۲۹ آذر ۱۳۹۸ | 13:42
کد خبر : 1067

رییس اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت مطرح کرد/ سهم ۶۰ درصدی فیشینگ از جرایم سایبری از ضرورت های اجرایی شدن رمز دوم پویا

بانک مرکزی با توجه به افزایش پرونده‌های فیشینگ و سو استفاده از اطلاعات کارت مشتری به وسیله کلاهبرداران و همچنین باتوجه به اینکه این سواستفاده‌ها از کارت مشتریان در حال حاضر به صورت زنجیره‌ای صورت می‌گیرد، برای جلوگیری از این دست کلاهبرداری‌ها تصمیم برای اجرایی و اجباری کردن رمز دوم پویا گرفت.

به گزارش برداشت نیوز به نقل ازسرمدنیوز، سیدمحمدحسین محمودی رییس اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت گفت: این باندهای کلاهبرداری به صورت حرفه‌ای با جابجایی مبالغ‌ در میان کارت مشتریان، کار را برای مراجع نظارتی سخت کرده و در نهایت بعد از گردش بسیار پول در بین حساب‌ها آن را برداشت می‌کنند به همین دلیل مشتری که متوجه برداشت از حسابش می‌شود اقدام به شکایت می‌کند، آن هم از فردی که خود قربانی همین کلاهبرداری است و از حسابش پول برداشت شده است.کلاهبرداران با ایجاد چنین فضای پیچیده‌ای اقدامات خود را بر روی حساب افراد انجام می‌دهند تا رد و نشانی از خود بجا نگذارند.

وی افزود: طبیعی است در این مواقع دنبال راه‌حل باشیم، برای جلوگیری از اینگونه سرقت‌ها می‌توان از پویا سازی اِلمان‌های پرداخت که در استانداردهای بین‌المللی دارای سابقه خوبی است، استفاده کرد.

رییس اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت بیان کرد: بانک مرکزی با در نظر گرفتن تجربه کشورهایی اروپایی در زمینه پویا سازی المان های پرداخت، تصمیم گرفت که بر روی این راهکار تمرکز ‌نماید. با پویا سازی رمز دوم می‌شود از اینگونه سرقت‌های اینترنتی جلوگیری به عمل آورد و به همین دلیل بانک مرکزی طی ابلاغیه‌ای به شبکه بانکی ابلاغ کرد که بانک‌ها موظف هستند از ابتدای خرداد ماه سال جاری امکان رمز دوم پویا را روی کارت مهیا سازند و هر بانکی این امکان را فراهم نکند مسئول جبران خسارات وارده به مشتری می‌باشد.

از طرف دیگر طی ماه های گذشته هر بانکی الزامی نمودن رمزپویا را انجام می داد و مشتری را مجبور به فعال‌سازی رمز پویا می کرد ، چون سایر بانکها این کار را انجام نداده اند احتمال مهاجرت مشتری برای آن بانک وجود داشت و این خود ریسک بزرگی برای کسب وکار بانک بود. به همین دلیل شبکه بانکی از بانک مرکزی خواست تا یک تاریخ را مشخص کند تا تمامی بانک‌ها هماهنگ با هم موظف به اجرای آن باشند که این موضوع باعث صدمه به یک بانک خاص نشود. در نهایت بانک مرکزی ابتدای دی ماه را به عنوان آخرین مهلت الزامی نمودن استفاده از رمز دوم پویا به همه بانکها ابلاغ و همچنین در آذرماه از طریق رسانه های جمعی به تمامی مشتریان اطلاع رسانی نمود.

 

چگونه رمز دوم پویا دریافت کنیم

محمودی اظهار کرد: عموما بانک ها از دو طریق می‌توانند رمز دوم یکبار مصرف را در اختیار مشتریان خود قرار دهند، اولین راه، نصب اپلیکیشن بانک می‌باشد. برای این کار می‌توانند به سایت بانک خود مراجعه کرده و راهنمای نصب را مطالعه کنند.

وی افزود: در بانک ملت مشتری با مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز، کد فعالسازی را برای کارت مورد نظر خود دریافت می‌کند در مرحله بعد با دانلود اپ و نصب آن روی گوشی می‌تواند سامانه رمزنگار ملت را نصب کند و از آن به بعد، امکان دریافت و استفاده از رمز دوم پویای مشتری میسر است.

محمودی خاطرنشان کرد: همچنین مشتریان جهت دریافت اپ برای گوشی‌های اندروید و iOS می‌توانند به بازارچه های اینترنتی مجاز مراجعه کنند. اما توصیه ما این است که اپ را از سایت اصلی بانک دریافت کنند.

 

 

نصب و فعالسازی رمز دوم پویا رایگان است/مراجعه به بانک برای ثبت شماره تلفن همراه

 

 

رییس اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک ملت در ادامه تاکید کرد: به هیچ عنوان بابت نصب رمز دوم پویا از مشتریان بانک هزینه‌ای دریافت نمی‌شود، پس اگر در زمان نصب و فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف مشتری به درگاه پرداخت هدایت شد بداند که کلاهبرداری است.

وی افزود: ارایه خدمت رمز پویا مستلزم وجود شماره همراه تایید شده مشتری در سامانه متمرکز بانک است. لذا مشتری با مراجعه به خوپرداز و انتخاب گزینه فعال سازی رمز پویا می تواند از صحت شماره همراه خود در بانک مطمئن گردد. در صورت عدم تایید ضروریست با مراجعه به شعب بانک خود نسبت به ثبت یا اصلاح شماره تلفن همراه اقدام نماید.

