۱۵ آبان ۱۴۰۱ | 21:11
کد خبر : 108751

تقسیم سود ۶۰۰ تومانی در مجمع «جم»

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی جم با حضور ۹۱.۶۲ درصد سهامداران، برگزار شد. گزارش نبض بورس از این مجمع را در ادامه بخوانید.

به گزارش برداشت روز، مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی جم با حضور ۹۱.۶۲ درصد سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به ریاست آقای ابراهیمی به صورت حضوری و آنلاین برگزار گردید، آقای قنبریان مدیرعامل شرکت گزارشی از فعالیت شرکت در خصوص سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ به صورت زیر ارائه دادند:

جایگاه شرکت در صنعت

براساس لیست ۱۰۰IMI، در سال ۱۴۰۰ صرف نظر از جایگاه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در مقام اول این فهرست میزان مجموع فروش ۲۸ شرکت بزرگ پتروشیمی ۲، ۵۵۲، ۸۹۹ میلیارد ریال می‌باشد که سهم پتروشیمی جم ۱۲ درصد از کل این مقدار است. در این رتبه بندی جم با ۳ پله صعود نسبت به سال قبل در رتبه ۲۴ لیست ۱۰۰ شرکت برتر کشور قرار گرفت. علیرغم کاهش میزان رشد اقتصادی و ریسک‌ها و محدودیت‌های ناشی از تحریم و پیامد‌های شیوع ویروس کرونا در سال گذشته و افزایش شدت رقابت در بازار‌های بین المللی، شرکت پتروشیمی جم ضمن تامین نیاز بازار‌های داخلی به محصولات پلیمری و شیمیایی و حمایت از کارگاه‌های کوچک و متوسط فعال در صنعت کشور با صادرات ۴۶۰ هزار تن محصول موجب ایجاد درآمد ارزی نزدیک ۵۶۳ میلیون دلار گردید.
براساس گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، صنعت پتروشیمی کشور در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۶۵ میلیون تن انواع مختلف محصولات پتروشیمی تولید کرد، در این بین شرکت پتروشیمی جم با تولید بالغ بر ۲.۸ میلیون تن محصول ۴.۳ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین در فروش داخلی و بین مجتمعی از میزان ۳۴۱ هزار میلیارد تومان فروش صورت گرفته صنعت پتروشیمی، شرکت پتروشیمی جم بالغ بر ۲۴ هزار میلیارد تومان ۷ درصد فروش داخل کشور را به خود اختصاص داده است.

عملکرد عملیاتی شرکت

در سال ۱۴۰۰ پتروشیمی جم با عرضه ۲۸۸ هزار تن محصول پلیمری به بازار داخل کشور ضمن افزایش ۲ درصدی فروش داخلی خود نسبت به سال قبل ۱۹ درصد سهم بازار پلی اتیلن سبک و سنگین داخلی را به خود اختصاص داده است.

در بخش صادرات نیز شرکت با بیش از ۴۶۰ هزار تن محصول و کسب ۱۱۶، ۷۰۸ میلیارد ریال درآمد ۱۶ درصد درآمد این بخش را نسبت به سال گذشته افزایش داده است.
دلایل کاهش تولید نسبت به سال قبل عمدتا ناشی از تعمیرات ۱۷ روزه واحد الفین، وجود نشتی در COLDBOX تعمیرات اضطراری (تریپ کمپرسور به دلیل وایبرشن)، کاهش +۳C به دلیل در سرویس نبودن واحد BD، عدم مصرف در واحد‌های پایین دستی (از سرویس خارج بودن واحد PE)، کاهش ظرفیت به دلیل شرایط آب خنک کننده دریا و افزایش بار حرارتی، در سرویس نبودن اکسپندر، تعمیرات تجهیزات ثابت، وجود نشتی در مبدل‌های INTERCOOLER کمپرسور ۳۱۰C، کاهش ظرفیت کوره مایع بدلیل مشکلات تاور ۶۵۱T، تعمیرات شرکت بروزیه (تعمیرات تاور به واسطه کاهش ظرفیت ناشی از تعمیرات برزویه).
دلایل کاهش فروش نسبت به سال قبل عمدتا ناشی از کاهش تولید (تعمیرات ۱۷ روزه واحد الفین) باعث کاهش فروش شده است. درسرویس نبودن شرکت فرساشیمی، عدم امکان ارسال اتیلن به شرکت خط غرب. کاهش شدید جهانی نرخ فروش بوتادین در بازه‌ای از سال ۱۴۰۰.

