۲۷ مهر ۱۴۰۱ | 18:29
کد خبر : 106932

https://www.shomanews.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-3/1027322-%D8%AA%D8%A7%D8%AA%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D8%A8%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D9%84%D8%B2

مالکیت معنوی تمام اجزای پروژه TF21 متعلق به ایران‌خودرو است

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، با تاکید بر این‌که مالکیت معنوی تمام اجزای پلتفرم محصول پروژه TF21 متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو است، اظهار کرد: در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری در تحقق شعار سال، این محصول با همکاری شرکت جتکو و شرکت تام که از مجموعه های دانش‌بنیان این خودروساز به شمار می روند، طراحی و تولید شده است.

به گزارش برداشت روز، به نقل از ایکوپرس- محسن رضایی منش، در مراسم رونمایی از دومین محصول جدید ایران خودرو در سال ۱۴۰۱ تحت عنوان پروژه TF21، با اشاره به ویژگی‌های فنی این محصول گفت: تا پیش از این مرکز تحقیقات ایران خودرو برپایه محصولاتی نظیر رنو و پژو فعالیت می‌کرد و بهره‌بردار پلتفرم آن‌ها بود اما امروز مرکز تحقیقات ایران خودرو به بلوغی رسیده که خود به تنهایی دارای پلتفرم است.
وی با بیان این‌که این محصول در نیمه اول سال ۱۴۰۲ در کلاس ابعادی B وارد بازار خواهد شد، بیان کرد: تجمیع پروژه‌های پلتفرمی و سیستمی، حفظ و ارتقای جایگاه ایران خودرو در بازار از طریق حفظ جایگاه محصولات کلاس B، ارتقای موقعیت رقابتی و رضایت مشتری، از اهداف این پروژه است.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، با اشاره به این‌که چند مدل از محصولات این خودروساز در شش ماهه ابتدایی امسال ارتقای استانداردی یافتند و افزودن استانداردهای تعلیق شده نیز در دستور اقدامات قرار دارد، بیان کرد: تمامی خودروهای جدید نظیر تارا، ری‌را و TF21 دارای استانداردهای ۸۵گانه خواهند بود.
وی با اشاره به از رده خارج شدن محصولات سمند LX، پژو ۴۰۵ و وانت آریسان یک، خاطرنشان کرد: در صورت حفظ محصولات جاری با توسعه استانداردی، به دنبال سرمایه گذاری بر روی محصولات قدیمی نخواهیم بود.
رضایی منش با اشاره به این‌که تکوین محصول در ۱۸ ماه از تاکیدات مدیرعامل ایران خودرو بوده است، اظهار کرد: TF21 یکی از منظم‌ترین پروژه‌های تولیدی ایران خودرو به شمار می‌رود که از فروردین ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شده و در شهریور ماه سال ۱۴۰۲ به مرحله تولید انبوه می‌رسد.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، با اشاره به ساخت رانینگ توسط نخبگان گروه صنعتی ایران خودرو که امروز رونمایی شد، بیان کرد: این اقدام موجب صرفه جویی ۳۲ میلیارد تومانی و متعاقب آن ارزبری شده است.
وی با بیان این‌که برای ساخت قالب های این پروژه و موارد سخت افزاری و نرم افزاری، از به‌روزترین روش‌های دنیا بهره گرفته شده است، گفت: این اقدام به کمک نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاهی صورت گرفته است.
رضایی منش با اشاره به این‌که این محصول در سه مدل با امکانات پایین، متوسط و بالا طراحی شده است، گفت: بحث مصرف سوخت یکی از مواردی است که باید در دستور کار این پروژه باشد، موتور TU3 و TU5 جزء موتورهای کم مصرف و فعلی ایران خودرو هستند که در آینده موتور IK3 سه سیلندر نیز به این پروژه افزوده خواهد شد.