وی خاطرنشان کرد: در بانک ملت مدت‌های زیادی است که تحویل کارت به مشتری را منوط به یک کد کرده است که بر روی گوشی مشتری پیامک می‌شود به همین علت شماره همراه مشتری در شبکه بانک ملت ضریب اعتبار خوبی دارد و ما تقریباً می‌توانیم با اطمینان خاطر بگوییم شماره موبایلی که در اختیار مشتری است شماره موبایل خودش است مگر اینکه در این مدت نقل و انتقال صورت گرفته باشد که طبیعتاً مشتری باید در اسرع وقت به بانک مراجعه و از ثبت شماره موبایل مطمئن شود.

“بانک مرکزی به منظور تسهیل در دریافت خدمات رمز پویا، راهکاری تحت عنوان هریم (هدایت رمز یکبار مصرف) را طراحی نموده است. از این رو مشتریان بانک ملت علاوه بر امکان دریافت رمز دوم پویا از طریق سامانه‌های رمزنگار ملت، می توانند از طریق سامانه هریم، نسبت به ارسال«درخواست رمز پویا» در صفحات پرداخت و یا انتقال وجه اقدام نموده و رمز پویای خود را به صورت پیامکی دریافت نمایند”

چگونه رمز دوم پویا را از طریق پیامک دریافت کنیم؟

محمودی در ادامه گفت: راهکار دومی که بانک‌ها برای ارائه رمز دوم پویا در نظر گرفته‌اند، راهکار مبتنی بر پیامک است. طبیعتاً مشتریانی وجود دارند که به گوشی هوشمند یا اینترنت دسترسی نداشته باشند و یا به هر دلیلی راحت نباشند از اپلیکیشن استفاده کنند بنابراین می‌توانند از راهکار دریافت پیامک استفاده کنند.

رییس اداره کل بانکداری شخصی و توسعه محصول بانک بیان کرد: مشتریان بانک ملت می‌توانند به خود پرداز بانک مراجعه و درخواست فعال‌سازی رمز یکبار مصرف پیامکی را بدهند و با تایید شماره موبایل خود و در نهایت با ارسال چهار رقم آخر کارت فعال شده به سرشماره ۳۰۰۰۳۳۰۳ بانک ملت، رمز دوم یکبار مصرف خود را دریافت کنند. به تازگی برای تسهیل امور مشتریان مدت اعتبار این رمز از ۶۰ به ۱۲۰ ثانیه افزایش یافته است.

“فعال سازی رمز دوم پویا پیامکی و ارسال پیامک از سمت بانک برای مشتری هیچگونه هزینه‌ای نخواهد داشت”

وی با اشاره به تعویق در زمان ارائه طرح تا اجرایی شدن آن در کشور گفت: استفاده از رمز دوم پویا نسبت به رمز دوم ایستا پیچیدگی و دشواری‌هایی دارد به همین دلیل در مرحله اول با مخالفت از سوی بانک‌هایی که بستر ارائه ی رمز پویا توسط آنها کامل نبود (راهکار اپلیکیشنی یا پیامکی نداشتند) روبه رو شد، بنابراین طرح با تعویق مواجه شد که با بررسی این طرح در کمیسیون هماهنگی بانک‌ها و مطرح کردن مکرر، نتیجه آن شد که بانک‌ها برای اجرای این طرح بر روی یک تاریخ به توافق برسند که نهایتا با ابلاغ بانک مرکزی اول دیماه نهایی گردید.

محمودی اعلام کرد: ما به عنوان بانک ملت طبیعتاً دنبال این هستیم که سطح امنیت حساب مشتری را بالا ببریم ضمن اینکه استفاده از خدمات را برای مشتری تسهیل کنیم. در تلاشیم که نگرانی یا دغدغه‌ای برای مشتری ایجاد نشود. بنابراین به عنوان ساده‎ترین و چابک‌ترین راهکار در تعامل با بانک مرکزی فعلاً راهکار آماده ای که امکان استفاده از آن فراهم شده این است که در تمامی صفحات پرداخت اینترنتی و انتقال وجه برنامک های موبایلی، کلید «درخواست رمز پویا» تعبیه شود. مشتری از این طریق می تواند در صورتیکه خدمت رمز دوم پویا را فعالسازی کرده باشد، بدون انجام کار دیگری رمز را از طریق پیامک دریافت کند.

 

وی درخصوص چرایی اجبار فعالسازی رمز دوم یکبار مصرف اینگونه گفت: با افزایش حجم کلاهبرداری و سوءاستفاده از کارت و حساب مشتریان، پلیس فتا و بانک مرکزی ضرورت فعالسازی و استفاده از رمز پویا را مطرح نمودند و پیش بینی می شود با اجباری کردن این طرح، به میزان قابل ملاحظه ای از حجم کلاهبرداری افراد سودجو پیشگیری بعمل خواهد آمد.

 

 

 

محمودی با اشاره به روشهای فعالسازی رمز پویا، بیان کرد: بانک ملت تصمیم گرفت تا برای مشتریانی که در حال حاضر رمز دوم ایستا دارند امکان استفاده از سامانه هریم (نه در نسخه پیامکی و اپلیکیشنی) را به صورت خودکار فعال کند ولی مشتری که تا به حال رمز دوم خود را فعال نکرده است حتما نیاز است که به پایانه های خودپرداز بانک مراجعه کند تا امکان استفاده از رمز دوم پویا را برای خود فعال کند. ضمناً فعال سازی رمز دوم پویا از طریق بانکداری اینترنتی و همراه بانک ملت نیز در دستور کار است.

لباسکار صنعتی کسا