی در جای دیگر تعیین شده، تصریح کرد: این امر فرصتی را برای اکو جهت نهایت بهره و استفاده بردن از شیوه‌های پیشرو در جهان و انطباق آنها متناسب با شرایط منطقه‌ای، ضمن اجرای بهبود مستمر برای همگام بودن با انتظارات در حال تحول فراهم می‌کند.

آقای Dr.Huseyin Avni Bicakli یادآور شد: به منظور میسر کردن کاربرد موثر عمل و شیوه صحیح، یک ضرورت و بایستگی برای قابلیت راهبری و هدایت قوی، نه تنها در داخل دولت، بلکه با صنعت و سازمان‌های جامعه وجود دارد.

به گفته وی، بنابراین تصویب شیوه‌های پیشرو باید با ظرفیت‌سازی در سراسر سازمان‌های ذینفع مواد معدنی فعال شود تا این اطمینان حاصل شود که موسسات و افراد برای ایفای نقش خود در زمینه هدایت و راهبری موثر مواد معدنی مجهز هستند.

معاون مدیرکل اکو در ایران خطاب به حاضران در این نشست گفت: شرکت‌کنندگان عالیقدر همکاری در حوزه مواد معدنی یک مولفه کلیدی استراتژی اکو در خصوص رشد اقتصادی پایدار است که منطقه ما را قادر خواهد ساخت تا با هم برای فراهم کردن سرمایه‌گذاری مواد معدنی، رشد بخش مواد معدنی، گسترش تجارت و تضمین رویکردهای پایدار نسبت به توسعه مواد معدنی همکاری کنیم.

وی تصریح کرد: اطلاعات و راهنمایی‌های ارزشمند شما برای دست نخورده نگه داشتن این همکاری به ما در شناسایی موضوعات متمرکز کمک خواهد کرد.

آقای Dr.Huseyin Avni Bicakli با بیان این‌که اجازه دهید به شما اطمینان بدهم که دبیرخانه اکو متعهد به اتخاذ اقدامات عمل‌گرایانه لازم و مورد نیاز برای اجرای اقدامات پیشنهادی مشخص شما باشد، یادآور شد: در همین راستا از هیچ تلاش و سیاستی برای آماده‌سازی زمینه‌های مناسب برای همکاری‌های منطقه‌ای شما دریغ نخواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: من مطمئن هستم که حاصل نشست امروز ارائه توصیه‌های خروجی کلیدی و ایده‌های جدید معرف استراتژی یا نقشه راه برای اقدامات آتی و تحریک فعالیت‌های پیگیری مناسب خواهد بود.

روابط‌ عمومی سازمان زمین‌ شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور

لباسکار صنعتی کسا