۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | 20:41
کد خبر : 10754

بررسی چالش ها و موانع جهش و رونق تولید در صنعت ذوب آهن اصفهان

اولین پویش میدانی دیده بان دانشجویی نسل سرنوشت استان اصفهان با محوریت بررسی چالش ها و موانع جهش و رونق تولید در صنعت ذوب آهن اصفهان در روز 24 خرداد ماه سال جاری در ذوب آهن اصفهان برگزار شد.

به گزارش برداشت روز، به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان؛ این پویش دانشجویی با حضور مهندس محمد جعفر صالحی معاون خرید  وتعدادی از دیگر مدیران ذوب آهن اصفهان، دکتر محمد رضا حیدری عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان و جمعی از دانشجویان بسیجی و اعضائ تشکل های دانشجویی و پژوهشی  دانشگاه ها و اصحاب رسانه استان  برگزار و با بازدید علمی، تخصصی از خط تولید این شرکت همراه بود. در پویش میدانی فوق مسایل مختلف مرتبط با جهش و رونق تولید در مجتمع عظیم ذوب آهن اصفهان توسط حاضران  مورد پرسش و پاسخ  قرار گرفت و راهکارها و پیشنهاد های مد نظر آنان مطرح گردید.

 

در این نشست تخصصی که بر مبنای پرسشگری و مطالبه گری بدنه دانشجویی کشور از سازمان های تولیدی و اقتصادی کشور و به منظور آرمان سازی وآرمان خواهی نسل دانشجویی برگزار شد ، دکتر محمد رضا حیدری عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان ، صیادی ، قلی زاده ، علی نقی، نجفیان، ساکت، قاسمی ، مستاجران و طالبی  در مورد بعضی از مسایل مرتبط با ذوب آهن اصفهان از جمله چگونگی تامین مواد اولیه، پروژه های زیست محیطی ، پروژه گوگرد زدایی ، تزریق پودر زغال ، نیروی انسانی ، ارتباط متقابل صنعت و دانشگاه ، تامین و چرخه آب در شرکت، تحقیق و توسعه تعهدات مالی شرکت و غیره  نظرات ، سوالات  و پیشنهادات خود را مطرح کردند. به دنبال سوالات مطرح شده ، مهندس محمد جعفر صالحی معاون خرید ، مهندس جلال آقابابا مدیر ارشد مهندسی کارخانه ، مهندس مرتضی شیرین پرور و علیرضا امیری مدیر روابط عمومی ذوب آهن اصفهان  به تشریح شرایط فعلی شرکت و پاسخگویی به سوالات مطرح شده پرداختند. مهندس صالحی با اشاره به سابقه تاسیس وتولیدات شرکت گفت: ما پیر صنعت ایران هستیم و نه صنعت پیر. چرا که تمام بخش های کارخانه با تکنولوژی روز همراه شده و امید است که شرایط جوانی شرکت دوباره  برقرار شود .

 

 وی با اشاره به مشکلات تامین مواد اولیه برای شرکت اظهار داشت : به دلیل کیفیت پایین بعضی از  مواد اولیه داخلی  و محدودیت خرید وگرانی این مواد در داخل شرکت   با مشکل مواجه شدیم و  صاحبان منابع معدنی به جای تامین مواد اولیه ذوب آهن سعی دارند مواد اولیه از جمله سنگ آهن را صادر کنند.

 

معاون خرید ذوب آهن گفت : در این شرایط مجبور به تامین مواد اولیه از خارج بوده و از طرفی نیز با توجه به عدم اختصاص سوبسیبد انرژی  به این شرکت  با مشکل   بالا رفتن هزینه های تولید مواجه هستیم. در سال جاری نیز قیمت حمل جاده ای ۴۰ درصد افزایش یافته است.

 

 وی افزود : با توجه به این مشکلات هم اکنون ذوب آهن اصفهان با حدود ۶۵ درصد ظرفیت خود به تولید مشغول است و در سال ۹۸، بیش از ۵ درصد رشد تولید داشت و امید است که در سال ۹۹ نیز اهداف تولید شرکت  محقق شود. مهندس صالحی از تشکل های دانشجویی  و بسیجی  درخواست کرد که در جهت  اطلاع رسانی پیشرفت ها و مشکلات  این شرکت از جمله تامین مواد اولیه  اطلاع رسانی کنند.

 

در ادامه این نشست تخصصی دکتر محمد رضا حیدری عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان  در سخنانی با اشاره به عزم موسسات پژوهشی و دانشجویان بسیجی در کمک به اصلاح ساختارهای اقتصادی و رونق و جهش تولید در کارخانه هایی همانند ذوب آهن اصفهان گفت : من از سال ۷۴ در جریان اقدامات انجام شده در این شرکت بوده و با مشکلات آن آشنا هستم.

 

وی افزود لازم است چند مشکل اصلی این شرکت در هسته های تحقیقاتی مورد بررسی قرار گرفته  و با اتخاذ یک رویکرد کلان در جهت حل آن  ها اقدام شود  تا دیگر نیازمند شرکت هایی مثل دانیلی و پوسکو نباشیم.

 

 وی همچنین توصیه کرد که این شرکت به تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر بپردازد.  

 

در این نشست دیگر مدیران ذوب آهن اصفهان  به تشریح پروژه های مختلف انجام شده و در دست اقدام شرکت از جمله اقدامات بلند مدت و کوتاه مدت  مختلف آن  برای تامین مواد اولیه، تامین آب و استفاده از پساب ، اقدامات زیست محیطی  ، عقد قرار داد و تفاهم نامه با مراکز پژوهشی و دانشگاهی، تولید محصولات جدید و متنوع از جمله انواع ریل، انجام مسئولیت های اجتماعی و غیره پرداختند.

لباسکار صنعتی کسا