وی با بیان این‌که طرح این خودرو با الگوبرداری از خودروهای روز صورت گرفته، اظهار کرد: سعی کرده ایم در زمینه طراحی استایل خودروهای جدید، پوست اندازی داشته باشیم.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو، با اشاره به این‌که برای نخستین بار سعی کرده ایم فضای شهر را با محصولات تولیدی متنوع، زیباتر کنیم، بیان کرد: تولید محصولات در رنگ بندی های متنوع و ترکیب مداد رنگی را در تولیدات جدید در دستور کار خواهیم داشت.
به گفته وی، تجهیزات مرتبط با ساخت و طراحی و هم چنین بسیاری از قطعات و تزیینات محصولات، توسط مرکز تحقیقات ایران خودرو انجام می شود.
رضایی منش با اشاره به این‌که محصولاتی مانند ۲۰۶ از دستور تولید خارج شده است، اظهار کرد: خطوط بدنه دو، رنگ دو و مونتاژ چهار به تولید TF۲۱ اختصاص داده شده و موارد مرتبط با صنعتی سازی نیز توسط شرکت تام ایران خودرو صورت می گیرد.
وی با اشاره به برنامه‌های گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه استاندارد، بیان کرد: توسعه محصولات و پلتفرم‌های جدید که تمامی استانداردهای ۸۵ گانه را پاس می‌کند در دستور کار قرار داشته و در بودجه‌های پروژه ها نیز موضوعات استانداردی لحاظ شده است.
معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو با بیان این‌که ارتقای محصولات و پلتفرم‌های جاری یکی از موضوعاتی است که به جد پی گیری می شود، افزود: حذف تدریجی محصولات قدیمی، سرمایه گذاری و توسعه مراکز آزمون و بومی سازی دانش و ارتقای استانداردی در دستور کار قرار دارد‌.
وی با بیان این‌که در حال حاضر ایران خودرو دارای سه پلتفرم جدید است، گفت: پلتفرم IKP1 که خودروی تارا دستی و اتومات بر مبنای آن ساخته شده و قرار است تارای فیس لیفت نیز به عنوان خودروی پارس جدید با این پلتفرم تولید شده و جایگزین پژو پارس قدیمی شود.
رضایی منش بیان کرد: پلتفرم دوم IKP2 است که خودروی ری‌را و یک سدان جدید از این پلتفرم طراحی و تولید خواهد شد. هم چنین بنا بر دستور مدیرعامل و تکلیف هیات مدیره، تولید یک خودروی شاسی بلند براساس پلتفرم IKP3 در دستور کار مرکز تحقیقات است که طراحی و مطالعات اولیه آن در حال پیشبرد بوده و تا چند ماه آینده یک نمونه از این خودرو تولید خواهد شد.
وی با بیان این‌که تولید موتور IK3 یکی از موضوعات جدی است که ایران خودرو با مشارکت شرکت تام، دنبال می کند، اظهار کرد: برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، باید به سمت تولید موتورهای سه سیلندر حرکت کنیم.
به گفته معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو‌، گیربکس شش سرعته MT و AT تولید شده و نمونه هایی از گیربکس AMT نیز در شرکت نیرو محرکه قزوین تولید شده و تعدادی خودروی رانا با این گیربکس در مرحله صحه گذاری قرار دارد. نسل گیربکس هفت سرعته DCT یکی از برنامه هایی است که در دستور سبد محصولات قرار دارد.
وی با اشاره به این‌که تولید خودروهای هیبرید و برقی در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: اخیرا نمونه های این محصولات ساخته شده و به دنبال این هستیم که ناوگان شرکت ایران خودرو را مجهز به خودروهای الکتریکی کنیم.
رضایی منش با اشاره به پلتفرم های فعلی، خاطرنشان کرد: پلتفرم P700 یکی از پلتفرم هایی است که پروژه دنا جدید را بر روی آن تعریف کرده‌ایم تا بتواند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کند.
وی افزود: هم چنین سورن سی ان جی که در حال حاضر به عنوان سورن تاکسی نیز مورد استفاده قرار می گیرد، طبق الزامات استانداردی باید مجهز به دو استاندارد جدید شود که به دنبال تحقق آن هستیم.

لباسکار صنعتی کسا