۰۴ آبان ۱۴۰۱ | 19:50
کد خبر : 107701

روز سه شنبه عنوان شد؛

نقش فاطمی امین در مقابله با رانت و رفع موانع تولید از زبان تولیدکننده کرمانی

علی شریفی نژاد روز سه شنبه با بیان اینکه وزیر کنونی صمت در مسایل رفع موانع تولید، ارائه تسهیلات و صدور مجوزها موفق عمل کرده است گفت: از زمان فعالیت فاطمی امین فرایند صدور مجوزها همراه با تمامی استعلامات از یک ماه به کمتر از یک هفته کاهش یافته است.

به گزارش برداشت روز، علی شریفی نژاد روز سه شنبه با بیان اینکه وزیر کنونی صمت در مسایل رفع موانع تولید، ارائه تسهیلات و صدور مجوزها موفق عمل کرده است گفت: از زمان فعالیت فاطمی امین فرایند صدور مجوزها همراه با تمامی استعلامات از یک ماه به کمتر از یک هفته کاهش یافته است.

این فعال اقتصادی افزود: این در حالیست که تمامی فرایندها به صورت برخط و بدون حضور فیزیکی متقاضی صورت می گیرد.

وی اظهارداشت: شاهد بوده ام در شرایطی که صدور مجوزها مشکل استعلامات سایر دستگاه ها را نداشته، وزارت صمت مجوز فعالیت های اقتصادی را طی یک روز صادر کرده که صدور این مجوزها بر کسب و کار داخلی بسیار اثرگذار است.

شریفی نژاد گفت: توسعه صنایع تبدیلی شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی فعالیت ها و رویکرد خوبی در این دوره داشته و ضمن آنکه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور نیز اختیارات خوبی گرفته و جلسات این ستاد با نظم برگزار می شود.

وی بیان کرد: به عنوان فعال اقتصادی که با بسیاری از وزارتخانه ها و سازمان ها در ارتباطم، وزارت صمت نظم بیشتری از دیگر وزارتخانه ها پیدا کرده که آقای فاطمی امین باعث بهبود نظم بیشتر در این وزارتخانه شده است.

نقش فاطمی امین در توقف رانتخواری شرکت های خاص

این فعال اقتصادی استان کرمان همچنین عنوان کرد: شخص فاطمی امین انسانی بسیار سالم است و دوره ای که وزارت صمت را تحویل گرفت، رانت بازی شرکت های خاص متوقف شد.

وی ادامه داد: اکنون شرکت های مردمی فعال تر از گذشته شده اند و اکثر این شرکت ها طی این دوره آغاز به کار کرده اند.

فاطمی امین از سیاست بازی ها آسیب دید

شریفی نژاد ابراز داشت: وزیر صمت همیشه حرف حق می زد و انسانی بی حاشیه بود؛ او به دنبال سیاست بازی نیست و به عقیده بنده از همین حوزه آسیب دیده است.

وی افزود: مکاتبات و بخشنامه های صادراتی بین گمرک و وزارت صمت در گذشته روندی بسیار زمان بر بود اما از زمان فعالیت فاطمی امین در وزارت صمت این وضعیت بهبود یافته است.

صادرکننده نمونه استان کرمان یادآور شد: اکنون فرایند صادرات به روز، فعال و با سرعت بیشتری انجام می گیرد و دشواری های گذشته را ندارد که نشان می دهد حمایت خوبی شده است.

سیاست انقباضی بانک مرکزی ضربه بزرگی به وزارت صمت وارد کرد

وی همچنین گفت: بانک مرکزی در حمایت از صادرات حرکتی انقباضی گرفته و حاضر نیست وام به این حوزه تزریق کند؛ این روند انقباضی وزارت صمت را در چالش قرار داده است.

شریفی نژاد بیان کرد: این سیاستگذاری مربوط به بانک مرکزی است اما بیشترین اثر را بر حوزه صنعت، معدن و تجارت می گذارد؛ در شرایطی که فعالان اقتصادی نیاز به سرمایه ثابت و سرمایه در گردش دارند، این سیاست بانک مرکزی ضربه بزرگی به وزارت صمت وارد می کند و عملکرد فاطمی امین را نیز ممکن است تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: کشور در سال ۱۴۰۰ رشد صادرات خوبی داشت اما گمان می کنم در سال ۱۴۰۱ صادرات ما ضربه بخورد.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: فاطمی امین در مقابل این مشکل در پرداخت وام کارگروه هایی را تشکیل داده و بسته حمایت از صادرات، تسهیل رونق تولید، تبصره ۱۸ و وام هایی برای حمایت از تولید پرداخت کرد که برای حمایت این حوزه بسیار تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: سازمان توسعه تجارت بسته حمایت از صادرات سال ۱۴۰۱ را باید اردیبهشت ماه امسال آماده می کرد اما تا این لحظه انجام نشده است.

شریفی نژاد افزود: کشاورزی استان کرمان و کشور نیز به واسطه سیل و سرمازدگی در سال های اخیر آسیب دید و صادرات این حوزه کاهش یافت اما وزارت صمت در حوزه صادرات مواد معدنی عملکرد خوبی ارئه کرده و حجم صادرات این حوزه افزایشی بوده است.

سیدنظام الدین موسوی روز دوشنبه در گفت وگویی اظهار داشت: جلسه استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با هماهنگی دولت و مجلس روز سه شنبه ۱۰ آبان برگزار می شود.

هیات رئیسه مجلس چهارشنبه ۲۷ مهر اعلام کرد، با توجه به اینکه استیضاح فاطمی امین در تاریخ ۱۰ مهرماه به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و اکنون مهلت قانونی آن به پایان رسیده است، بدین وسیله استیضاح آقای سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت اعلام وصول می شود.

مطابق با ماده ۲۲۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، وزیر حداکثر به مدت ۱۰ روز فرصت دارد در صحن علنی مجلس حاضر شده و توضیحات لازم را ارائه دهد.

پیش از این قرار بود استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی یکشنبه، ۸ آبان ماه برگزار شود.

 

ایرنا

 

لباسکار صنعتی کسا