۳۰ مهر ۱۴۰۱ | 18:29
کد خبر : 107168

بررسی طرح ویژه بانک کشاورزی در وصول مطالبات با هدف حمایت از تولید

مثبت بودن شاخص های عملکردی بانک کشاورزی و برنامه ریزی برای تداوم این عملکرد مثبت با هدف جذب منابع ارزان قیمت برای تقویت بنیه بانک و افزایش قدرت تسهیلات دهی به بخش کشاورزی از جمله اقدامات انجام شده تدوین‌گران برنامه‌ای و مدیران این بانک بوده که نتیجه آن طرح های ویژه ای همچون «وصول مطالبات برای حمایت از تولید» می باشد.

به گزارش برداشت روز، وجود مدیران توانمند و طرح‌های تسهیلاتی به همراه راهکارهای رفع موانع در تسهیل حمایت‌های مالی اختصاص داده شده به فعالان بخش‌های تولیدی، خصوصا کشاورزی از مزیت های بانک کشاورزی است. بانک کشاورزی همزمان با آغاز سال زراعی جدید و به منظور حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و تأمین منابع مالی طرح های تولیدی و همچنین مساعدت با بدهکاران این بخش، طرح ویژه «وصول مطالبات برای حمایت از تولید» را اجرا می کند.

وصول مطالبات صرفا صدرو اجرائیه نیست بلکه مذاکره و تعامل با مشتری مهم ترین راهکار برای تحقق برنامه های این حوزه است. مذاکره با مشتریان و مجریان طرح هایی که در اجرای طرح خود دچار مشکل شده اند علاوه بر راه اندازی واحدهای تولیدی، ایجاد اشتغال و افزایش تولید می تواند عامل مهمی در نقد شدن دارایی های یک بانک باشد.

برنامه ریزی برای گسترش تعامل و مساعدت با مشتریان به ویژه مجریان طرح های تولیدی را یکی از ضرورت های حوزه اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی است. مطالبات به صورت چهار حالت وصول به موقع, سررسید گذشته, معوقه و مشکوک الوصول طبقه بندی می‌شوند که لازمه این کار گردآوری اطلاعات مورد نیاز از طریق بررسی پرونده های وام گیرندگان برای هر گروه از شعب بانکی است.

استفاده از سامانه مکانیزه نظارت بر طرح های این بانک ابزاری مناسب برای رصد کردن وضعیت طرح ها و پیشگیری از راکد شدن طرح ها است. مکانیزه کردن فرآیند وصول مطالبات یکی از راه کارهای موثر در این بخش به شمار می آید که کارکنان حوزه وصول مطالبات باید با استفاده بهینه از سامانه وصول مطالبات ضمن تغییر رویکردها، برای تعیین تکلیف مطالبات معوق،کاهش ریسک اعتباری و همچنین اصلاح فرآیندها عزم خود را جزم کنند.

بانک کشاورزی در گزارشی اعلام کرد که همزمان با آغاز سال زراعی جدید و به منظور حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی و تأمین منابع مالی طرح های تولیدی و همچنین مساعدت با بدهکاران این بخش ، طرح ویژه« وصول مطالبات برای حمایت از تولید» را اجرا می کند. در قالب این طرح و برای تأمین سرمایه درگردش واحد های تولیدی، چنانچه مشتری نسبت به پرداخت وتسویه نقدی کامل بدهی بخش کشاورزی خودکه از محل منابع داخلی پرداخت شده است اقدام کند، به شرط اینکه دارای میانگین حساب باشد، تا ۱۰۰ درصد اصل تسهیلات وصول شده می تواند تسهیلات جدید دریافت کند.

بر اساس این گزارش،آن دسته از مشتریانی که میانگین حساب ندارند نیز با ارائه درخواست و مطابق با سایر ضوابط اعتباری سال جاری تا ۸۰ درصد اصل تسهیلات وصول شده خود، می توانند تسهیلات جدید دریافت کنند .

همچنین، مشتریان بانک کشاورزی درصورت پرداخت نقدی قسط آخر تسهیلات سرمایه ای می توانند به شرط داشتن معدل حساب،تقاضای دریافت تسهیلات جاری تا ۱۰۰ درصد اصل قسط واریزی را به شعبه ارائه کنند و در ارتباط با مشتریانی که معدل حساب ندارند، در صورت استمرار فعالیت واحد تولیدی، تا ۸۰ درصد اصل قسط واریزشده برابر ضوابط و مقررات اعتباری قابل بررسی و پرداخت خواهد بود.

بخشودگی های این طرح‌ را می‌توان از جمله مزیت‌های جدیدی دانست که طی ۲۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و شامل تمامی بدهکاران بانک کشاورزی می‌شود. تمامی تسهیل گیرندگان از بازه زمانی یک سال تا چندین سال می‌توانند از بخشودگی جرائم در این طرح برخوردار شوند. در این طرح شرایط ویژه ای برای بخشودگی جرایم دیرکرد (۶درصد وجه التزام) در نظر گرفته شده است و کلیه بدهکاران بانک کشاورزی فقط تا پایان مهرماه سال جاری می توانند با مراجعه به شعب این بانک در سراسر کشور مطابق با مقررات و ضوابط اعلام شده از این فرصت استثنایی بهره مند شوند.

حمایت‌های مالی بانک کشاورزی در زمینه‌های تولید، دام، طیور و کشاورزی بدون اغراق چشمگیر و قابل تقدیر است. حمایت از واحدهای تولیدی دام و طیور و صنایع وابسته از اولویت های این بانک در پرداخت تسهیلات قرار دارد و طی سال های گذشته واحدهای تولیدی فعال در این بخش، از این تسهیلات بهره مند شده اند.

اجرای طرح عادلانه سازی یارانه ها، یکی از اقدامات اساسی این بانک در تأمین سرمایه درگردش واحدهای دام و طیور با نرخ سود مناسب می‌باشد و تا کنون بالغ بر ۹۱۹۰۰میلیارد ریال تسهیلات در قالب این طرح در کوتاه ترین زمان ممکن حتی در روزهای تعطیل به متقاضیان پرداخت شده است.

بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۲۸هزار و ۲۴۰ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۷۹ هزار و ۵۶۵

میلیارد ریال به زیر بخش دام و طیور پرداخت کرده است و در سال جاری نیز تا پایان مردادماه، ۱۴۷هزار و ۸۷۱ فقره تسهیلات به مبلغ افزون بر ۱۵۲هزار میلیارد ریال با هدف حمایت از فعالان این بخش پرداخت شده است.

پرداخت مطالبات گندمکاران و اعطای تسهیلات گلخانه ای به همراه اقدامات تامین مالی برای دامپروری توسط بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱ رشد چشمگیری نسبت به سال‌ گذشته دارد، به نحوی که در سال جاری ۷۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک کشاورزی پرداخت شد در حالی که سال گذشته این رقم ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

نظارت بر طرح ها، سرعت در پرداخت اعتبارات صندوق توسعه ملی، مساعدت با مجریان طرح ها ،استفاده بهینه از سامانه های الکترونیکی اعتبارات خرد و وصول مطالبات و برنامه ریزی برای فعال شدن طرح ها جزو مهم ترین موضوعات حوزه اعتبارات و وصول مطالبات این بانک به شمار می آید.

 

لباسکار صنعتی کسا