دستاورد‌های شرکت در سال مالی مورد گزارش

کسب بالاترین میزان درآمد حاصل از فروش به میزان ۳۵۹، ۳۱۶ میلیارد ریال در تاریخ شرکت.
کسب رتبه ۲۴ در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور و صعود سه پله‌ای در این رتبه بندی.
ایفای تعهدات ارزی بالغ بر ۹۵ درصد از کوتاژ‌های صادراتی.
اخذ رتبه اعتباری بلندمدت +A و کوتاه مدت ۱A.

عملکرد مالی شرکت در سال مالی مورد گزارش

در رابطه با درآمد‌های عملیاتی شرکت با ۴۱۵.۳۳۱ میلیارد ریال ۳۱ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است. در بخش بهای تمام شده نیز شرکت رشدی ۶۴ درصدی داشته که منجر به سود ناخالص ۱۱۸.۶۲۵ میلیارد ریالی داشته که با ۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته همراه بوده است. در مجموع شرکت در سود خالص با ۱۲۲.۶۶۶ میلیارد ریال نسبت به سال گذشته با ۸ درصد رشد همراه بوده است.

در ادامه گزارش حسابرس و بازرس قانونی توسط نماینده سازمان حسابرسی قرائت گردید و در رابطه با مانده مطالبات از شرکت پتروشیمی مهر عنوان شد: در سال ۱۳۹۹ رای داوری به نفع شرکت صادر شد، اما در رای بدوی با دولتی تلقی شدن پتروشیمی مهر رای بال شد. مکاتبات متعددی با رییس قوه قضاییه صورت گرفته و شرکت امیدوار است از طریق دادرسیاین موضوع به نتیجه برسد.
در رابطه با پتروشیمی مروارید عنوان شد: رای دادگاه به نفع پتروشیمی جم صادر شده، اما پتروشیمی مروارید رای دادگاه را تمکین نمی‌کند. چنانچه پتروشیمی مروارید بدهی را پرداخت نکند تمامی حساب‌ها و اموال پتروشیمی مروارید مسدود خواهد شد.
در خصوص اختلاف حساب با شرکت پتروشیمی امیرکبیر عنوان شد: علی رغم مذاکرات صورت گرفته تا کنون توافقی با این شرکت صورت نگرفته است. با توجه به تعاملات شرکت به دلیل تولیدات با پتروشیمی امیرکبیر، شرکت درصدد توافق جدیدی می‌باشد. چنانچه مشکل بر طرف نشود از طریق مراجع قضایی اقدام خواهد شد.

سوالات مطرح شده در مجمع:

نرخ اتان چقدر می‌باشد؟ قیمت اتان بین ۲۲۰ تا ۴۰۰ دلار می‌باشد و این نرخ توسط وزارت نفت تعیین می‌شود.

نسبت برش سبک و اتیلن در حال حاضر ۷۵ می‌باشد. علت افزایش این نسبت چیست؟ به علت سبک شدن ترکیبات جدا شده از چاه می‌باشد.

چرا حاشیه سود ناخالص شرکت در حال افت است؟ قیمت خوراک مایع متصل به قیمت نفت می‌باشد. شرکت به دنبال دریافت اخذ تخفیف خوراک مایع می‌باشد.

ترکیب کوره‌های شرکت به چه صورت است؟ ۶ کوره گازی و ۴ کوره مایع، گه از ۴ کوره مایع ۳ کوره قابلیت تغییر دارد.

ارزش جایگزینی شرکت چقدر می‌باشد؟ تا کنون ۲.۵ میلیارد دلار برای پتروشیمی جم هزینه شده است.

در انتها به ازای هر سهم ۶.۰۰۰ ریال سود تقسیم گردید (این سود برای اشخاص حقیقی از شنبه هفته آینده پرداخت خواهد شد)، سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت انتخاب گردید.

 

♦️ تلاش میکنیم با اتکاء به دانش و تجربه 14 ساله خود در بورس سهام ایران بهترین پورتفو را پیشنهاد و سودآورترین سهام را برای شما تحلیل و تشریح کنیم.

جویندگان سهام طلایی

https://t.me/GoldenStockQuesters

لباسکار صنعتی کسا